  • 91. Data: 2020-07-16 11:13:28
    Temat: Re: warunkowo umorzyli
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "ąćęłńóśźż" napisał w wiadomości grup
    pl...
    Powiedz to kierowcom ciężarowych z ładunkiem i bez ;-))

    Czy aby naprawde ?

    Bo pomijajac to, ze moga miec za slabe hamulce jak na 40 ton, ze moze
    celowo sa za slabe, bo naczepa nie ma ABS,
    ze ostre hamowanie jest niebezpieczne - bo ladunek moze sie przesunac,
    to tak w pierwszym przyblizeniu faktycznie nie powinno byc roznicy.

    W drugim mogą wyjsc jakies cuda na styku guma-jezdnia,
    w trzecim - jak sie sie juz zacznie slizgac, to energia na tyle duza,
    ze sie guma stopi.

    -----
    > Opóźnienie spowodowane hamowaniem zależy od rodzaju nawierzchni, ale
    > nie od masy pojazdu.

    J.

  • 92. Data: 2020-07-16 12:20:11
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Ciekawe, czy wyboje (chwilowe utraty tarcia opon o podłoże) powodują zmianę wzoru?

    -----

  • 93. Data: 2020-07-16 13:26:54
    Od: WS <L...@c...pl>

    On Thursday, July 16, 2020 at 12:20:46 PM UTC+2, ąćęłńóśźż wrote:
    > Ciekawe, czy wyboje (chwilowe utraty tarcia opon o podłoże) powodują zmianę wzoru?

    Wzoru nie, powoduja zmiane wspolczynnika tarcia (statycznego, dynamicznego), co
    nalezy brac pod uwage, lub uzywac przyblizony, sredni wspolczynnik tarcia (tylko nie
    wiadomo skad ;) )
    Wiadomo, ze wzor jest uproszczony, w realu ten wsp. tarcia jest zmienny, zalezy
    chocby od temp. opon, ktora rosnie w czasie hamowania, nalezy uwzglednic opor
    powietrza - np. przy malej masie i duzych predkosciach ma odczuwalne znaczenie
    (chocby motocykl hamujacy z ~200km/h)

  • 94. Data: 2020-07-16 14:09:22
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 16.07.2020 o 10:28, J.F. pisze:

    > Zaraz zaraz - czy mi sie wydaje, czy pisales wczesniej, ze jak nie ma
    > sprawy, to nic nie mozna ?

    To musiał byś wskazać kontekst.

    > No i ... czy prokurator otrzymawszy zawiadomienie o mozliwosci
    > popelnienia przestepstwa nie powinien jakos sam sprawdzic zdarzenia, a
    > nie tylko w ramach czynnosci sprawdzajacych poprosic o uzupelnienie
    > danych ?

    Nie mnie oceniać, co powinien. Wyjaśniłem przyczyny zaistniałego stanu
    rzeczy.

    > Co prawda juz raz akta sprawy ogladal, i wtedy uznal, ze winy SOP w tym
    > zdarzeniu nie ma :-)

    Ale może na rozprawie wyszły nowe nieznane wcześniej okoliczności?

    > Aczkolwiek ... wtedy mogl sie oprzec na "jechalismy na sygnalach,
    > bylismy uprzywilejowani".
    > A  pozniej, jak rozni swiadkowie zeznawali ze nie slyszeli, to to juz
    > bylo sledztwo w sprawie/przeciw seicento, a nie kierowcy SOP, wiec juz
    > nic nie mógł ? :-)

    Między Bogiem, a prawdą, to sam fakt poruszania się "na kogutach" nie
    daje prawa taranowania pojazdów po drodze. W znanych mi wypadkach, jeśli
    chodzi o kierujących karetkami, strażami pożarnymi i radiowozami
    przeważnie orzeka się winę kierującego pojazdem uprzywilejowanymi.

