  • 1. Data: 2008-06-29 23:08:06
    Temat: trybunał, zasiłek chorobowy, premia uznaniowa
    Od: " darw" <n...@W...gazeta.pl>

    Witam

    Mam do czynienia z następującą sytuacją:

    Pracownica zatrudniona ok. 3 lat. Pracodawca wypłacał premie kwartalne
    uznaniowe. W ubiegłym roku zaszła w ciążę, koniec roku 2007 i początek 2008
    była na zasiłku chorobowym. Obecnie po zakończonej umowie o pracę (umowa była
    przedłużona do dnia porodu) czeka na świadczenie w ZUS.
    Pracodawca przy wyliczaniu zasiłku chorobowego oczywiście (na podstawie
    regulaminu wynagradzania) nie uwzględnił premii, ani ich nie wypłacał w
    trakcie pobierania zasiłku.

    Zgodnie z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego
    http://www.trybunal.gov.pl/Rozprawy/2008/Dz_Ustaw/sk
    _16s06.htm
    http://www.trybunal.gov.pl/Rozprawy/2008/sk_16_06.ht
    nie uwzględnianie w podstawie wymiaru zasiłku chorobowego wypłaconych
    składników wynagrodzenia, od których pracownik uiścił składkę na ubezpieczenie
    chorobowe, a które nie są mu wypłacane w okresie pobierania wynagrodzenia za
    czas niezdolności do pracy wskutek choroby, jest niezgodne z konstytucją.

    Pytania do Grupowiczów:
    1. Czy wyrok TK działa 'od razu', czy dopiero po opublikowaniu w Dz.Ust?
    2. Jakie działania przedsięwziąć w celu uzyskania wyrównania świadczeń od
    pracodawcy za okres zatrudnienia? Myślę o skierowaniu pisma jak poniżej, a
    jeśli ono nie poskutkuje - to skierowanie sprawy do sądu.
    3. Czy w przypadku rozwiązania sądownego możliwe jest uzyskanie odsetek (od
    dnia złożenia pozwu/od dnia wyroku/od dnia wypłata zaniżonych świadczeń)
    4. Czy świadczenia z ZUS zostaną skorygowane na podstawie poprawionego przez
    pracodawcę druku Z-3, czy konieczne jest odrębne występowanie do ZUS?
    5. Czy w poniższym piśmie należy wskazać pracodawcy oczekiwany termin
    realizacji, np. 30 dni?

    pisemko:
    W związku z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego (Sygn. akt SK 16/06) z dnia 24
    czerwca 2008 r. proszę o:
    - skorygowanie wyliczenia zasiłku chorobowego,
    - wypłatę różnicy pomiędzy kwotą uprzednio naliczoną a kwotą należną,
    - przekazanie do ZUS skorygowanego druku Z-3 &#8211; uwzględniającego zasiłek
    chorobowy/jego podstawę w pełnej wysokości.
    Moja prośba dotyczy zasiłków chorobowych wypłaconych w latach 2007-2008.

    Wyrok Trybunału stanowi: Art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 25 czerwca 1999 r. o
    świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i
    macierzyństwa (Dz. U. z 2005 r. Nr 31, poz. 267, z 2006 r. Nr 221, poz. 1615,
    z 2007 r. Nr 47, poz. 318 i Nr 115, poz. 792 oraz z 2008 r. Nr 93, poz. 582),
    rozumiany w taki sposób, że w podstawie wymiaru zasiłku chorobowego nie
    uwzględnia się wypłaconych pracownikowi - w okresie przyjętym do jej ustalenia
    - składników wynagrodzenia, od których pracownik ten uiścił składkę na
    ubezpieczenie chorobowe, a które nie są mu wypłacane w okresie pobierania
    wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby albo zasiłku
    chorobowego, jest niezgodny z art. 67 ust. 1 w związku z art. 31 ust. 3
    Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.

    W związku z powyższym wyrokiem nie ma podstawy prawnej do nie uwzględniania w
    wyliczeniu podstawy zasiłku chorobowego premii uznaniowych wypłaconych mi w
    okresie, który brany jest pod uwagę przy wyliczeniu podstawy zasiłku
    chorobowego. Zgodnie z kodeksem pracy i ustawą o świadczeniach pieniężnych z
    ubezpieczenia społecznego (...) obowiązuje 3 letni okres przedawnienia.

  • 2. Data: 2008-06-30 18:37:41
    Temat: Re: trybunał, zasiłek chorobowy, premia uznaniowa
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    darw pisze:

    > Pracodawca przy wyliczaniu zasiłku chorobowego oczywiście (na podstawie
    > regulaminu wynagradzania) nie uwzględnił premii, ani ich nie wypłacał w
    > trakcie pobierania zasiłku.

    Zasiłek chorobowy oblicza się nie na podstawie regulaminu wynagradzania
    tylko na podstawie ustawy z dnia 25 czerwca 1999 roku o świadczeniach
    pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa
    (Dz.U.05.31.267 z późniejszymi zmianami). Regulamin wynagradzania w
    zasadzie nic do tego nie ma. jeśli pracodawca źle policzył i wypłacił
    zasiłek trzeba się zwrócić do ZUS-u (art. 63 ust. 1 ustawy).

    > Pytania do Grupowiczów:
    > 1. Czy wyrok TK działa 'od razu', czy dopiero po opublikowaniu w Dz.Ust?

    Są różne zdania na ten temat.

    > 2. Jakie działania przedsięwziąć w celu uzyskania wyrównania świadczeń od
    > pracodawcy za okres zatrudnienia? Myślę o skierowaniu pisma jak poniżej, a
    > jeśli ono nie poskutkuje - to skierowanie sprawy do sądu.

    ZUS.

    > 3. Czy w przypadku rozwiązania sądownego możliwe jest uzyskanie odsetek (od
    > dnia złożenia pozwu/od dnia wyroku/od dnia wypłata zaniżonych świadczeń)

    Tak.

> [...]

    ZUS.

    > 5. Czy w poniższym piśmie należy wskazać pracodawcy oczekiwany termin

    Do pisania do pracodawcy szkoda papieru.

    --
    @2008 Johnson
    "Jest coraz gorzej..."

  • 3. Data: 2008-07-01 08:58:38
    Od: " darw" <n...@N...gazeta.pl>

    Johnson <j...@n...pl> napisał(a):

> [...]
    > zasadzie nic do tego nie ma. jeśli pracodawca źle policzył i wypłacił
    > zasiłek trzeba się zwrócić do ZUS-u (art. 63 ust. 1 ustawy).

    Problem właśnie polega na tym, że
    "Art. 41. 1. Przy ustalaniu podstawy wymiaru zasiłku chorobowego nie
    uwzględnia się składników wynagrodzenia, jeżeli postanowienia układów
    zbiorowych pracy lub przepisy o wynagradzaniu nie przewidują zmniejszania ich
    za okres pobierania zasiłku."

    Na tej podstawie wielu pracodawców wpisuje do regulaminów wynagradzania zapis
    typu premie uznaniowe nie są wliczane do podstawy zasiłku chorobowego.

    > Tak.

    Ok, ale w jakiej z powyższych wersji?

    Dzięki za odpowiedzi

    Darek

  • 4. Data: 2008-08-17 14:59:53
    Od: "Anulka" <s...@p...onet.pl>

    Użytkownik " darw" napisał w wiadomości >
    > Ok, ale w jakiej z powyższych wersji?
    >

    > Dzięki za odpowiedzi

    I jak poszło? Jakie wyniki?

    > Darek