    From: "Wiktor" <k...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: sprawa w sadzie rodzinnym - pytanie
    Date: Thu, 23 May 2002 14:06:40 +0200

    Użytkownik "Kania" > Wobec tego mam pytanie, czy sad ma prawo zadac ode mnie
    jakichkolwiek oplat
    > nie uprzedzajac mnie, ze zrobienie tego czy tamtego kosztuje, oraz nie
    > podajac zadnej podstawy prawnej??

    Tak - podstawa prawna: Koszty sądowe w sprawach cywilnych.(Dz.U.67.24.110)

    Art. 5. 1. Jeżeli ustawa nie stanowi inaczej, do uiszczenia kosztów sądowych
    obowiązana jest strona, która wnosi do sądu pismo podlegające opłacie lub
    powodujące wydatki.

    Art. 16. 1. Sąd nie podejmie żadnej czynności na skutek pisma, od którego
    nie została uiszczona należna opłata. W tym wypadku przewodniczący wzywa
    wnoszącego pismo, aby pod rygorem zwrotu pisma uiścił opłatę w terminie
    tygodniowym od dnia doręczenia wezwania, a w razie bezskutecznego upływu
    tego terminu zwraca pismo.
    3. Apelacja, kasacja, zażalenie, sprzeciw od wyroku zaocznego oraz zarzuty
    od nakazu zapłaty w postępowaniu nakazowym, od których pomimo wezwania nie
    została uiszczona należna opłata, podlegają odrzuceniu.

    Pozdrawiam

    W.