  • 1. Data: 2023-11-22 12:48:45
    Temat: wyciek danych osobowych
    Od: Monika Głowacka <m...@g...pl>

    - Cześć Zosia.
    - Cześć Monika!

    - Słuchaj, czy po numerze telefonu możesz mi sprawdzić, czyj to jest numer?
    - A on jest od nas z sieci?

    = nie wiem.
    - Daj ten numer.

    - 101010101
    - To jest Grzegorz Brzęczyszczykiewicz, chcesz adres?

    - Podaj.

    Takie "znajomości" dotyczą wielu firm, głównie prywatnych, sklepów
    internetowych, ale też operatorów telekomunikacyjnych, przychodnia POZ,
    nawet instytucji państwowych.
    W jaki sposób dowiedzieć się, skąd dane wyciekły? Może jest jakiś sposób?

  • 2. Data: 2023-11-22 12:59:20
    Temat: Re: wyciek danych osobowych
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 22 Nov 2023 12:48:45 +0100, Monika Głowacka wrote:
> [...]
    > nawet instytucji państwowych.
    > W jaki sposób dowiedzieć się, skąd dane wyciekły? Może jest jakiś sposób?

    A masz znajomosci? :-)

    Teoretycznie jest to zadanie dla prokuratury.
    Wszystkie w/w instutucje powinny miec jakies śledzenie, pozwalające
    ustalic kto odczytywał dane.
    Bardzo szukać im sie raczej nie będzie chciało, ale moze choc
    operatora sprawdzą.

    A osobna sprawa - nie da sie tego np przez Facebooka ustalic?
    On chyba lubial zajrzec w kontakty i zaproponować znajomych ... według
    numerów tlf.

    J.

  • 3. Data: 2023-11-22 13:20:49
    Od: Monika Głowacka <m...@g...pl>

    W dniu 22.11.2023 o 12:59, J.F pisze:

    > A osobna sprawa - nie da sie tego np przez Facebooka ustalic?
    > On chyba lubial zajrzec w kontakty i zaproponować znajomych ... według
    > numerów tlf.

    Wydaje mi się, że w wyszukiwarce fb nie działa telefon, ale da się to
    ominąć, wpisać nr telefonu do książki adresowej i w mobilnej wersji fb
    wyszukuje po telefonie z kontaktów. Dlatego są osoby, które mają po
    kilka numerów telefonów, na codzień używają innego, do fb inny numer, na
    X.com inny numer i wogóle co portal to inny numer.

  • 4. Data: 2023-11-22 13:24:40
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 22 Nov 2023 13:20:49 +0100, Monika Głowacka wrote:

    > Wydaje mi się, że w wyszukiwarce fb nie działa telefon, ale da się to
    > ominąć, wpisać nr telefonu do książki adresowej i w mobilnej wersji fb
    > wyszukuje po telefonie z kontaktów.

    No wlasnie.
    A oprócz "zwykłej hołoty są jeszcze jakies uslugi dla developerów,
    moze oni mogą.

    > Dlatego są osoby, które mają po
    > kilka numerów telefonów, na codzień używają innego, do fb inny numer, na
    > X.com inny numer i wogóle co portal to inny numer.

    Albo są towarzyskie i mają wszędzie jeden ten sam :-P

    J.

  • 5. Data: 2023-11-22 13:53:37
    Od: Monika Głowacka <m...@g...pl>

    > A masz znajomosci? :-)
    >
    > Teoretycznie jest to zadanie dla prokuratury.
    > Wszystkie w/w instutucje powinny miec jakies śledzenie, pozwalające
    > ustalic kto odczytywał dane.

    Chodzi mi o małe firmy, np. sklep który sprzedaje na allegro i ma 45tys.
    danych osobowych lub kogoś kto we franczyzie ma salon sprzedaży telefonów.

    Także może to dotyczyć koleżanki, która w niewielkiej gminie pracuje w
    ewidencji ludności.

  • 6. Data: 2023-11-22 13:59:03
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 22.11.2023 o 12:48, Monika Głowacka pisze:
    > W jaki sposób dowiedzieć się, skąd dane wyciekły? Może jest jakiś sposób?

    A wyciekły, czy to teoretyczna sytuacja?

    Robert

  • 7. Data: 2023-11-22 14:02:04
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 22 Nov 2023 13:53:37 +0100, Monika Głowacka wrote:

> [...]
    > danych osobowych lub kogoś kto we franczyzie ma salon sprzedaży telefonów.
    >
    > Także może to dotyczyć koleżanki, która w niewielkiej gminie pracuje w

    No ale jak komus zalezy na ustaleniu własciciela numeru, to raczej nie
    będzie obdzwaniał tysięcy przychodni czy fryzjerów w całej Polsce,
    tylko poszuka znajomości u źródła.
    Koleżanka w gminie może być cenna, jesli ma dostęp do ogólnopolskiej
    bazy.

    Chyba, ze wiemy, ze np numer jest lokalny, to moze i zarejestrowany
    gdzies w miejscowym UG, przychodni, szkole ..

    Jeszcze mogą być jacys hackerzy, co sciągneli różne dane i mają własną
    bazę danych ...

    J.

  • 8. Data: 2023-11-22 14:13:51
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 22.11.2023 o 12:48, Monika Głowacka pisze:

    > W jaki sposób dowiedzieć się, skąd dane wyciekły? Może jest jakiś sposób?

    To zależy, jak bardzo Ci się chce :-) Jak mieszkasz w domu
    jednorodzinnym, to poszczególnym administratorom podawać adresy /1, /2
    itd. Jak ktoś się takim adresem posłuży, to będziesz wiedziała, a list i
    tak dojdzie.

    Podobnie możesz robić z adresami email, bo niektóre serwery pozwalają na
    tworzenie aliasów. Najgorzej z numerem telefonu. Oczywiście, jak
    proponuje J.F możemy kombinować i różne numery podawać w różnych
    serwisach. Tylko potem albo te numery musisz utrzymywać, albo w razie
    problemów okazuje się, że przykładowo konta na FB nie odzyskasz, bo nie
    masz tego numeru, coś im podała.

    Generalnie warto pilnować zgód marketingowych. Bo o ile oczywiście
    opisany przez Ciebie scenariusz, że koleżanka do koleżanki dzwoni jest
    możliwy, ale raczej masowego charakteru to mieć nie będzie. Już
    ustalenie jednego numeru teoretycznie wymaga znajomości w czterech
    sieciach - albo we właściwej. Inna sprawa, że istnieje sporo możliwości
    animizowania takich danych i zainteresowany może dostać dane słupa.

    Za o wiele bardziej prawdopodobny scenariusz uważam odczytanie tych
    danych z jakiejś bazy zawierającej zgody marketingowe. A podtykają je na
    każdym kroki i trzeba pilnować, by nie podpisać. Jeśli nawet pilnujesz,
    to czasem i tak pracownicy mają swoje "targety" i po wyjściu zaznaczają
    zgodę.

    --
    (~) Robert Tomasik

  • 9. Data: 2023-11-22 14:18:07
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 22.11.2023 o 13:53, Monika Głowacka pisze:
    > Chodzi mi o małe firmy, np. sklep który sprzedaje na allegro i ma 45tys.
    > danych osobowych lub kogoś kto we franczyzie ma salon sprzedaży telefonów.

    Takie firmy się bardzo pilnują, bo gdyby im udowodniono coś, to w sumie
    przeważnie kończy się to bankructwem.

    > Także może to dotyczyć koleżanki, która w niewielkiej gminie pracuje w
    > ewidencji ludności.

    A w wielkiej? Gminy mają dostęp do całego PESEL przeważnie, natomiast
    jest to monitorowane i o ile jakieś pojedyncze sprawdzenia pewnie się
    dadzą przemycić, to na większą skalę wątpię, by się ktoś odważył.
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 10. Data: 2023-11-22 15:07:32
    Od: Krzysztof 'kw1618' <k...@g...pl>

> [...]
    > jednorodzinnym, to poszczególnym administratorom podawać adresy /1, /2
    > itd. Jak ktoś się takim adresem posłuży, to będziesz wiedziała, a list i

    Znam przypadek, gdzie w bloku na ostatnim piętrze zrobiono "ślepe"
    drzwi, zamontowano drzwi a za drzwiami ściana. Na drzwiach kolejny numer
    lokalu . Ponieważ skrzynka pocztowa miała puste wolne miejsca, to
    namalowano ten numer którego nie było i normalnie listonosz wrzucał
    listy. Spółdzielnia ślepe drzwi zauważyła dopiero po kilku latach.

    > Podobnie możesz robić z adresami email, bo niektóre serwery pozwalają na
    > tworzenie aliasów.

    Jeśli masz swoją domentę i swój hosting, to zawsze jest taka mozliwość
    aby aliasy zrobić.
    wp.pl , o2.pl, interia mają możliwość aliasu w ich domenach.

> [...]
    > serwisach. Tylko potem albo te numery musisz utrzymywać, albo w razie
    > problemów okazuje się, że przykładowo konta na FB nie odzyskasz, bo nie

    Utrzymanie numeru na karte nie jest jakoś zbytnio kosztowne, da się to
    zrobić nawet za 5zł rocznie, była nawet możliwość utrzymania abonamentu
    za 1 grosz na pół roku, ale wycofali tę ofertę.

> [...]
    > każdym kroki i trzeba pilnować, by nie podpisać. Jeśli nawet pilnujesz,
    > to czasem i tak pracownicy mają swoje "targety" i po wyjściu zaznaczają

    Jeszcze podpisać to podpisać, często teraz wystarczy kliknąć