eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawo[spadkowo] czy rodzice mogą zrzec się spadu w imieniu dzieci? › Re: [spadkowo] czy rodzice mogą zrzec się spadu w imieniu dzieci?
    From: witek <w...@g...pl.invalid>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: [spadkowo] czy rodzice mogą zrzec się spadu w imieniu dzieci?
    Date: Sat, 03 Nov 2012 17:30:57 -0500

    PlaMa wrote:

    > Wydaję mi się, że jest tu jednak pewna wada tego planu. Otóż w trakcie
    > podpisywania tego zobowiązania, czwórka z nich miała już własne dzieci
    > (wnuki posiadacza majątku). Czy zrzeknięcie się prawa do majątku nie
    > powoduje, że automatycznie dziedziczą ich dzieci?

    Nie.

    Musisz rozroznic odrzucenie spadku i zrzeczenie sie dziedziczenia

    odrzucenie spadku zachodzi kiedy kiedy to spadkodawca juz nie zyje a
    spadkobierca odrzuca spadek.. Wowczas dziedziczą dzieci spadkobiercy
    odrzucajacego spadek.

    zrzeczenie sie dziedziczenia to pisemna umowa miedzy spadkodawca
    (jeszcze zyjacym) i spadkobierca. W tym przypadku dzieci spadkobiercy
    rowniez nie dziedzicza. Chyba, ze umowiono sie inaczej.

    > W 2002r. zmarł mój dziadek, żadne z pięciorga dzieci nie podjęło żadnych
    > działań, by uzyskać część majątku ani nie upomniało się o zachowek, na
    > roli gospodarzy dziecko 2.

    Nie ma mowy o zachowku.
    Onie sie zrzekli dziedziczenia, a nie odrzucili spadek.
    Nie mieli co podejmowac bo sa traktowani tak jakby sie nigdy nie urodzili.

    > Moja babcia zrzekła się spadku po dziadku, ale nie wiem czy przekazała w
    > darowiźnie swoją część majątku dla dziecka 2 (muszę się dopytać).

    jesli sie odrzucila spadek to dziedzicza jej dzieci. O ile nie bylo
    innych dzieci z innego malzenstwa to na polu boju zostalo tylko dziecko
    nr 2 dziedziczac po ojcu wszystko.

    > Jak to jest?
    > 1) Czy dobrze mi się wydaję, że wnukowie automatycznie otrzymają spadek
    > lub zachowek, z którego zrezygnowali ich rodzice (dzieci 1, 3, 4 i 5)

    nie.
    jak wyzej ani nie dziedzicza, ani nie nalezy im sie zachowek

    > 2) Minęło już 10 lat od śmierci dziadka (i ew. darowizny babci), więc
    > cała sprawa już się chyba przedawniła?

    nie dotyczy

    > 3) jeżeli sprawa się nie przedawniła, to rozumiem, że nawet jak wnukowie
    > zrezygnują ze spadku to sytuacja się nie zmienia, bo prawa do spadku
    > przechodzą na prawnuki (wszystkie nieletnie)?

    nie dotyczy

    > Czy ktoś mi podpowie jak to jest wg. prawa?

    kodesky cywilny, dział dziedziczenie.