  • 1. Data: 2011-03-26 18:33:19
    Temat: Abolicja dla przestępstw gospodarczych od 1 lipca 2011?
    Od: iv <i...@g...com>

    Sejm 25 marca br. wprowadził zmianę i od 1 lipca ma wejść w życie
    przepis o ściganiu przestępstw przeciwko spółce tylko z oskarżenia
    prywatnego i kara ma wynosić do 3 lat.
    Takie przestępstwa były dotychczas ścigane z urzędu, a sankcja
    wynosiła do 8 lat.

    Jednym słowem sejm wprowadza abolicję dla przestępców, 1 lipca 2011
    przedawni się cały szereg przestępstw, dotychczas za działanie na
    szkodę spółki można było pójść na 8 lat i przedawnienie było po 10
    latach, teraz przedawnienie już po 5 latach - do tego postępowania
    prokuratorskie zostaną umorzone bo ściganie tylko na wniosek
    poszkodowanego.
    Czyżby posłowie stworzyli raj dla złodziei?
    Nawet jeśli w przyszłości będzie wprowadzone zaostrzenie przepisów to
    i tak tylko wobec nowych przestępstw (bo prawo nie działa wstecz). Dla
    przestępców ważne jest aby chociaż godzinę obowiązywało nowe prawo.

    Czy rzeczywiście tak jest, czy tylko media podają jakieś niesprawdzone
    informacje?

    na podstawie informacji:

    http://pb.pl/a/2011/03/25/Za_dzialania_na_szkode_spo
    lki_do_trzech_lat_wiezienia?readcomment=1#comment

  • 2. Data: 2011-03-26 18:51:55
    Od: to <t...@a...xyz>

    begin iv

> [...]
    > prywatnego i kara ma wynosić do 3 lat. Takie przestępstwa były
    > dotychczas ścigane z urzędu, a sankcja wynosiła do 8 lat.

    No i bardzo dobrze, bo co do za "działanie na szkodę spółki" gdy nie ma
    pokrzywdzonych?

  • 3. Data: 2011-03-26 19:01:22
    Od: Arek <a...@e...net>

    W dniu 2011-03-26 19:33, iv pisze:
    [..]
    > Jednym słowem sejm wprowadza abolicję dla przestępców, 1 lipca 2011
    > przedawni się cały szereg przestępstw, dotychczas za działanie na
    [..]

    Jakich przestępców?
    Obecne przepisy to było kuriozum na skalę światową, gdzie to właśnie
    prokuratorzy rozpieprzali firmy jak chcieli.

    Arek

    --
    http://www.arnoldbuzdygan.com

  • 4. Data: 2011-03-26 19:13:19
    Od: iv <i...@g...com>

    On 26 Mar, 20:51, to <t...@a...xyz> wrote:
    > begin iv

    > No i bardzo dobrze, bo co do za "działanie na szkodę spółki" gdy nie ma
    > pokrzywdzonych?
    >
    > --
    > "An intelligent man is sometimes forced to be drunk
    >  to spend time with his fools." -- Ernest Hemingway

    wyobraź sobie spolke gdzie jest 2 glownych akcjonariuszy i
    rownoczesnie czlonkow zarzadu i robią szwindel. Reszta akcjonariuszy
    to drobni inwestorzy. Wiadomo że drobny akcjonariusz nie bedzie
    skladał aktu oskarżenia, czyli w praktyce ci co działają na szkodę
    spółki są już bezkarni.

  • 5. Data: 2011-03-26 19:23:30
    Od: Arek <a...@e...net>

    W dniu 2011-03-26 20:13, iv pisze:
    [..]
    > Wiadomo że drobny akcjonariusz nie bedzie skladał aktu oskarżenia,

    Bo?

    Arek

    --
    http://www.arnoldbuzdygan.com

  • 6. Data: 2011-03-26 19:39:42
    Od: iv <i...@g...com>

    On 26 Mar, 21:23, Arek <a...@e...net> wrote:
    > W dniu 2011-03-26 20:13, iv pisze:
    > [..]