    --
    Robert Tomasik

  • 95. Data: 2020-07-16 14:17:20
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 16.07.2020 o 13:26, WS pisze:

    > Wzoru nie, powoduja zmiane wspolczynnika tarcia (statycznego,
    > dynamicznego), co nalezy brac pod uwage, lub uzywac przyblizony,
    > sredni wspolczynnik tarcia (tylko nie wiadomo skad ;)

    Wiadomo, skąd, ale nie jest to ani statyczny, a ni dynamiczny
    współczynnik tarcia. Tam jeszcze wchodzi zmiana kierunku wektora oporu
    tarcia.
> [...]
    > uwzglednic opor powietrza - np. przy malej masie i duzych
    > predkosciach ma odczuwalne znaczenie (chocby motocykl hamujacy z

    Chyba nieodpowiednie podręczniki czytujesz.

    To o czym piszesz ma niewielkie znaczenie, albowiem przy hamowaniu
    awaryjnym najczęściej dochodzi do zablokowania kół. W praktyce w
    poważniejszych przypadkach p prostu biegły robi eksperyment procesowy i
    bada, jak dany samochód się zachowuje na danej konkretnej nawierzchni.

    Zmiennych tego procesu jednak jest tak wiele, że dokładne wyznaczanie
    paramentów przeważnie nie ma większego sensu prawnego. Nie jesteś w
    stanie wszystkiego przewidzieć. Mógł najechać na ślimaka przy hamowaniu,
    i w ogóle wszystko się zmieni. Mokre liście. Szarpnięcie kierownicą.

    --
    Robert Tomasik

  • 96. Data: 2020-07-16 14:34:16
    Od: WS <L...@c...pl>

    On Thursday, July 16, 2020 at 2:17:24 PM UTC+2, Robert Tomasik wrote:

    , nalezy

    > Chyba nieodpowiednie podręczniki czytujesz.
    >
    > To o czym piszesz ma niewielkie znaczenie, albowiem przy hamowaniu
    > awaryjnym najczęściej dochodzi do zablokowania kół.

    a tam ;)
    opor powietrza na moto wrecz czuc, wystarczy poogladac wyscigi moto GP, dochodzac do
    zakretu podnosza sie nad owiewki... podobno moze to dolozyc opoznienie rzedu 0.5g
    (fakt, przy predkosciach mocno ponadprzepisowych)

    Co do zablokowania kol, to ABS w samochodach jest juz z 15 lat obowiazkowy, sporo
    (wiekszosc?) motocykli tez ma

  • 97. Data: 2020-07-16 15:06:43
    Od: n...@o...pl

    Olin <k...@a...w.stopce> napisał(-a):

    > Ja fizykę miałem od 6. klasy, ale widocznie szkoła była na niskim poziomie.

    fizyka jest od 7. klasy

  • 98. Data: 2020-07-16 15:08:31
    Od: n...@o...pl

    "J.F." <j...@p...onet.pl> napisał(-a):

    > Co prawda juz raz akta sprawy ogladal, i wtedy uznal, ze winy SOP w
    > tym zdarzeniu nie ma :-)

    pierwszy prokurator widział winę SOP ale szybko przestał być prokuratorem tej
    sprawy
    nie wiadomo dlaczego ;)

  • 99. Data: 2020-07-16 15:13:01
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Thu, 16 Jul 2020 15:06:43 +0200, n...@o...pl napisał(a):

    > fizyka jest od 7. klasy

    Tylko dla dziecków suwerena.
    Robert miał fizykę już w czwartej klasie i wyprowadzał wzory na drogę
    hamowania.

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    Niestety, jest to rząd."
    Woody Allen

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

  • 100. Data: 2020-07-16 15:36:01
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    a.pl...
> [...]
    >poważniejszych przypadkach p prostu biegły robi eksperyment procesowy
    >bada, jak dany samochód się zachowuje na danej konkretnej

    Ponoc zrobili w tym slynnym niedawno wypadku w Warszawie na przejsciu
    ... ale mieli szczescie, bo samochod prawie caly.

    W wielu przypadkach to juz nie ma jak przetestowac, a chocby glupia
    zbita szyba przez pieszego (napad z wlamaniem :-)) utrudnia jezdzenie
    130 ...
    A do Oswiecimia zanim podstawia druga opancerzona limuzyne, to pogoda
    sie zmieni.

    Wiec biegly zagląda do bieglych ksiazek, i pisze "wspolczynnik tarcia
    opony na suchej nawierzchni 0.6-0.8".

    J.