  • 91. Data: 2020-08-11 18:42:00
    Temat: Re: zmieścisz się, śmiało
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 11.08.2020 o 16:45, J.F. pisze:
    > Przy czym jak rozumiem to "otwarcie lotniska" to wybieg taktyczny, zeby
    > nikt w przestrzen nie wlatywal ?

    Tylko, że jeśli otworzyli lotnisko bez obsady, to dyrektor lotniska za
    to odpowiada.

    --
    Robert Tomasik

  • 92. Data: 2020-08-11 20:59:34
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...

    >Tylko, że jeśli otworzyli lotnisko bez obsady, to dyrektor lotniska
    >za
    >to odpowiada.

    Odnajdzie ktos ten notam i przetlumaczy ?
    Moze cos napisali o braku kontroli :-)

    Dyrektor tak sobie odpowiada, bo co - nawet jak sie Ziobro uprze, to
    prezydent ulaskawi :-)
    Za to bedzie odpowiadal, jak samolot nie wystartuje :-)

    Tak czy inaczej - cos tam chyba bylo nie tak, skoro KBWL rozpatruje
    sprawe ...

    J.

  • 93. Data: 2020-08-11 21:11:57
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...

    >Odnajdzie ktos ten notam i przetlumaczy ?
    >Moze cos napisali o braku kontroli :-)

    No i znalazlem

    E2581/20 NOTAMN
    Q) EPWW/QFAAH/IV/NBO/A /000/999/5208N01548E005
    A) EPZG B) 2007022004 C) 2007022030
    E) AERODROME HR OF SER ON JUL 02 EXTENDED TILL 2030.

    E2582/20 NOTAMN
    Q) EPWW/QFFCH/IV/NBO/A /000/999/5208N01548E005
    A) EPZG B) 2007022006 C) 2007022030
    E) AD CATEGORY FOR FIRE FIGHTING CHG TO CAT 5 (ICAO).

    E2564/20 NOTAMN
    Q) EPWW/QFFCH/IV/NBO/A /000/999/5208N01548E005
    A) EPZG B) 2007011300 C) 2007011600
    E) AD CATEGORY FOR FIRE FIGHTING CHG TO CAT 2 (ICAO).

    J.

  • 94. Data: 2020-08-11 21:37:03
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 11.08.2020 o 20:59, J.F. pisze:
    > Tak czy inaczej - cos tam chyba bylo nie tak, skoro KBWL rozpatruje
    > sprawe
    Niekoniecznie. Może muszą, jeśli wpłynęło zawiadomienie.

    --
    Robert Tomasik

  • 95. Data: 2020-08-11 22:00:10
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    a.pl...
    >Niekoniecznie. Może muszą, jeśli wpłynęło zawiadomienie.

    Skoro wplynelo, to chyba byly podstawy ?

    To bylo zawiadomienie z LOT, a nie jakiegos dyzurnego polityka ...

    J.

  • 96. Data: 2020-08-12 01:40:57
    Od: Silver Dream ! <s...@n...net>

    On 11/08/2020 14:11, Robert Tomasik wrote:

    > Jeśli czas pracy lotniska został przedłużony, to moim zdaniem tam
    > powinna być obsada. Czyli powinien być ktoś na wieży. Ktoś przedłużył
    > czas pracy lotniska bez kontrolera?

    Tak wynika. Lotnisko było czynne, więc można było na nim wykonywać
    operacje. Nie było służby kontroli lotów czyli funkcjonowało jak takie
    lepsze lotnisko aeroklubowe.

    > Sprostuj, jeśli się mylę, ale
    > lotnisko ma regulamin. Nie ma tak, że zgodę na start na czynnym lotnisku
    > może wydać jakakolwiek osoba. To musi być kontroler. Informacja o
    > uruchomieniu lotniska stanowi - moim zdaniem - jednocześnie deklarację,
    > że zapewniamy pracę zgodną z regulaminem.

    Przecież cały czas powtarzam(y) - lotnisko było czynne (z krótką
    przerwą) ale niekontrolowane. To są dwie różne rzeczy. Kontroler
    zakończył zmianę i nie miał prawa jej sobie przedłużyć.

