    From: "pablio" <p...@p...wp.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: renta rodzinna a możliwość zarabiania ?
    Date: Mon, 20 Sep 2004 09:15:40 +0200
    Sender: p...@p...onet.pl@83.238.41.66

    Użytkownik "plusz" <l...@p...niespamowanie.wp.pl> napisał w wiadomości
    news:cik943$22io$1@mamut1.aster.pl...
    > Użytkownik wektor <w...@i...pl> napisał w wiadomości

    > dziękuję za odpowiedź i mam dodatkowe pytanie
    >
    > czy ta odpowiedź jest pewna na 100% ?
    >
    > trochę pogrzebałem w międzyczasie w sieci a mój znajomy popytał w ZUS
    >

    > z tego co się dowiedzieliśmy, każdy zarobek, który dolicza się o dochodu
    ma
    > wpływ na przekroczenie pewnego progu, który zmusza do zwrotu renty
    >
    > tak więc prosiłbym o dodatkowe informacje, może podstawę prawną,
    > stwierdzenia, że można zarabiać w oparciu o umowę o dzieło

    podstawa prawna ustawa o emeryturach i rentach z FUS
    Art. 104. 1. Prawo do emerytury lub renty ulega zawieszeniu lub świadczenia
    te ulegają zmniejszeniu, na zasadach określonych w ust. 3-8 oraz w art. 105,
    w razie osiągania przychodu z tytułu działalności podlegającej obowiązkowi
    ubezpieczenia społecznego, o której mowa w ust. 2 oraz z tytułu służby
    wymienionej w art. 6 ust. 1 pkt 4 i 6.

    1a. Dla emerytów i rencistów prowadzących pozarolniczą działalność za
    przychód, o którym mowa w ust. 1, przyjmuje się przychód stanowiący podstawę
    wymiaru składki na ubezpieczenia społeczne w rozumieniu przepisów o systemie
    ubezpieczeń społecznych.

    2. Za działalność podlegającą obowiązkowi ubezpieczenia społecznego, o
    której mowa w ust. 1, uważa się zatrudnienie, służbę lub inną pracę
    zarobkową albo prowadzenie pozarolniczej działalności, z uwzględnieniem ust.
    3.

    3. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się również do emerytów i rencistów
    osiągających przychód z tytułu działalności wykonywanej za granicą.

    4. Przepisy ust. 1, 1a i 2 stosuje się również do osób wyłączonych z
    obowiązku ubezpieczenia społecznego z tytułu ustalenia prawa do emerytury i
    renty lub wykonujących działalność niepodlegającą obowiązkowemu
    ubezpieczeniu społecznemu z uwagi na podleganie temu obowiązkowi z innego
    tytułu.

    5. Przepisów ust. 1-4 nie stosuje się do honorariów z tytułu działalności
    twórczej i artystycznej.

    6. Za przychód, o którym mowa w ust. 1, uważa się również kwoty pobranych
    zasiłków: chorobowego, macierzyńskiego i opiekuńczego oraz wynagrodzenia za
    czas niezdolności do pracy, wypłacanego na podstawie przepisów Kodeksu
    pracy, i kwoty świadczenia rehabilitacyjnego i wyrównawczego, zasiłku
    wyrównawczego i dodatku wyrównawczego.