  • 1. Data: 2011-03-26 20:37:02
    Temat: zgon a środki na koncie
    Od: news <color1@{wytnij.to}interia.pl>

    czy w przypadku mojego zgonu, moja rodzina (1' pokrewieństwa) ma prawo
    do wypłacenia zgromadzonych na moim rachunku środków ?
    zakładam dwa przypadki:
    - ktoś z rodziny ma pełnomocnictwo do rachunku
    - brak pełnomocnictwa ale swobodny dostęp do e-konta

    oba powyższe przed sądowym orzeczeniem o nabyciu spadku

  • 2. Data: 2011-03-26 20:57:18
    Temat: Re: zgon a środki na koncie
    Od: "dK" <c...@w...pl>

    Użytkownik "news" <color1@{wytnij.to}interia.pl> napisał w wiadomości
[...]

    ========================
    Temat właśnie niedawno wałkowałem. I co jest ustalone, bo osobiście mnie to
    dotyczyło
    Jeśli konto jest wspólne, to wspólnik ma PEŁNE prawo dysponowania środkami
    do *całości salda*.
    W przypadku konta indywidualnego:
    1) Wszystkie koszty pogrzebu mogą być pokrywane z konta zmarłego (jest to
    tzw. dług spadkowy) - zgodnie z KC
    2) Należne świadczenia społeczne przelane po śmierci przypadają osobom
    prowadzącym wspólne gospodarstwo domowe i nie mogą być przez bank blokowane.
    Te świadczenia nie wchodzą w masę spadkową. Bank nie ma tu uprawnień do
    ewentualnego wstrzymania wypłąty z tego tytułu "na wszelki wypadek". Do
    zwrotu niemnależnych świadczeń jest zobowiazana osoba, która te swiadczenie
    pobrała, a nie Bank. art 136 i 138 ustawy o FUS
    3) Uwaga. W Bankach utrwaliła się błedna i sprzeczna z obowiązującym prawem
    praktyka w tej dziedzinie. Opór w tej dziedzinie jest wyjątkowo silny.
    Trzeba mieć dużo wytrwałości i jednak liźniecia trochę wiedzy prawniczej,
    żeby poradzić sobie z tym. Ale się da! - mnie się udało.

    Uwaga. Na tej grupie krązy jakieś dziwne lobby bankowe i wciskają bzdury -
    możesz spokojnie sobie ich ignorować.
    Powodzenia w walce z hienami cmentarnymi.

    dK

  • 3. Data: 2011-03-26 23:42:23
    Od: news <color1@{wytnij.to}interia.pl>

    dK pisze:
    > zakładam dwa przypadki:
    > - ktoś z rodziny ma pełnomocnictwo do rachunku
    > - brak pełnomocnictwa ale swobodny dostęp do e-konta
    >
    > oba powyższe przed sądowym orzeczeniem o nabyciu spadku

    nie mam akurat ciśnienia na załatwianie tego typu formalności ale pytam
    asekuracyjnie, a mianowicie mam pewne oszczędności/lokaty ale jestem
    jedynym właścicielem konta, z drugiej strony prowadzę dość ryzykowny
    tryb życia i zawsze może się coś zdarzyć, że rodzina zostanie w
    przysłowiowej dupie (mam tu na myśli wyłącznie moje pełnoletnie
    potomstwo) - oczywistym jest że wolałbym na taką ewentualność ich
    zabezpieczyć.

    pytanie więc, czy jeśli córka/syn ma pełny dostęp do mojego konta (tzn.
    zna loginy, hasła itp) czy może sobie po prostu przelać to co się tam
    znajduje, na wypadek mojej śmierci aby się później po sadach czy bankach
    nie włóczyć i udowadniać czego tam nie było ? czy wystarczy w takich
    okolicznościach ustalenie pełnomocnika do rachunku bankowego - a może i
    to jest zbędne ?

  • 4. Data: 2011-03-27 01:08:41
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 3/26/2011 3:37 PM, news wrote:
    > czy w przypadku mojego zgonu, moja rodzina (1' pokrewieństwa) ma prawo
    > do wypłacenia zgromadzonych na moim rachunku środków ?

    > zakładam dwa przypadki:
    > - ktoś z rodziny ma pełnomocnictwo do rachunku

    o ile w pełnomocnictwie nie zastrzeżono, że nie wygasa w raz ze
    śmiercią, to pełnomocnictwo z chwilą śmierci jest juz niewazne.
    Osoba, która się takim pełnomocnictwme posłuży wiedząc, że ono jest już
    nieważne sama się podkłada.

    > - brak pełnomocnictwa ale swobodny dostęp do e-konta

    w zasadzie ze strony banku złożyłbym zawiadomienie o kradzieży.
    sąd i tak umorzy, ze względu na małą szkodliwość społeczną jeśli
    wypłacający bedzie równiez spadkobiercą.

    > oba powyższe przed sądowym orzeczeniem o nabyciu spadku

    1. ustanów pełnomocnika, którego pełnomocnictwo nie wygasa.
    nie zmienia to faktu, że wypłacane pieniądze są masą spadkową i trzeba
    sie bedzie i tak ze spadkobiercami rozliczyć.

    2. zrób na koncie indywidualnym zapis na wypadek śmierci.

    3. spisz porządnie testament, wówczas sie szybko spadek da wziąć.

  • 5. Data: 2011-03-27 02:26:29
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 3/26/2011 3:57 PM, dK wrote:

    > ========================
    > Temat właśnie niedawno wałkowałem. I co jest ustalone...

    mozesz wreszcie wrzucic te ustalenia wraz z podstawą prawną inną niż
    twoja własna, bo nie mogę się doczekać.

  • 6. Data: 2011-03-27 07:04:45
    Od: "Danusia" <j...@w...pl>

    dK pisze:
[...]
    ####################################################
    #
    W przypadku kont internetowych (np. e-konto w mBanku i wielu innych)
    w umowie jest klauzula że jeżeli konto przez ponad 3 miesiące będzie zerowe
    i nie będzie na nim obrotów bank automatycznie zamknie to konto.
    Oznacza to że np. córka może po Twojej smierci znając login i hasło
    wyczyścić konto, a po 3 miesiącach bank je zamknie.
    Problemem jest dalsza rodzina uprawniona do spadku która może
    w sądzie dochodzić że było konto i jakieś środki na nim. Dlatego dobrze
    jest mieć jeszcze jedno konto w innym banku np. w multibanku na nim
    niewieką kwote która weszłaby w skład masy spadkowej.

    pozdr

  • 7. Data: 2011-03-27 11:42:36
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 3/27/2011 2:04 AM, Danusia wrote:
    > W przypadku kont internetowych (np. e-konto w mBanku i wielu innych)
    > w umowie jest klauzula że jeżeli konto przez ponad 3 miesiące będzie zerowe
    > i nie będzie na nim obrotów bank automatycznie zamknie to konto.

    Nie ma takiej klauzuli.
    jest klauzala, ze moze zamknac.
    Wiec mozna sie przejechac na założeniu,że bank cokolwiek zamknie.

  • 8. Data: 2011-03-27 13:51:40
    Od: news <color1@{wytnij.to}interia.pl>

    witek pisze:
    > 1. ustanów pełnomocnika, którego pełnomocnictwo nie wygasa.

    hm... regulamin na to chyba nie pozwala ("Pełnomocnictwo wygasa z chwilą
    uzyskania przez mBank wiarygodnej informacji o śmierci Posiadacza
    rachunku lub Pełnomocnika")

    > 2. zrób na koncie indywidualnym zapis na wypadek śmierci.
    >
    > 3. spisz porządnie testament, wówczas sie szybko spadek da wziąć.

    Dzięki za wskazówki.
    Ale regulamin banku i wzór dyspozycji na wypadek śmierci zawierają taki
    wpis:

    zapisobiorców nie może przekroczyć kwoty przypadającego na ostatni
    miesiąc przed śmiercią posiadacza rachunku dwudziestokrotnego
    przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród
    z zysku, ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego <<

    Czy to oznacza, że środki przekraczające tę wartość mogą być przekazane
    tylko na drodze dziedziczenia i bank je zatrzyma do czasu ustanowienia
    przez sąd spadku/spadkobierców ?

  • 9. Data: 2011-03-27 14:13:46
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 3/27/2011 8:51 AM, news wrote:
    > Czy to oznacza, że środki przekraczające tę wartość mogą być przekazane
    > tylko na drodze dziedziczenia i bank je zatrzyma do czasu ustanowienia
    > przez sąd spadku/spadkobierców ?

    tak.
    tylko w czym masz problem, że ci to nie odpowiada.

  • 10. Data: 2011-03-27 15:07:26
    Od: "dK" <c...@w...pl>

    hm... regulamin na to chyba nie pozwala ("Pełnomocnictwo wygasa z chwilą
    uzyskania przez mBank wiarygodnej informacji o śmierci Posiadacza
    rachunku lub Pełnomocnika")

    W regulaminie mBanku jest §78 i nim się kieruj.

    Nie musiusz ustanawiać żadnego pełnomocnika. Żadne testamenty dla banku!
    Banki to nie sąd i nie notariusz i nie ma żadnych kompetencji do dzielenia
    pieniędzy pomiedzy spadkobiorców - to tylko uzurpacja banków do takich
    uprawnień, podyktowana wyłącznie chęcią jak najdłuższego przetrzymania
    pieniędzy. To co napisał Ci poprzednik odnośnie pełnomocnictwa to bzdury.
    Tylko dyspozycja na wypadek śmierci.

    dK