  • 1. Data: 2004-09-17 16:03:33
    Temat: renta rodzinna a możliwość zarabiania ?
    Od: "plusz" <l...@p...niespamowanie.wp.pl>

    witam
    mam następujące pytanie

    mój znajomy otrzymuje rentę rodzinną

    pracował od stycznia do marca i "wyczerpał limit" możliwych zarobków -
    powiedziano mu tak w ZUS

    teraz chciałby podjąć ponownie pracę, ale również go poinformowano, że w
    takim przypadku będzie musiał zwrócić całą rentę, jaką otrzymywał w ciągu
    poprzednich miesięcy roku

    czy może podjąć zatrudnienie w jakiejkolwiek formie, aby zarabiać i nie
    musieć zwracać renty ??

    --
    pozdrawiam
    plusz ( http://www.plusz.pl )

  • 2. Data: 2004-09-17 22:01:22
    Temat: Re: renta rodzinna a możliwość zarabiania ?
    Od: "wektor" <w...@i...pl>

    Użytkownik "plusz" <l...@p...niespamowanie.wp.pl> napisał w
    wiadomości news:cif1so$2brv$1@mamut.aster.pl...
> [...]
    ciągu
    > poprzednich miesięcy roku
    >
    > czy może podjąć zatrudnienie w jakiejkolwiek formie, aby zarabiać i nie

    Tylko na podstawie umowy o dzieło.

    Pozdrawiam

    wa

  • 3. Data: 2004-09-19 15:37:39
    Od: "plusz" <l...@p...niespamowanie.wp.pl>

    Użytkownik wektor <w...@i...pl> napisał w wiadomości

    > Tylko na podstawie umowy o dzieło.

    dziękuję za odpowiedź i mam dodatkowe pytanie

    czy ta odpowiedź jest pewna na 100% ?

    trochę pogrzebałem w międzyczasie w sieci a mój znajomy popytał w ZUS

    z tego co się dowiedzieliśmy, każdy zarobek, który dolicza się o dochodu ma
    wpływ na przekroczenie pewnego progu, który zmusza do zwrotu renty

    tak więc prosiłbym o dodatkowe informacje, może podstawę prawną,
    stwierdzenia, że można zarabiać w oparciu o umowę o dzieło

    --
    pozdrawiam
    plusz ( http://www.plusz.pl )

  • 4. Data: 2004-09-19 19:10:51
    Od: "wektor" <w...@i...pl>

    Umowa o dzieło nie jest wliczana do przychodu dorabiającego rencisty.
    100% pewności możesz uzyskać składając pisemne zapytanie w ZUS, otrzymasz
    pisemną odpowiedź, dotyczącą konkretnego rencisty. Możesz również zapytać
    w ZUS, uzyskasz ustną informację.

    Pozdrawiam

    wa

  • 5. Data: 2004-09-20 07:15:40
    Od: "pablio" <p...@p...wp.pl>

> [...]
    >
    > tak więc prosiłbym o dodatkowe informacje, może podstawę prawną,
    > stwierdzenia, że można zarabiać w oparciu o umowę o dzieło

    podstawa prawna ustawa o emeryturach i rentach z FUS
    Art. 104. 1. Prawo do emerytury lub renty ulega zawieszeniu lub świadczenia
    te ulegają zmniejszeniu, na zasadach określonych w ust. 3-8 oraz w art. 105,
    w razie osiągania przychodu z tytułu działalności podlegającej obowiązkowi
    ubezpieczenia społecznego, o której mowa w ust. 2 oraz z tytułu służby
    wymienionej w art. 6 ust. 1 pkt 4 i 6.

    1a. Dla emerytów i rencistów prowadzących pozarolniczą działalność za
    przychód, o którym mowa w ust. 1, przyjmuje się przychód stanowiący podstawę
    wymiaru składki na ubezpieczenia społeczne w rozumieniu przepisów o systemie
    ubezpieczeń społecznych.

    2. Za działalność podlegającą obowiązkowi ubezpieczenia społecznego, o
    której mowa w ust. 1, uważa się zatrudnienie, służbę lub inną pracę
    zarobkową albo prowadzenie pozarolniczej działalności, z uwzględnieniem ust.
    3.

    3. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się również do emerytów i rencistów
    osiągających przychód z tytułu działalności wykonywanej za granicą.

    4. Przepisy ust. 1, 1a i 2 stosuje się również do osób wyłączonych z
    obowiązku ubezpieczenia społecznego z tytułu ustalenia prawa do emerytury i
    renty lub wykonujących działalność niepodlegającą obowiązkowemu
    ubezpieczeniu społecznemu z uwagi na podleganie temu obowiązkowi z innego
    tytułu.

    5. Przepisów ust. 1-4 nie stosuje się do honorariów z tytułu działalności
    twórczej i artystycznej.

    6. Za przychód, o którym mowa w ust. 1, uważa się również kwoty pobranych
    zasiłków: chorobowego, macierzyńskiego i opiekuńczego oraz wynagrodzenia za
    czas niezdolności do pracy, wypłacanego na podstawie przepisów Kodeksu
    pracy, i kwoty świadczenia rehabilitacyjnego i wyrównawczego, zasiłku
    wyrównawczego i dodatku wyrównawczego.

  • 6. Data: 2004-09-21 19:40:13
    Od: "AgaS" <g...@b...pl>

    Guzik prawda. Ja pobieralem rente rodzinna jednoczesnie pracowalem na umowe
    o prace o czym informowalem "urzad". Jedyne co to nie mozna przekroczyc
    pewnej wysokosci pensji (jakiej nie pamietam) inaczej albo potracaja, a
    jesli zarabiac bedzie zbyt duzo to zawiesza.