eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo gospodarcze › Licencja transportowa tylko z dobrą reputacją

Licencja transportowa tylko z dobrą reputacją

2014-02-25 08:10

Licencja transportowa tylko z dobrą reputacją

Licencja transportowa tylko z dobrą reputacją © christian42 - Fotolia.com

Wprowadzenie rozporządzenia 1071/2009 Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej zmienia radykalnie perspektywy uzyskania i odebrania przewoźnikom licencji transportowej. Wymaganie dobrej reputacji czy poświadczenia sytuacji finansowej przedsiębiorstwa wywołują wiele kontrowersji. Jak przystosować firmę do zmiany prawa?

Przeczytaj także: Nowelizacja ustawy o transporcie drogowym ukróci przewozy bez licencji

Ujednolicenie przepisów dotyczących licencji transportowych w Unii Europejskiej zmusza firmy do wprowadzenia licznych zmian. Przede wszystkim przedsiębiorcy muszą zatrudniać zarządzającego transportem, który będzie cechował się „dobrą reputacją”. Zmiany dotyczą także finansów firmy – dotychczasowe roczne sprawozdania nie wystarczą. Przewoźnik będzie musiał być w stanie w każdej chwili udowodnić zdolność finansową.

Bez reputacji nie pojedziesz

Dostosowanie polskiego prawa do rozporządzenia Unii Europejskiej powoduje, że przewoźnicy muszą zatrudniać zarządzającego transportem (Managera Floty), który będzie posiadał kompetencje zawodowe i tzw. dobrą reputację. Wymóg ten budzi wiele kontrowersji, gdyż jego niespełnienie może spowodować zamknięcie firmy transportowej. Rozporządzenie określa dokładnie, że przyczyną takiego stanu może być między innymi naruszenie prawa handlowego czy upadłościowego.

Jednocześnie manager może zostać pozbawionym „dobrej reputacji” w skutek złamania przepisów przez kierowców firmy. Przekroczenie o 25 proc. sześcio - lub czternastodniowych okresów prowadzenia pojazdów, złamanie przepisów co do długości kierowania i odpoczynku w rozliczeniu dziennym, jak również brak tachografu czy ogranicznika prędkości może powodować nawet odebranie licencji.

fot. christian42 - Fotolia.com

Licencja transportowa tylko z dobrą reputacją

Dostosowanie polskiego prawa do rozporządzenia Unii Europejskiej powoduje, że przewoźnicy muszą zatrudniać zarządzającego transportem (Managera Floty), który będzie posiadał kompetencje zawodowe i tzw. dobrą reputację.


Lokalizator GPS pomoże

Strata zezwolenia nastąpi, jeśli dwukrotnie nałożone zostaną kary administracyjne za tego typu przewinienia. Zarządzający muszą więc kontrolować pracę kierowców, co ze względu na rodzaj wykonywanych czynności jest utrudnione.

– Jednym z rozwiązań, które pomoże zabezpieczyć firmę przed nałożeniem kar jest zainstalowanie lokalizatora GPS, który będzie zapewniał ciągły dostęp do informacji na temat pojazdów we flocie – tłumaczy Piotr Majewski, ekspert z firmy Rikaline, twórcy GPS Guardian. – Dzięki dostępowi do platformy lokalizacyjnej i monitoringowi pojazdów w czasie rzeczywistym, zarządzający będzie miał stałą kontrolę nad tym, czy kierowcy przestrzegają obowiązujących przepisów. Szybkie reagowanie i wiedza na temat sytuacji pojazdów w firmie pomoże uchronić ją przed konsekwencjami łamania przepisów – dodaje.

Platforma lokalizacyjna posiada szereg funkcji, które służą do zarządzania pojazdami m.in. możliwość kontrolowania czasu pracy kierowcy, prędkości z jaką w danym momencie (jak również podczas całej trasy) się porusza, czy nadzorowanie przerw przeznaczonych na odpoczynek.

– W sytuacji, w której zbliża się konieczność zatrzymania pojazdu, jeśli długość pracy silnika przekracza dopuszczalny czas, Manager Floty może przypomnieć o tym kierowcy wysyłając do niego stosowne powiadomienie za pomocą wiadomości sms – wyjaśnia Majewski.
– Synchronizując telefon komórkowy z platformą lokalizacyjną możemy bezpośrednio komunikować się z prowadzącym pojazd Dwustronna wymiana informacji odbywa się w czasie rzeczywistym, ponieważ operator systemu na bieżąco śledzi wszystkie pojazdy w danym przedsiębiorstwie.

Finanse pod stałą kontrolą

Rozporządzenie 1071/2009 wprowadza także zmiany dotyczące kontrolowania kapitału firmy. Wcześniejsze przepisy ustalały, że przedsiębiorstwa transportowe muszą składać roczne sprawozdania finansowe. Każdy przewoźnik musi posiadać majątek w wysokości 9 tys. euro na pierwszy pojazd samochodowy i 5 tys. euro w przypadku każdego następnego egzemplarza. Nowe normy mówią wyraźnie: „przedsiębiorca musi być w stanie w każdym momencie roku finansowego spełnić swoje zobowiązania finansowe”.

Aby spełnić ten warunek potrzebne jest poświadczenie audytora lub gwarancja bankowa czy ubezpieczenie. Nie wystarczy tu jednak zwykłe OC czy AC. Potrzebne jest ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej zawodowej przewoźnika drogowego. Obejmuje ono między innymi straty wynikające z kradzieży lub uszkodzenia przewożonych towarów. Jednocześnie dobrym rozwiązaniem jest zabezpieczenie pojazdów i przewożonych ładunków. Alarmy, blokady skrzyni biegów i pomp paliwa, a także lokalizatory GPS pomogą chronić majątek firmy.

– Monitoring GPS pozwala na namierzenie skradzionych pojazdów w czasie rzeczywistym – tłumaczy Piotr Majewski. – Dodatkowo, definiując odpowiednie funkcje w systemie, możemy go tak zsynchronizować, że w czasie otwarcia klapy lub wlewu paliwa włączy się specjalny alarm i powiadomi managera floty o incydencie. Między innymi takie działania dodatkowo zabezpieczą firmę przed kradzieżami towaru czy paliwa, a w razie przywłaszczenia pojazdu pomogą go namierzyć.

 

1 2

następna

oprac. : Truck & Business Polska Truck & Business Polska

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: