eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawouparta spółdzielnia › Re: uparta spółdzielnia
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.gazeta.pl!not-for-mail
    From: spp <s...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: uparta spółdzielnia
    Date: Tue, 24 Jan 2012 18:30:37 +0100
    Organization: "Portal Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl"
    Lines: 86
    Message-ID: <jfmps2$lpm$1@inews.gazeta.pl>
    References: <jf9dte$mik$1@news.task.gda.pl> <jff23t$9q1$1@inews.gazeta.pl>
    <jfihn2$v86$6@news.task.gda.pl> <1...@d...icnet>
    <4f1ecffe$0$26682$65785112@news.neostrada.pl>
    NNTP-Posting-Host: 77-254-89-42.adsl.inetia.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=UTF-8; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: inews.gazeta.pl 1327426242 22326 77.254.89.42 (24 Jan 2012 17:30:42 GMT)
    X-Complaints-To: u...@a...pl
    NNTP-Posting-Date: Tue, 24 Jan 2012 17:30:42 +0000 (UTC)
    X-User: spp-to-ja
    In-Reply-To: <4f1ecffe$0$26682$65785112@news.neostrada.pl>
    User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; WOW64; rv:9.0) Gecko/20111222
    Thunderbird/9.0.1
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.prawo:696931
    [ ukryj nagłówki ]

    W dniu 2012-01-24 16:31, Robert Tomasik pisze:
    '
    > Art. 26 pkt. 3 ust. 2

    Przy czym kiedyś istniało pojęcie 'akceptu milczącego' , które działało
    tak jak opisuje autor wątku. Teraz już nie. :)

    Zapisy ustawy o rachunkowości nakładają na podmioty gospodarcze
    obowiązek przeprowadzenia inwentaryzacji aktywów (w tym należności) co
    najmniej na ostatni dzień każdego roku obrotowego (art. 26 ust. 1 pkt
    2). Należności trzeba inwentaryzować w drodze uzyskania od kontrahentów
    potwierdzeń stanu tych należności. Potwierdzenie jest dokumentem
    sporządzanym na piśmie.
    Aby dokonać inwentaryzacji należności, podmiot gospodarczy powinien
    wysłać do kontrahentów potwierdzenie salda należności. Kontrahent
    potwierdza to saldo na piśmie. W przypadku gdy nie zgadza się z danymi
    zawartymi w otrzymanym piśmie, zgłasza zastrzeżenia.
    Różnice powstają najczęściej w wyniku błędów w zaksięgowaniu faktury
    albo jej spłaty w księgach tylko jednej ze stron. W przypadku
    wystąpienia różnic należy je wyjaśnić, a następnie wprowadzić w księgach
    korekty doprowadzając do zgodności sald u obu stron.
    UWAGA!
    Potwierdzenie powinno być wysłane w dwóch egzemplarzach. Oryginał
    zatrzymuje u siebie adresat (odbiorca), natomiast kopia powinna być
    odesłana wystawcy z potwierdzeniem stanu należności lub z informacją o
    ewentualnych rozbieżnościach.
    W ten sposób zostanie zinwentaryzowana zarówno należność u wierzyciela,
    jak i zobowiązanie u dłużnika.
    Dokument ,,Potwierdzenie salda" powinien zawierać następujące elementy:
    o nazwę i adres firmy, do której kierowane jest potwierdzenie (adresata)
    o dane wystawcy (nadawcy)
    o datę wystawienia
    o numer faktury (faktur) oraz datę jej wystawienia
    o kwotę transakcji
    o dzień, na który należy potwierdzić saldo
    o pieczęć i podpis wystawcy
    o miejsce na pieczęć i podpis potwierdzającego saldo
    o miejsce na ewentualną adnotację o niezgodności salda
    Należy pamiętać, że obowiązek wystąpienia z inicjatywą uzgodnienia stanu
    rozrachunków ciąży na wierzycielu. Jeżeli wierzyciel nie wezwie do
    uzgodnienia salda, to dłużnik nie musi występować z taką inicjatywą i
    nie ma obowiązku wysyłania potwierdzenia sald swoich zobowiązań.
    Powinien on jednak wziąć czynny udział w uzgadnianiu sald. Ponadto
    należy zauważyć, że ustawa o rachunkowości nie zabrania dłużnikowi
    wystąpić o potwierdzenie wysokości zobowiązania, jakie na nim ciąży -
    jeżeli z jakichś względów uzna to za stosowne.
    Ustawa o rachunkowości nie przewiduje tzw. milczącego akceptu. Jednak
    często się zdarza, że inwentaryzacja należności w drodze potwierdzenia
    sald jest trudna lub wręcz niemożliwa.
    Dotyczy to m.in. rozrachunków z kontrahentami nieprowadzącymi
    działalności gospodarczej lub prowadzącymi działalność gospodarczą w
    formach uproszczonych (karta podatkowa, ryczałt ewidencjonowany,
    podatkowa księga przychodów i rozchodów). Podmioty te nie są obowiązane
    do stosowania przepisów ustawy o rachunkowości i często nie odsyłają
    potwierdzenia salda.
    Podobna sytuacja ma miejsce również w odniesieniu do należności spornych
    i wątpliwych. Są to bowiem należności, których wysokość jest
    kwestionowana przez dłużników lub których spłata - ze względu na
    sytuację dłużnika - jest wątpliwa.
    Brak odpowiedzi kontrahenta na wysłane przez jednostkę potwierdzenie
    salda lub zakwestionowanie salda powinno zostać potraktowane jako saldo
    niepotwierdzone. W tej sytuacji salda należności kontrahentów, które
    mimo podjętych prób nie zostały uzgodnione, należy zweryfikować.
    Weryfikacja polega na sprawdzeniu poprawności sald poszczególnych
    należności uznanych za sporne lub wątpliwe, wykazanych w księgach
    rachunkowych, z odpowiednimi dokumentami, takimi jak pozwy sądowe,
    wyroki sądowe itp. Weryfikując dokumenty oraz porównując je z danymi
    ewidencji, należy poddać ocenie zasadność, realność i poprawność wyceny
    tych operacji oraz dokonać ich ewentualnej korekty. Przeprowadzona
    weryfikacja powinna być udokumentowana protokołem weryfikacji.
    Wartość wykazanych w księgach rachunkowych należności, w stosunku do
    których występują okoliczności powodujące zagrożenie ich wyegzekwowania,
    powinna zostać zaktualizowana poprzez dokonanie odpisu aktualizującego.
    Na dzień bilansowy dokonanie tego odpisu jest obowiązkowe. Przepisy
    ustawy o rachunkowości pozostawiają jednostce możliwość oceny realnego
    zagrożenia spłaty lub ściągalności należności. Kierownik jednostki we
    własnym zakresie ocenia, czy dana należność spełnia (zgodnie z art. 3
    ust. 1 pkt 12 ustawy o rachunkowości) warunek wpływu do jednostki
    korzyści ekonomicznych. Jeśli istnieje uzasadnione podejrzenie, że cała
    kwota należności stała się nieściągalna lub koszty związane z jej
    dochodzeniem lub wyegzekwowaniem byłyby zbyt wysokie, można podjąć
    decyzję o odpisaniu należności jako nieściągalnej, zarachowując ją do
    pozostałych kosztów operacyjnych lub kosztów finansowych...

    --
    spp

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1