  • 11. Data: 2010-08-12 17:43:06
    Temat: Re: uwzględnianie niepewności pomiarowej
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    spp wrote:

    > No i?
    >
    > Jest metoda pomiaru która dała wymagane 10. Teraz Ty musisz udowodnić,
    > że nie jest to wspomniane 10, druga strona w równouprawniony sposób
    > twierdzi że jest nawet ponad 12. :)

    Ale tego nikt nie jest w stanie sprawdzić ile wynosi rzeczywista wartość
    Równie dobrze może być 8 jak i 12.

    Skoro w umowie stoi, że rzeczywista wartość nie może być mniejsza niż
    10, to pomiar musi wskazać więcej, aby miec że wartość rzeczywista
    faktycznie przekracza wspomniane 10.

  • 12. Data: 2010-08-12 17:56:58
    Od: spp <s...@o...pl>

    W dniu 2010-08-12 19:43, witek pisze:

    > Skoro w umowie stoi, że rzeczywista wartość nie może być mniejsza niż
    > 10, to pomiar musi wskazać więcej, aby miec że wartość rzeczywista
    > faktycznie przekracza wspomniane 10.

    A te dziesięć to jaka wartość jak nie rzeczywista?
    Jeżeli chciano uzyskać minimum 10 w umowie można było wpisać rzeczywiste
    12,5. Jeżeli odbiorca twierdzi że 10 to nie 10 niech sąd rozstrzyga.
    Przecież to może być nawet ponad 12 skoro błąd jest +-20% :(

    --
    spp

  • 13. Data: 2010-08-12 18:02:22
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (12.08.2010 19:25), zuza wrote:
    > Użytkownik "mvoicem" <m...@g...com> napisał w wiadomości
    >

    > No tak, tylko że wykonawca już dawno wybrany, instalacja zrobiona. Teraz
    > trwa rozruch, a do wykonania zostały próby gwarancyjne. I pojawia się
    > pytanie, co to znaczy, że wykonawca ma spełnić wartość z kontraktu? Zdania
    > na ten temat ą całkiem przeciwne. I jakoś trzeba się nawzajem do tych racji
    > próbować przekonać. Dlatego szukam czegoś konkretnego, na co mogłabym się
    > powołać.

    Aha, taka próba :). No to ja bym na waszym miejscu powiedział, że wg.
    waszej interpretacji tego zapisu w kontrakcie ma być tyle a tyle, w
    przeciwnym wypadku nie zapłacicie.

    On z grubsza ma do wyboru albo pójść z tym do sądu albo zrobić tak żeby
    było tyle ile żądacie. W sądzie będzie musiał wykazać że jest 10, a nie
    sposób tego wykazać pomiarem z rozrzutem 2.5 pokazującą 10.

    Oczywiście sąd to ostateczność, ale też jakiś argument w dyskusji.
    p. m.

  • 14. Data: 2010-08-12 18:05:15
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (12.08.2010 19:56), spp wrote:

    > A te dziesięć to jaka wartość jak nie rzeczywista?

    To jest wartość pomiaru. Wartość rzeczywista jest nieznana i mieści się
    w zakresie 0.8 - 1.2 wartości pomiaru.

    Pomijając to że, jak mnie uczyli na metodach opracowywania pomiarów,
    wartość rzeczywista nie istnieje :).

    p. m.

  • 15. Data: 2010-08-12 18:16:09
    Od: spp <s...@o...pl>

    W dniu 2010-08-12 20:05, mvoicem pisze:

    > To jest wartość pomiaru. Wartość rzeczywista jest nieznana i mieści się
    > w zakresie 0.8 - 1.2 wartości pomiaru.

    Otóż to.
    Rozważmy sytuację że wykonawca otrzymałby od inwestora premię gdyby
    mierzona wartość wyniosła 11 lub więcej. Czy wartość 10 byłaby wtedy
    wystarczają przesłanką do takich żądań?

