  • 11. Data: 2011-03-27 15:57:43
    Temat: Re: zgon a środki na koncie
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 3/27/2011 10:07 AM, dK wrote:

> [...]
    > uzyskania przez mBank wiarygodnej informacji o śmierci Posiadacza
    > rachunku lub Pełnomocnika")
    > =============
    >
    > W regulaminie mBanku jest §78 i nim się kieruj.
    >
    > Nie musiusz ustanawiać żadnego pełnomocnika. Żadne testamenty dla banku!
    > Banki to nie sąd i nie notariusz i nie ma żadnych kompetencji do
    > dzielenia pieniędzy pomiedzy spadkobiorców - to tylko uzurpacja banków
    > do takich uprawnień, podyktowana wyłącznie chęcią jak najdłuższego
    > przetrzymania pieniędzy. To co napisał Ci poprzednik odnośnie

    czemu z takim uporem omijasz moje posty pytające o jakąkolwiek podstawę
    twoich twierdzeń?
    Nie istnieją?

  • 12. Data: 2011-03-27 16:23:38
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Sun, 27 Mar 2011 15:51:40 +0200, news napisał(a):

> [...]

    I to jest właśnie poprawne podejście do sprawy.

    > Dzięki za wskazówki.
    > Ale regulamin banku i wzór dyspozycji na wypadek śmierci zawierają taki
    > wpis:
    >
    > Wypłata z rachunku/ów oszczędnościowych łącznie na rzecz wszystkich
    > zapisobiorców nie może przekroczyć kwoty przypadającego na ostatni
    > miesiąc przed śmiercią posiadacza rachunku dwudziestokrotnego
    > przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród
    > z zysku, ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego

    To jest tak na oko jakieś 50 000 zł. Chyba powinno wystarczyć rodzinie na
    przeżycie do czasu załatwienia formalności spadkowych.

    > Czy to oznacza, że środki przekraczające tę wartość mogą być przekazane
    > tylko na drodze dziedziczenia i bank je zatrzyma do czasu ustanowienia
    > przez sąd spadku/spadkobierców ?

    Tak.

  • 13. Data: 2011-03-27 20:33:40
    Od: news <color1@{wytnij.to}interia.pl>

    witek pisze:

    > tak.
    > tylko w czym masz problem, że ci to nie odpowiada.

    nie odpowiada mi limit kwotowy, bo cała reszta dopiero po zakończeniu
    postępowania spadkowego. dlatego też pytam, czy rozwiązaniem i obejściem
    jest tu pełne dysponowanie rachunkiem przez spadkobiercę, który po
    prostu wypłaciłby sobie kasę od razu ?

  • 14. Data: 2011-03-28 00:23:29
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 3/27/2011 3:33 PM, news wrote:

    > nie odpowiada mi limit kwotowy, bo cała reszta dopiero po zakończeniu
    > postępowania spadkowego.

    jeśli spadkobierca jest jeden, to u notariusza może miec papiery
    nastepnego dnia.
    Nikt ci nie kaze isc do sądu.

    > dlatego też pytam, czy rozwiązaniem i obejściem
    > jest tu pełne dysponowanie rachunkiem przez spadkobiercę, który po
    > prostu wypłaciłby sobie kasę od razu ?

    zapytaj w konkretnym banku.
    co oni na temat pełnomocnictwa niewygasającego wraz ze śmiercią i
    wypłaty środków.

  • 15. Data: 2011-03-28 06:04:18
    Od: Tapatik <t...@b...spamu>

    Użytkownik Danusia napisał:

    > W przypadku kont internetowych (np. e-konto w mBanku i wielu innych)
    > w umowie jest klauzula że jeżeli konto przez ponad 3 miesiące będzie zerowe
    > i nie będzie na nim obrotów bank automatycznie zamknie to konto.

    Mi nie zamknęli.

