  • 1. Data: 2002-05-23 10:10:51
    Temat: sprawa w sadzie rodzinnym - pytanie
    Od: "Kania" <k...@p...onet.pl>

    Dostalam z sadu rodzinnego decyzje, od ktorej zlozylam zazelenie w terminie
    okreslonym w puczeniu dplaczonym do decyzji...

    Tydzien pozniej otrzymalam z sadu wezwanie do usuniecia brakow formalnych
    pisma procesowego ktorymi okazalo sie nie uiszczenie oplaty. Mam wplacic im
    pieniazki pod rygorem odrzucenia zazalenia... Musze przyznac, ze zdebialam,
    w pouczeniu dolaczonym do decyzji bylo napisane wiele rzeczy, ale kosztach
    zlozenia zazalenia nie bylo nawet slowa...

    Wobec tego mam pytanie, czy sad ma prawo zadac ode mnie jakichkolwiek oplat
    nie uprzedzajac mnie, ze zrobienie tego czy tamtego kosztuje, oraz nie
    podajac zadnej podstawy prawnej??

    nieco zdezorientowana Kania

  • 2. Data: 2002-05-23 12:06:40
    Temat: Re: sprawa w sadzie rodzinnym - pytanie
    Od: "Wiktor" <k...@w...pl>

    Użytkownik "Kania" > Wobec tego mam pytanie, czy sad ma prawo zadac ode mnie
    jakichkolwiek oplat
    > nie uprzedzajac mnie, ze zrobienie tego czy tamtego kosztuje, oraz nie
    > podajac zadnej podstawy prawnej??

    Tak - podstawa prawna: Koszty sądowe w sprawach cywilnych.(Dz.U.67.24.110)

    Art. 5. 1. Jeżeli ustawa nie stanowi inaczej, do uiszczenia kosztów sądowych
    obowiązana jest strona, która wnosi do sądu pismo podlegające opłacie lub
    powodujące wydatki.

    Art. 16. 1. Sąd nie podejmie żadnej czynności na skutek pisma, od którego
    nie została uiszczona należna opłata. W tym wypadku przewodniczący wzywa
    wnoszącego pismo, aby pod rygorem zwrotu pisma uiścił opłatę w terminie
    tygodniowym od dnia doręczenia wezwania, a w razie bezskutecznego upływu
    tego terminu zwraca pismo.
    3. Apelacja, kasacja, zażalenie, sprzeciw od wyroku zaocznego oraz zarzuty
    od nakazu zapłaty w postępowaniu nakazowym, od których pomimo wezwania nie
    została uiszczona należna opłata, podlegają odrzuceniu.

    Pozdrawiam

    W.