    > Pomijając to że, jak mnie uczyli na metodach opracowywania pomiarów,
    > wartość rzeczywista nie istnieje :).

    No tak - Heisenbrg się kłania. )

    --
    spp

  • 16. Data: 2010-08-12 19:11:20
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    spp wrote:

    > A te dziesięć to jaka wartość jak nie rzeczywista?

    Oczywiscie, ze nie rzeczywista, a pomiarowa.
    Rzeczywistej nie jesteś w stanie zmierzyć choćbyś na głowie stanął.
    Nie znam takiego urządzenia pomiarowego, które nie wpływałoby na wartość
    mierzoną.

    > Jeżeli chciano uzyskać minimum 10 w umowie można było wpisać rzeczywiste
    > 12,5.

    dokładnie odwrotnie.
    jeśli umowa zakłada, że wartość rzeczywista nie może być mniejsza niz
    10, to wartość pomiarowa powinna wyjść co najmniej 12.5

  • 17. Data: 2010-08-12 19:26:13
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (12.08.2010 20:16), spp wrote:

    > Otóż to.
    > Rozważmy sytuację że wykonawca otrzymałby od inwestora premię gdyby
    > mierzona wartość wyniosła 11 lub więcej.

    Dla ścisłości, nie chodzi ci o wartość pomiaru ale o wartość rzeczywistą
    (której nie ma, ale załóżmy że jest) :). Czy tak?

    > Czy wartość 10 byłaby wtedy
    > wystarczają przesłanką do takich żądań?

    Oczywiście że nie. Tak samo jak nie byłaby 12 ani 13. Wykonawca miałby
    podstawy żądać premii dopiero wtedy, kiedy mógłby udowodnić że wartość
    spornego parametru jest większa lub równa 11, a to zajdzie tylko wtedy
    kiedy 11 znajdzie się poniżej wartości pomiaru minus dokładność.

    p. m.

  • 18. Data: 2010-08-12 19:27:33
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (12.08.2010 21:11), witek wrote:
    [...]
    > dokładnie odwrotnie.
    > jeśli umowa zakłada, że wartość rzeczywista nie może być mniejsza niz
    > 10, to wartość pomiarowa powinna wyjść co najmniej 12.5

    Z drugiej strony, co jeżeli to zamawiający domaga się czegoś od
    wykonawcy? Np. jakiejś kary umownej za niedotrzymanie parametru.

    Czy wtedy nie działałoby to w drugą stronę? Tj. musiałby pomiar wyjść
    mniejszy niż 8?

    p. m.

  • 19. Data: 2010-08-12 20:05:14
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    mvoicem wrote:
> [...]
    > wykonawcy? Np. jakiejś kary umownej za niedotrzymanie parametru.
    >
    > Czy wtedy nie działałoby to w drugą stronę? Tj. musiałby pomiar wyjść

    Nie. trzebaby znak nierownosci odwrocic.
    Tak by bylo gdyby zamawiajacy okreslil, ze wartosc rzeczywsita nie moze
    byc wieksza niz 10.
    Wowczas pomiar nie moglby byc wiekszy niz powiedzmy 8.

    W naszym przypadku jesli zejdzie ponizej 12.5, to w pesymistycznym
    zalozeniu wartosc spada ponizej 10, a to juz jest niedotrzymanie warunkow.

  • 20. Data: 2010-08-13 05:50:42
    Od: "Henry(k)" <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl>

    Dnia Thu, 12 Aug 2010 19:56:58 +0200, spp napisał(a):

    > Jeżeli chciano uzyskać minimum 10 w umowie można było wpisać rzeczywiste
    > 12,5. Jeżeli odbiorca twierdzi że 10 to nie 10 niech sąd rozstrzyga.
    > Przecież to może być nawet ponad 12 skoro błąd jest +-20% :(

    Żeby wpisać 12,5 to trzeba by się odwołać do konkretnej metody pomiarowej.
    Tak naprawdę wyszło by na to samo.

    Henry