    --
    Pozdrawiam,
    Tapatik

  • 16. Data: 2011-03-28 08:03:39
    Od: "dK" <c...@w...pl>

    witek pisze:

> [...]

    postępowania spadkowego. dlatego też pytam, czy rozwiązaniem i obejściem
    jest tu pełne dysponowanie rachunkiem przez spadkobiercę, który po
    ==========================
    Prawo bankowe
    Art. 57. 1. W razie śmierci posiadacza rachunków oszczędnościowych, bank
    jest obowiązany wypłacić z tych rachunków:
    1) kwotę wydatkowaną na koszty pogrzebu posiadacza rachunku - osobie,
    która przedstawi rachunki stwierdzające wysokość poniesionych przez nią
    wydatków - w wysokości nieprzekraczającej kosztów urządzenia pogrzebu
    zgodnie ze zwyczajami przyjętymi w danym środowisku,
    2) kwotę nie wyższą niż przypadające na ostatni miesiąc przed śmiercią
    posiadacza rachunku dwudziestokrotne przeciętne miesięczne wynagrodzenie w
    sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku, ogłaszane przez Prezesa
    Głównego Urzędu Statystycznego, nieprzekraczającą jednak wysokości środków
    na rachunku - osobie, którą posiadacz rachunku wskazał w umowie.
    2. Przepis ust. 1 nie dotyczy rachunków, o których mowa w art. 52.
    3. Kwoty, o których mowa w ust. 1, nie wchodzą do spadku po posiadaczu
    rachunku.

    Ten limit jest ustawowy. Choć w tym miejscu ustawa jest w sprzeczności i z
    KCyw.
    Uwaga do pkt. 1.2) Osoba wskazana, wskazujesz w dyspozycji na wypadek
    śmierci. Limit sprzeczny z KCyw, a także z art 136 Ustawy o FUS.

    Uwaga do pkt 2. Przepis ust 1. nie dotyczy BO Współwłaściciel na pełne i
    nieograniczone prawo do dysponowania rachunkiem. Uwaga. Banki mówią że jest
    wręcz przeciwnie, ale to stanowisko jest absolutnie sprzeczne z prawem.
    Odwołanie się tu przez banki w Ustawie do Art 52. do umowy nie daje bankom
    prawa do takiej treści umowy, która byłaby sprzeczna z KCyw.

    Uwaga do pkt 3. Zapis sprzeczny z KCyw. Bank nie posiada uprawnień do
    decydowania wielkosci masy spadkowej. bank co najwyzej może przedstawić
    wysokość salda na dzień śmierci w celu dostarczenia tej informacji do sądu w
    przypadku, gdy będzie toczyć się psotępowanie spadkowe. Wyskość spadku może
    ustalić w przypadku braku zgody między spadkobiercami tylko i wyłącznie sąd,
    a nie kasjerka w banku. W przypadku zgody wystarczy że spadkobiercy pójdą do
    notariusza i z aktem notarialnym bank wypłaca. I teraz dopiero Bank może na
    życzenie spadkobierców policzyc ile komu nalezy wypłacić.

    dK

    PS. Tu się przewijają cytaty takiego jednego chyba lobbysta bankowy, ja go
    mam w KF. Należy do niego z dużą rezerwą.... próbował juz mi wciskać
    bzdury.

  • 17. Data: 2011-03-28 08:35:36
    Od: Kamil <a...@a...com>

    Dnia Sun, 27 Mar 2011 09:04:45 +0200, Danusia napisał(a):

    > W przypadku kont internetowych (np. e-konto w mBanku i wielu innych)
    > w umowie jest klauzula że jeżeli konto przez ponad 3 miesiące będzie zerowe
    > i nie będzie na nim obrotów bank automatycznie zamknie to konto.

    Wolne żarty :)))

  • 18. Data: 2011-03-28 08:38:31
    Od: Kamil <a...@a...com>

> [...]

    > Czy to oznacza, że środki przekraczające tę wartość mogą być przekazane
    > tylko na drodze dziedziczenia i bank je zatrzyma do czasu ustanowienia

    W chwili obecnej to jakieś ~70tysięcy pobierze z rachunku po Twojej śmierci
    wskazana w dyspozycji osoba. Dopiero nadwyżka wchodzi do masy spadkowej.
    Jeżeli masz dużo więcej na rachunku to zaczynam się dziwić dlaczego szukasz
    "rozwiązań" na grupie dyskusyjnej, zamiast zadzwonić lub zawołać do siebie
    SWOJEGO prawnika :)))))

  • 19. Data: 2011-03-28 08:58:10
    Od: "dK" <c...@w...pl>

    Użytkownik "Kamil" <a...@a...com> napisał w wiadomości

> [...]
    > szukasz
    > "rozwiązań" na grupie dyskusyjnej, zamiast zadzwonić lub zawołać do siebie

