  • 1. Data: 2002-06-17 21:24:27
    Temat: separacje a moje prawa
    Od: <L...@i...pl>

    Witam,
    Pewnie ten problem się już kiedyś przewinął ale nie mogłam znaleźć, więc wybaczcie mi
    ale potrzebuję waszej pomocy.
    Obecnie jestem w ciężkiej sytuacji finansowej.
    Brałam ślub gdy byłam jeszcze na studiach (2 lata temu), rodzice mnie jeszcze wtedy
    utrzymywali. Mój "mąż" doskonale wiedział, że będzie mnie utrzymywał i wziął wtedy
    na siebie tą odpowiedzialność. Obecnie on teraz chce separacji (ponieważ znalazł
    sobie inną kandydatkę na żonę, niestety). A ja nie mam się z czego utrzymywać, moi
    rodzice obecnie nie są w najlepszej sytuacji finansowej więc nie są w stanie mi
    pomagać tak jak bym tego potrzebowała (nadal studiuję).
    I tu jest moje pytanie czy mogę od niego wymagać finansowego wsparcia do końca moich
    studiów, czy są jakieś na to artykuły? Jak można na nim wyegzekwować finansową pomoc
    dla mnie?
    Niestety on zarabia b.dobrze i ciągle straszy mnie tylko prawnikami na których mnie
    nie jest stać.

  • 2. Data: 2002-06-18 18:59:10
    Temat: Re: separacje a moje prawa
    Od: "baya" <b...@w...pl>

    "Separacja rodzi bardzo podobne skutki prawne jak rozwód: sprawy rozstrzyga
    w pierwszej instancji sąd okręgowy, który orzeka o winie, o opiece nad
    dzieckiem, o alimentach i rozdzielności majątkowej, ale w przypadku
    separacji małżeństwo istnieje nadal, nie można więc zawrzeć nowego związku
    ani wrócić do poprzedniego nazwiska.
    Istnieją pewne różnice w alimentowaniu, mianowicie małżonek pozostający w
    separacji może łatwiej otrzymać alimenty niż rozwiedziony. Teoretycznie też
    separację łatwiej uzyskać, ponieważ wystarczy by sąd uznał "zupełny" rozkład
    pożycia (małżonkowie nie prowadzą wspólnego gospodarstwa domowego, nie ma
    między nimi wspólnoty uczuciowej i nie współżyją ze sobą) a nie jak w
    przypadku rozwodu, rozkład "zupełny i trwały", co oznacza, że sytuacja taka
    trwa dłużej np. rok. Od pozwu o separację płaci się 500 zł. wpisu stałego;
    jeśli chcą jej zgodnie oboje małżonkowie – tylko 100 zł.
    Separacja, podobnie jak rozwód nie jest dopuszczalna gdyby miało na tym
    ucierpieć dobro małoletnich dzieci, lub gdyby było to sprzeczne z zasadami
    współżycia społecznego. Jeżeli małżonkowie nie mają dzieci i zgodnie żądają
    separacji, to jej orzeczenie odbywałoby się w trybie nieprocesowym i bez
    orzekania o winie.
    W przypadku gdy jeden z małżonków wnosi o separację, a drugi o rozwód, sąd
    rozstrzyga czy żądanie rozwodu jest uzasadnione – jeżeli tak - orzeknie
    rozwód. W przeciwnym wypadku, zostanie orzeczona separacja."
    baya

    ---