    > Bo?
    >
    > Arek
    >
    > --http://www.arnoldbuzdygan.com

    dla przykładowo 300 zł straty na akcjach nie ma specjalnego interesu,
    skladając AO naraża się ma koszty postepowania i być moze inne
    nieprzyjemnosci ze strony oskarżonych.

  • 7. Data: 2011-03-26 19:49:30
    Od: iv <i...@g...com>

    On 26 Mar, 20:33, iv <i...@g...com> wrote:
> [...]
    > przestępców ważne jest aby chociaż godzinę obowiązywało nowe prawo.
    >
    > Czy rzeczywiście tak jest, czy tylko media podają jakieś niesprawdzone

    Poszukałem troche informacji i przestępstwa na szkodę spółki są w ksh
    i kk, odpowiednio art 585 i art 296 (nadużycie zaufania). To pierwsze
    było dotychczas zagrożone karą 5 lat i ścigane z urzędu, obecnie ma
    byc do 3 lat i scigane z prywatnego aktu oskarżenia. Jednak przepis
    296 kk pozostaje - jest tam też sankcja do 10 lat przy szkodzie
    wielkch rozmiarów. Czy te przepisy się nie nakładają na siebie?
    pokrzywdzony sobie może wybrać czy bedzie skarżył z ksh czy z kk (i
    zawiadomi prokuraturę) ??? czy moze oskarzony bedzie sobie wybierał,
    że on odpowiada z ksh a nie z kk ??? to oczywiście pytania
    retoryczne.
    Ale w czym jest niuans, że mamy dwa przepisy dotyczące tej samej
    materii?

  • 8. Data: 2011-03-26 20:25:39
    Od: " jb" <j...@N...gazeta.pl>

    Aby znalazł zastosowanie art. 296 par. 1 kk, musi być:
    - wyrządzenie znacznej szkody - czyli na dzień dzisiejszy więcej niż 200.000 zł,
    - musi nastąpić naduzycie uprawnień lub niedopełnienie obowiązków - wyraźnie
    określonych.
    Przy art. 585 ksh nie ma takich ograniczeń - nie musi mieć miejsce
    przekroczenie uprawnień lub niedopełnienie obowiązku (wystarczy podjęcie
    działań niekorzystnych dla spółki, nawet zgodnych z udzielonymi
    uprawnieniami), jak i nie ma znaczenia wysokość szkody. Z kolei z art. 585 ksh
    odpowiadają tylko osoby tam wymienione (a więc założyciel, członek zarządu,
    rady nadzorczej, komisji rewizyjnej, likwidator) natomiast z art. 296 kk może
    odpowiadać każdy zajmujący się sprawami majatkowymi spólki lub jej
    działalnością (a więc np. prokurent czy księgowa).

    Jakoś nie wierzę, że czyny z art. 585 ksh mają być ścigane z oskarżenia
    prywatnego - bardziej prawdopodobne mi się wydaje, że będą to przestepstwa
    wnioskowe.

  • 9. Data: 2011-03-26 20:30:11
    Od: " " <j...@N...gazeta.pl>

    Arek <a...@e...net> napisał(a):

    > W dniu 2011-03-26 20:13, iv pisze:
    > [..]
    >
    > Bo?
    >
    > Arek

    Bo jest osobą nieuprawnioną do takich działań.
    Przy przestepstwie na szkodę spółki pokrzywdzoną w rozumieniu art. 49 kpk jest
    wyłacznie spółka, a nie jej udziałowcy czy akcjonariusze. Czyli wszelkie
    działania musi podejmować uprawniony organ spółki, zgodnie z art. 51 par. 1 kpk.
    Jeszcze nie widziałem prezesa spólki, który by złożył zawiadomienie sam na
    siebie...

  • 10. Data: 2011-03-26 20:37:34
    Od: " jb" <j...@N...gazeta.pl>

    jb <j...@N...gazeta.pl> napisał(a):

> [...]
    > prywatnego - bardziej prawdopodobne mi się wydaje, że będą to przestepstwa

    I jeszcze jedno - art. 296 kk nie dotyczy tylko spółek, ale każdego rodzaju
    działalności, a nawet zajmowania się sprawami majątkowymi osoby fizycznej.