    Nie do końca. O tym co jest masą spadkową, a co nie jest określa Kodeks
    Cywilny, a nie ustawa o prawie bankowym.
    Owszem masz dyspozycję pośmiertną, ale z tej kwoty i tak musisz się
    rozliczyć ze spadkobiercami.
    Natomiast ta 20-krotność to niczym, poza interesem banków, nie uzasadniony
    zapis który de facto torpeduje wolę zmarłego. Dalej sprzeczny i z KC a także
    jest niekonstytucyjny.
    Wyobraź sobie, że wolą zmarłego było, żeby dysponent natychmiast i
    bezzwłocznie po śmierci kupił udziały za 300 tyś w jakieś spółce, a
    następnie rozdzielił te udziały pomiedzy ustawowymi spadkobiercami. Wola
    zmarłego nie może być wypełniona, bo banki położyły łapę na nie swoje
    pieniądze.

    Świeta wola zmarłego i pełne prawo do dysponowania swoim majatkiem zostaje
    tu pogwałcona.

    dK

  • 20. Data: 2011-03-28 09:17:32
    Od: Kamil <a...@a...com>

    Dnia Mon, 28 Mar 2011 10:58:10 +0200, dK napisał(a):

    > Nie do końca. O tym co jest masą spadkową, a co nie jest określa Kodeks
    > Cywilny, a nie ustawa o prawie bankowym.

    O czym ty pieprzysz?
    Składasz dyspozycje na wypadek śmierci w której wskazujesz konkretną
    osobę. Osoba ta nie musi nic robić tylko przychodzi do banku i może pobrać
    maksymalną kwotę która jest określona (20krotnośc średniej). I tyle.

    > Owszem masz dyspozycję pośmiertną, ale z tej kwoty i tak musisz się
    > rozliczyć ze spadkobiercami.

    ??

    > Natomiast ta 20-krotność to niczym, poza interesem banków,

    Jaki tu interes banku???
    Ty w swoim zacietrzewieniu już przeszedłeś sam siebie :)

    > nie uzasadniony zapis który de facto torpeduje wolę zmarłego.

    Keee????
    Co ty pierdol...z gościu?
    Jakim cudem torpeduje wolę?
    Toć dokładnie bank je realizuje jeżeli osoba wskazana w DnWŚ pojawi się w
    banku.

    > Dalej sprzeczny i z KC

    ????
    Ja pi...le - co paliłeś??

    > a także jest niekonstytucyjny.

    O ku..a - tto pojechałeś po bandzie :)))
    Chyba chcesz wywalić do ksoza wszystkie oświadczenia woli, typu zawarcie
    umowy o pracę, wypowiedzenie umowy o pracę or mooooooooreeee :)
    Bo to też OŚWIADCZENIE WOLI - tak jak DnWŚ.

    > Wyobraź sobie, że wolą zmarłego było, żeby dysponent natychmiast i
    > bezzwłocznie po śmierci kupił udziały za 300 tyś w jakieś spółce,

    Weż nie pierdol takich farmazonów facet.
    Taką DnWŚ składa codziennie, co tydzień? co miesiąc?
    Bo wiesz, spółki mają to do siebie że ich wartość jest dosyć płynna.
    Nie wyobrażam sobie by ustalać w DnWŚ że osoba w niej wksazana ma kupowac
    akcje - MEGA ROTFL.

    > a następnie rozdzielił te udziały pomiedzy ustawowymi spadkobiercami.

    Wiesz co - zobacz co to jest i do czego służy TESTAMENT :))))))))

    > Wola zmarłego nie może być wypełniona,

    Jeżeli spiszesz testament to będzie wypełniona. Póki co złożyłeś
    oświadczenie woli w postaci DnWŚ i ona będzie zrealizowana przez bank.

    > bo banki położyły łapę na nie swoje pieniądze.

    Masz paznokcie?
    To udaj się z nimi do specjalisty, bo z głową to już nie masz szans :/

    > Świeta wola zmarłego

    Aleś ty głupolem chyba jest :)

    > i pełne prawo do dysponowania swoim majatkiem zostaje tu pogwałcona.

    "Swój" majątek to będzie jeżeli otworzy się testament (lub nie jeżeli go
    nie będzie), przeprowadzi postępowanie spadkowe i potem dział spadku.