eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Masz sklep na Facebooku? Nie łam prawa!

Masz sklep na Facebooku? Nie łam prawa!

2015-02-24 11:26

Masz sklep na Facebooku? Nie łam prawa!

Jak zgodnie z prawem sprzedawać w social media? © Igor Mojzes - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

30 miliardów dolarów - tej kwoty ma sięgnąć w bieżącym roku wartość globalnych obrotów sprzedaży dokonywanej poprzez media społecznościowe. O potencjale drzemiącym w social mediach nie trzeba zatem chyba nikogo przekonywać. Decydując się na sprzedaż poprzez serwis społecznościowy, warto jednak pamiętać, że tam również obowiązują przepisy. Za ich nieprzestrzeganie sprzedawcy grożą dotkliwe sankcje finansowe. RzetelnyRegulamin.pl przypomina, co należy zrobić, aby handlować na Facebooku, nie łamiąc przy okazji prawa.

Przeczytaj także: Marketing social media: wykorzystaj treści z bloga

Przeprowadzone ostatnio badania wskazują, że znakomita większość e-sprzedawców (86 proc.) wykorzystuje media społecznościowe do promowania swoich produktów. Czy jest to opłacalne? Zdecydowanie tak - blisko połowa sklepów internetowych odnotowała w ubiegłym roku wzrost miesięcznych przekierowań z mediów społecznościowych, a niemal 3/4 użytkowników sieci wzięło pod rozwagę rekomendacje zakupowe znajomych opublikowane na Facebooku, Twitterze czy Pintereście. W lipcu 2014, Facebook wprowadził eksperymentalną wersję przycisku ,,Kupuję to”, a kilka miesięcy później podobną opcję zaczął testować serwis Twitter. Właśnie za pośrednictwem tej platformy mikroblogowej, aż 40 proc. badanych e-sklepów w USA znalazło klientów w ubiegłym roku. Innym medium o ogromnym potencjale handlowym jest według ekspertów serwis Pinterest, który wprowadził opcję ,,Gifts feed” widoczną przy zdjęciach produktowych wraz z ceną, informacją o dostępności i linkiem.

Coraz więcej możliwości sprzedaży


W Polsce aktywne konta w mediach społecznościowych posiada 13 mln internautów. Większość z nich zarejestrowana jest na międzynarodowych platformach, takich jak: Facebook, Instragram czy Pinterest. Nie dziwi zatem duże zainteresowanie tymi mediami jako nowym, skutecznym kanałem e-sprzedaży. Polskie firmy zaczynają naśladować zagranicznych liderów, wykorzystując ten potencjał. Niektóre z nich potrafią już w ten sposób generować nawet 25 procent swoich przychodów, wykorzystując najczęściej aplikacje sprzedażowe, przekierowujące na stronę swojego e-sklepu. Facebook udostępnił właśnie w Polsce opcję ,,kup teraz” , dzięki której administratorzy fanpage’ów, w tym właściciele e-sklepów, mogą już dodać do swojego profilu przycisk ,,call-to-action’’. Dzięki niemu, bez potrzeby tworzenia dodatkowych aplikacji umożliwiających sprzedaż w tym medium, następuje przekierowanie na dowolną stronę internetową, np. sklepu. Znacznie uprości to sprzedaż za pośrednictwem tego serwisu.

fot. Igor Mojzes - Fotolia.com

Jak zgodnie z prawem sprzedawać w social media?

Sprzedaż w mediach społecznościowych odbywa się poprzez przekierowanie na stronę sklepu internetowego. Dlatego też obowiązują tu przepisy o e-handlu.

– Bez względu na formę techniczną, aplikację czy specjalny przycisk, sprzedaż w mediach społecznościowych odbywa się poprzez przekierowanie na stronę sklepu internetowego. Dlatego też obowiązują tu przepisy o e-handlu, w tym odpowiednio przygotowane regulaminy, wyjaśniające kluczowe kwestie – informuje Rafał Stępniewski z RzetelnyRegulamin.pl. – Nie ma więc też znaczenia fakt, iż platformy społecznościowe są podmiotami zarejestrowanymi za granicą, gdyż są one tylko pośrednikiem między internautą a sprzedającym. Zatem podmiotem, który kompleksowo odpowiada za wszelkie zobowiązania jest polski e-sklep – dodaje Stępniewski.

Handel nieprzepisowy


W mediach społecznościowych sprzedają jednak nie tylko firmy mające strony internetowe swoich e-sklepów, na które kierują cały proces zakupowy. Działają tam także podmioty, a nawet osoby prywatne, nie prowadzące sklepów internetowych, ale oferujące swoje produkty do sprzedaży. Proces ten odbywa się tu najczęściej poprzez zamawianie produktów za pomocą poczty elektronicznej i przedpłaty na konto.
– Należy pamiętać, że osób takich nie obowiązują przepisy ustawy o prawach konsumenta. Nasza transakcja może zatem wiązać się z ryzykiem, że taki towar do nas nie dotrze, ani że nie będziemy mogli go zareklamować czy zwrócić – ostrzega Rafał Stępniewski z RzetelnyRegulamin.pl.

 

1 2

następna

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • Sprzedaż na FB

    Janusz_Wloszanski / 2015-02-27 12:08:17

    Witam. Czyli rozumiem, że jeżeli mam zaktualizowany do nowych przepisów regulamin w sklepie internetowym to na fb nie muszę niczego takiego dodawać? Bo i tak klienci są przekierowywani na adres mojego e-sklepu, prawda? Niedawno korzystałem z usług jednej firmy (chyba prokonsumencki), które zrobiła dla mnie nowy regulamin, więc o to się nie martwię. Pytam o obowiązek umieszczania go na "fejsie". odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: