  • 101. Data: 2020-08-13 10:38:28
    Temat: Re: zmieścisz się, śmiało
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Wed, 12 Aug 2020 12:30:52 +0200, Robert Tomasik napisał(a):

    > Czyli reasumując dziennikarze po raz kolejny rozpętali burzę. Samolot
    > mógł wystartować. Nie powinien, jako wiozący Prezydenta RP znaleźć się w
    > przestrzeni niekontrolowanej, ale z punktu widzenia prawa lotniczego
    > działał legalnie. Naruszono tylko jakieś wewnętrzne procedury.

    W czasie lotu do Smoleńska też tylko naruszono jakieś tam procedury, a
    dziennikarze zupełnie niepotrzebnie rozdmuchali ten incydent.

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

  • 102. Data: 2020-08-13 11:30:45
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 13.08.2020 o 10:38, Olin pisze:

    > W czasie lotu do Smoleńska też tylko naruszono jakieś tam procedury, a
    > dziennikarze zupełnie niepotrzebnie rozdmuchali ten incydent.

    Nie. Wlatywanie pod poziom lotniska, to już jest gruba sprawa.

    --
    Robert Tomasik

  • 103. Data: 2020-08-13 11:49:45
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Thu, 13 Aug 2020 11:30:45 +0200, Robert Tomasik napisał(a):

    > Wlatywanie pod poziom lotniska, to już jest gruba sprawa.

    Parę metrów w górę albo dół, kwadrans wcześniej czy później, w zasadzie
    niewielka różnica.

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    Nikołaj Gogol

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

  • 104. Data: 2020-08-13 12:42:14
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 13.08.2020 o 11:49, Olin pisze:

    > Parę metrów w górę albo dół, kwadrans wcześniej czy później, w zasadzie
    > niewielka różnica.

    Od oceny tego, czy to istotna różnica, czy nie są profesjonaliści. Z
    punktu widzenia Prezydenta RP to może nie być ważne, ale nie on pilotuje
    samolot. Po to sadza się tam profesjonalistę, by to właściwie ocenił. By
    wiedział, że parę minut znaczenia nie ma, ale parę metrów już tak -
    przykładowo.

    Problem moim zdaniem jest w tym, że od pewnego czasu politycy zaczęli
    uważać, ze są od profesjonalistów mądrzejsi. Gdy profesjonalista próbuje
    ich przekonać, że coś jest niebezpieczne usuwają profesjonalistę, by im
    nie przeszkadzał. Za dowód słuszności takiego działania przedstawiają
    fakt, że przecież się udało. Bo to nie jest tak, że każde naruszenie
    procedur od razu musi się kończyć śmiercią. Przeważnie na tym poziomie
    zero kierowca, pilot jakoś sobie dadzą radę. Tylko tu nie o to chodzi,
    czy się uda.

    Ostatecznie na stanowiskach kierowniczych zostają osoby, które albo nie
    mają wiedzy pozwalającej ocenić, co jest jeszcze bezpieczne, a co już
    nie. Albo - co gorsze - osoby, które w trosce o swoje stanowisko po
    prostu będą przytakiwać politykom nawet mając świadomość, ze to nie jest
    bezpieczne. Rzecz w tym, że politycy nie zdają sobie chyba sprawy, jakie
    sami sobie szykują zagrożenie.

    Próba lądowania z Prezydentem RP za wszelką cenę w sytuacji, gdy po
    prostu nie da się tego bezpiecznie zrobić, jest zawsze głupotą. Bez
    względu na to, czy się uda, czy nie. Gdyby Prezydent RP za odmowę
    wykonania jego kretyńskiego polecenia dał pilotowi medal, to wówczas
    kolejny by odważnie się sprzeciwił. Albo gdy po udanej próbie pilot by
    chwycił "pajdę".

    Oczywiście, przeprowadźmy postępowanie w celu stwierdzenia, który z nich
    miał rację. Jak pilot nie miał racji i przesadził z ostrożnością, to
    oczywiście może medalu nie dostać. Ale wykluczanie tych, co się
    postawili ze statystycznego punktu widzenia musi doprowadzić do
    katastrofy, albowiem w całej populacji pilotów eliminujemy tych mądrych
    i wzrasta prawdopodobieństwo, że maszynę będzie pilotował taki, co się
    "nie postawi", gdy powinien.

    --
    Robert Tomasik

  • 105. Data: 2020-08-13 13:12:16
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    a.pl...
    W dniu 13.08.2020 o 11:49, Olin pisze:
    [...]
    >Próba lądowania z Prezydentem RP za wszelką cenę w sytuacji, gdy po
    >prostu nie da się tego bezpiecznie zrobić, jest zawsze głupotą. Bez
    >względu na to, czy się uda, czy nie.

    Ale tam pare minut wczesniej pilot powiedzial "polecimy, podejdziemy i
    odejdziemy".
    Zejscie na 100m nowoczesnym samolotem nie wydaje sie jakies bardzo
    niebezpieczne, a moze sie akurat otworzy jakies okienko w chmurach,
    albo do tego czasu sie ciut rozwieje/podniesie mgla.

    Problem w tym, ze jak widac - oni nie bardzo potrafili to zrobic.
    A moze general wszedl do kabiny i wywarl "milczaca presje".
    Ale IMO _ to nawet on by nie ryzykowal zejscia nizej niz 50m.
    Zreszta Najwazniejszy Pasazer zobaczylby to mleko za oknem i nie
    moglby miec pretensji :-)

    Tak w ogole, to moze powinni wyladowac w Witebsku, poczekac godzinke,
    dotankowac, i poleciec dalej.
    Tylko jak widac - planowanie zawiodlo - piloci nie wiedzieli, ze
    lotnisko w Witebsku nie pracuje, pewnie nikt nie przewidzial i nie
    uzgodnil takiej wersji.
    Jeszcze by mozna przewiezc ich autokarami, ale tez musialyby byc
    umowione ...

> [...]
    >mądrych
    >i wzrasta prawdopodobieństwo, że maszynę będzie pilotował taki, co

    Miales przyklad wczesniej - lot do Tbilisi. Pilot sie postawil, choc
    podstawy mial gorsze, mgly nie bylo ...

    J.

  • 106. Data: 2020-08-13 13:25:43
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Thu, 13 Aug 2020 12:42:14 +0200, Robert Tomasik napisał(a):

> [...]
    > uważać, ze są od profesjonalistów mądrzejsi. Gdy profesjonalista próbuje
    > ich przekonać, że coś jest niebezpieczne usuwają profesjonalistę, by im

    Trudno się z Tobą nie zgodzić.
    W sierpniu 2008 Grzegorz Pietruczuk - skądinąd major - odmówił lotu do
    Tbilisi, choć Kaczyński koniecznie chciał tam wylądować przed Sarkozym i
    podchwytliwie pytał, kto jest zwierzchnikiem sił zbrojnych.
    Arkadiusz Protasiuk już znał swoje miejsce w szeregu i o żadne cudaczne
    procedury nie dbał.

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    Niestety, jest to rząd."
    Woody Allen

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

  • 107. Data: 2020-08-13 13:27:42
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 13.08.2020 o 13:12, J.F. pisze:

> [...]
    > jakies bardzo niebezpieczne, a moze sie akurat otworzy jakies
    > okienko w chmurach, albo do tego czasu sie ciut rozwieje/podniesie

    Pod warunkiem, że wiesz, gdzie owo 100 metrów jest i umiesz odlecieć.
    Oni wlecieli POD pas.

    > Problem w tym, ze jak widac - oni nie bardzo potrafili to zrobic.

    No właśnie.

> [...]
    > _ to nawet on by nie ryzykowal zejscia nizej niz 50m. Zreszta
    > Najwazniejszy Pasazer zobaczylby to mleko za oknem i nie moglby miec

    Generała tam w ogóle nie powinno w tym momencie być. Prezydent powinien
    ufać pilotom, a nie własnoocznie się przekonywać o czymkolwiek.

> [...]
    > nie przewidzial i nie uzgodnil takiej wersji. Jeszcze by mozna
    > przewiezc ich autokarami, ale tez musialyby byc umowione ...

    Można było wiele rzeczy zrobić. W każdym razie nie powinno się uderzać w
    ziemię. Bo to co prawda było w jakimś stopniu realizacją planu
    dostarczenia na ziemię Prezydenta RP, ale chyba zbyt dosłownie
    zrozumieli "wylądować za wszelką cenę".

    > Miales przyklad wczesniej - lot do Tbilisi. Pilot sie postawil, choc
    > podstawy mial gorsze, mgly nie bylo ...

    Ja takie rzeczy obserwuję na co dzień i z bliska. Nawet sobie nie
    zdajesz sprawy ile zarządzeń, rozporządzeń i ustaw "nie przyjęło się w
    terenie" :-)

    --
    Robert Tomasik

  • 108. Data: 2020-08-14 16:46:05
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...

    >Pod warunkiem, że wiesz, gdzie owo 100 metrów jest i umiesz odlecieć.
    >Oni wlecieli POD pas.

    To jest tak podstawowa wiedza w lotnictwie, ze nikt sie nad tym nie
    zastanawia.
    A jednak co pewien czas kto sie rozbija :-(

    >No właśnie.

    >Generała tam w ogóle nie powinno w tym momencie być. Prezydent
    >powinien
    >ufać pilotom, a nie własnoocznie się przekonywać o czymkolwiek.

    Pisalem o boczym okienku w czesci pasazerskiej.
    A Prezydent do pilotow nie wchodzil.

    Zreszta ... w razie checi to by wezwal pilota ?
    czy wezwal generala ? :-)

> [...]
    >ziemię. Bo to co prawda było w jakimś stopniu realizacją planu
    >dostarczenia na ziemię Prezydenta RP, ale chyba zbyt dosłownie

    Kwestionuje to "za wszelka cene". Po prostu nie potrafili.
    A pewnie im sie wydawalo, ze swietnie potrafia.

    >Ja takie rzeczy obserwuję na co dzień i z bliska. Nawet sobie nie
    >zdajesz sprawy ile zarządzeń, rozporządzeń i ustaw "nie przyjęło się
    >terenie" :-)

    Np noszenie imiennikow przez policjantow ? :-)

    Ale tak nieoficjalnie chyba sie nie przyjelo, bo skoro przepis zly, to
    by zostal wycofany ... tez sie zdarza, ale rzadziej :-)

    J.

  • 109. Data: 2020-08-18 20:28:05
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 13.08.2020 o 08:54, J.F. pisze:

    > A jak jest z malymi aeroklubowymi ?
    > Sa otwarte caly czas, mimo, ze nikogo tam nie ma ?

    Nie wiem czy cały czas ale lotnisko niekontrolowane to nie jest jakieś
    jeti - istnieją i mają się dobrze.

    --
    Shrek

  • 110. Data: 2020-08-19 08:20:13
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 12.08.2020 o 21:33, Silver Dream ! pisze:

    > Takie jest moje rozumienie sytuacji.

    Nie do końca. NIe tylko wioząc prezydenta nie powinien sie tam znaleźć,
    ale w ogóle w barwach lotu, gdyż lot według swoich instrukcji w
    przestrzeni G nie lata z zasady - czy z p.o.rezydentem czy z paxami czy
    na pusto.

    Swoją szosą, to chyba JF zadał ciekawe pytanie - skoro head zabrania
    latać w niekontrolowanej, to jak latali do afganistanu? Nigdy żaden vip
    nie poleciał na wizytację?

    --
    Shrek