  • 1. Data: 2003-03-10 23:30:02
    Temat: rękojmia - serwis uparcie twierdzi że urządzenie jest sprawne
    Od: "Jinks" <g...@p...onet.pl>

    Witam!
    Mam następujący problem z pralką, otóż pojawia się w trakcie prania (
    średnio raz na trzy prania) błąd opisany w książce serwisowej jako błąd
    związany z niewłaściwą jakością prądu w instalacji elektrycznej (dokładne
    spadek napięcia poniżej 198V lub wahania częstotliwości), efektem
    wyświetlenia tego błędu jest resetowanie programu pralki.Serwis umywa od
    tego ręce twierdząc że to nie ich wina (nie dokonali nawet gruntownego
    przeglądu urządzenia) W karcie gwarancyjnej jest odnotowane sprawdzenie
    pralki .
    Chcę skorzystać z prawa rękojmi (pralka kupiona w październiku 2002 problem
    zgłoszony dwa miesiące później) ale co mam zrobić skoro serwis twierdzi że
    urządzenie jest sprawne?
    Ponad wszelką wątpliwość jestem pewien że jeżeli chodzi o jakość prądu to
    wszystko jest w porządku mam na to poparcie fachowców i zakładu
    energetycznego, zresztą żadne każde inne urządzenie pracuje sprawnie (w tym
    serwer włączony 24 godziny na dobę) Co mam zrobić w takim przypadku? 6 marca
    b. r. zażądałem w sklepie zwrotu pieniędzy podpierając się odpowiednią
    ustawą o rękojmii ale sprzedawca polega na zdaniu niekompetentnego
    serwisanta.
    Co zrobić w takim przypadku? Jak wyegzekwować swoje prawo?
    Pozdrawiam
    Jinks

  • 2. Data: 2003-03-11 00:44:38
    Od: Marcin Debowski <a...@n...net>

    In article <b4j763$a4m$1@atlantis.news.tpi.pl>, Jinks wrote:
> [...]
    > serwisanta.
    > Co zrobić w takim przypadku? Jak wyegzekwować swoje prawo?

    Jeśli to możliwe, zdobądź z zakładu energetycznego jakieś pisemko
    potwierdzające, że napiecie jest zawsze powyżej tych 198V. Dołącz je do
    wniosku reklamacyjne. Opisz w nim dokładnie co i jak. Twoje dywagacje na
    temat pozostałego sprzętu pomiń, bo nie są istotne jako żę MZ nie masz
    najmniejszych danych jak się taki sprzęt zachowuje przy napięciu ca 190V
    (gro będzie działać dalej jak gdyby nigdy nic).

    A tak na prywatny użytek kup, lub pożycz miernik napięcia i trzymaj to to
    w gniazdku tej samej lini co pralka przez kolejne prania. Pralka to spory
    pożeracz energii i być może po prostu sama ona powoduje z jakiegoś powodu
    niewydolność sieci i lokalny spadek napięcia.

    --
    Marcin

  • 3. Data: 2003-03-11 08:58:29
    Od: "ajt" <a...@u...com.pl>

    Użytkownik "Jinks" <g...@p...onet.pl> napisał
    [...]
> [...]
    > wszystko jest w porządku mam na to poparcie fachowców i zakładu
    > energetycznego, zresztą żadne każde inne urządzenie pracuje sprawnie (w

    Witam,
    Jakość prądu doprowadzonego do mieszkania może być ok, co nie znaczy, że tak
    samo jest w gniazdku, do którego podłączona jest pralka. Stara instalacja,
    zbyt cienkie przewody, zła jakość styków na łączeniach np. w puszkach czy
    gniazdku -to wszystko razem lub z osobna może powodować, że np. w chwili
    włączenia się grzałki w pralce napięcie w gniazdku, z którego pralka jest
    zasilana może spokojnie spaść poniżej 200V. Może tak być przez cały czas
    działania grzałki albo tylko przez krótką chwilę w czasie jej włączania -
    zwykły miernik tego nie wychwyci, a pralce może wystarczy do resetu (swoją
    drogą - kto to tak zaprojektował?).
    Pozostałe urządzenia zasilane z innych gniazdek mogą tego nie odczuć,
    zresztą nie muszą być wrażliwe na opisane spadki napięć. Dobrym przykładem
    może być tu akurat serwer. Zasilacze impulsowe komputerów dobrze znoszą duże
    wahania napięcia, u mnie np. kiedyś wichura urwała przewód zerowy, w
    gniazdku napięcie "pływało" w granicach 150-200V i jedynym sprawnie
    działającym urządzeniem był właśnie komputer :)
    Jednak i tak go wyłączyłem, bo gdyby sąsiedzi powyłączali wszystko, to u
    mnie napięcie mogłoby dla odmiany wzrosnąć grubo powyżej normy, a to
    niekoniecznie byłoby strawne dla komputera.

    Tak więc radziłbym sprawdzić parametry napięcia bezpośrednio przy pralce w
    czasie grzania i dopiero jeśli tutaj na 100% wszystko będzie ok, walczyć
    dalej z serwisem.