    > Teraz dalsza sprawa. Czy kapitan samolotu wie z kim rozmawia?

    Zazwyczaj tak. Niekoniecznie personalnie ale funkcyjnie (TOWER,
    DELIVERY, GROUND, APPROACH itd.)

    > Bo albo
    > świadomie przyjął zgodę na start od osoby nieuprawnionej,

    Przecież cały czas powtarzam(y): na lotnisku niekontrolowanym nie wydaje
    się zgody na start.

    > albo ktoś pod
    > uprawnionego się podszył. Tu już trzeba by znać szczegóły, a nie opierać
    > się na dziennikarzach. No chyba, że każdy sobie taką zgodę wydać może.

    Dowódca nie potrzebował zgody na start w przestrzeni niekontrolowanej.

    > Radiotelefony pracujące w paśmie lotniczym, to nie jest "technologia
    > NASA" i nawet taksówkarz może wydać teoretycznie zgodę na start samolotu.

    Teoretycznie taksówkarz może kupić radiotelefon na pasmo lotnicze ale
    aby go móc do czegokolwiek używać musi mieć uprawnienia. Używanie (w
    sensie emisji) do czegokolwiek bez uprawnień, nie mówiąc już o udawaniu
    służby kontroli lotów jest karalne.

  • 97. Data: 2020-08-12 01:43:30
    Od: Silver Dream ! <s...@n...net>

    On 11/08/2020 16:45, J.F. wrote:

    > Przy czym jak rozumiem to "otwarcie lotniska" to wybieg taktyczny, zeby
    > nikt w przestrzen nie wlatywal ?

    Żeby można było na nim legalnie wykonać operację lotniczą (rzeczony start).

  • 98. Data: 2020-08-12 12:30:52
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 12.08.2020 o 01:40, Silver Dream ! pisze:

    Czyli reasumując dziennikarze po raz kolejny rozpętali burzę. Samolot
    mógł wystartować. Nie powinien, jako wiozący Prezydenta RP znaleźć się w
    przestrzeni niekontrolowanej, ale z punktu widzenia prawa lotniczego
    działał legalnie. Naruszono tylko jakieś wewnętrzne procedury.

    --
    Robert Tomasik

  • 99. Data: 2020-08-12 21:33:57
    Od: Silver Dream ! <s...@n...net>

    On 12/08/2020 12:30, Robert Tomasik wrote:
> [...]
    > mógł wystartować. Nie powinien, jako wiozący Prezydenta RP znaleźć się w
    > przestrzeni niekontrolowanej, ale z punktu widzenia prawa lotniczego

    Takie jest moje rozumienie sytuacji.

    > Naruszono tylko jakieś wewnętrzne procedury.

    Przy czym z drugiej strony ,,jakieś wewnętrzne procedury" wydaje mi się
    zaniżaniem rangi tego co się wydarzyło. Ten samolot nie powinien był
    znaleźć się w przestrzeni niekontrolowanej nawet jeżeli nie jest to
    naruszeniem prawa lotniczego per se. Oprócz tego był jeszcze przedział
    czasowy ,,czeski film" pomiędzy zamknięciem lotniska a ponownym jego
    otwarciem poprzez NOTAM bez żadnego wyprzedzenia. Pewnie znalazłoby się
    coś jeszcze. Np. pojawia się pytanie (nie znam odpowiedzi - możliwe, że
    jest pozytywna) czy samolot lecąc w klasie G na pewno stosował się do
    obowiązującego w niej ograniczenia prędkości czy leciał ,,jak zwykle". I
    pewnie jeszcze wiele innych, których by nie było gdyby planowanie było
    poprawne i uwzględniało fakt zamknięcia lotniska (i zakończenie służby
    kontroli lotów) o godzinie 2000Z.

  • 100. Data: 2020-08-13 08:54:17
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 12 Aug 2020 01:43:30 +0200, Silver Dream ! napisał(a):

    > Żeby można było na nim legalnie wykonać operację lotniczą (rzeczony start).

    A jak jest z malymi aeroklubowymi ?
    Sa otwarte caly czas, mimo, ze nikogo tam nie ma ?

    J.