    Pozdrawiam
    ajt

  • 4. Data: 2003-03-11 09:11:44
    Od: "Jinks" <g...@p...onet.pl>

    > Jeśli to możliwe, zdobądź z zakładu energetycznego jakieś pisemko
    > potwierdzające, że napiecie jest zawsze powyżej tych 198V.
    z tym nie będzie problemu i tak zrobię

    > Dołącz je do wniosku reklamacyjne. Opisz w nim dokładnie co i jak.
    Gdzie mogę znaleźć wzór takiego wniosku? W sklepie powiedzieli mi że nic
    takiego nie posiadają i komu mam wręczyć taki wniosek?

> [...]
    > pożeracz energii i być może po prostu sama ona powoduje z jakiegoś powodu
    > niewydolność sieci i lokalny spadek napięcia.

    Napisałem wcześniej maila do głównego serwisu w Warszawie z zapytaniem o ten
    błąd na co dostałem odpowiedź że związane jest to ze spadkiem napięcia lub
    wahaniem częstotliwości (napięcie poniżej 198V, częstotliwość poniżej lub
    powyżej 50 Hz)
    Mam pożyczony miernik labolatoryjny napięcia, dość długi czas je
    sprawdzałem, podczas pracy pralki również (miałem na to zresztą dość sporo
    czasu) i NIGDY nie zauważyłem jakichkolwiek nieprawidłowości. Błąd był
    zgłaszany przez urządzenie nawet podczas jego, jak najbardziej prawidłowego
    stanu.
    Co do częstotliwości rozmawiałem z zakładem energetycznym który potwierdził
    tylko opinię elektryków z którymi się konsultowałem "częstotliwość prądu
    jest identyczna w całym powiecie i inna być nie może" w związku z tym
    wszystkie pralki Whirpoola powinny działać nieprawidłowo...
    Mówiłem o tym panom z "mojego" serwisu ale oni na to mieli już tym razem
    inną teorię: np. spawarka u sąsiada lub jakieś inne urządzenie które może
    zakłócać działanie sieci elektrycznej.
    W końcu przyjechał do mnie jeden pan i załatwiłem mu rozmowę z elektrykiem
    po której zgodził się wymienić programator ( w między czasie dowiedziałem
    się że serwis nie ma możliwości sprawdzić czy programator istotnie jest
    wadliwy do tego przyznał się serwisant).
    Po czym (mijają już trzy tygodnie) nie otrzymałem odpowiedzi.
    Dopiero teraz (6.III) zażądałem w sklepie zwrotu pieniędzy (wada zgłoszona
    po raz pierwszy 04 XII, data zakupu 04 X). Sprzedawca skonsultował się z
    serwisem i właśnie.... wg nich problemu nie ma. Mało tego tym razem twierdzą
    jeszcze, że wyświetlanie tego błędu nie ma wpływu na pracę pralki, i nie
    powinno mi to przeszkadzać, a ma bo program jest resetowany i trzeba pranie
    włączac od nowa.
    Dziękuję za zainteresowanie i pozdrawiam
    Jinks

  • 5. Data: 2003-03-11 09:18:19
    Od: "Jinks" <g...@p...onet.pl>

    > Tak więc radziłbym sprawdzić parametry napięcia bezpośrednio przy pralce w
    > czasie grzania i dopiero jeśli tutaj na 100% wszystko będzie ok, walczyć
    > dalej z serwisem.
    Tak właśnie zrobiłem (odpowiedź na wcześniejszy list) miernik o klasie
    dokładności 0,5 pożyczony z labolatorium, błąd był zgłaszany podczas
    prawidłowego napięcia. Tak że tutaj jestem pewien że jest w porządku,
    zresztą serwis już się wycofał z uznania spadku napięcia jako przyczyny.
    Pozdrawiam
    Jinks

  • 6. Data: 2003-03-11 11:54:49
    Od: "Jinks" <g...@p...onet.pl>

> [...]
    > prawidłowego napięcia. Tak że tutaj jestem pewien że jest w porządku,
    > zresztą serwis już się wycofał z uznania spadku napięcia jako przyczyny.
    Zapomniałem dopisać.... ;)
    Tym razem szukają gdzie indziej, a to że może sąsiad ma spawarkę, a to że
    może ktoś z okolic używa czegoś co może zakłócać pracę pralki. Szukają winy
    wszędzie tylko nie w pralce.
    Za wszelką cenę starają się wymigać od sprawdzenia jej stanu technicznego.
    Serwisant po małej "konfrontacji wyjaśnił mi z drwiącym uśmiechem że oni nie
    mogą sprawdzić czy programator jest sprawny bo nie mają na to sprzętu ani
    możliwości, a nowego nie zamówią bo gdyby się okazało że ten jest sprawny to
    nie zwrócony by im pieniędzy...
    Co robić?
    Jinks

  • 7. Data: 2003-03-12 02:26:36
    Od: Marcin Debowski <a...@n...net>

    In article <b4k98s$6t5$1@atlantis.news.tpi.pl>, Jinks wrote:
    > z tym nie będzie problemu i tak zrobię

    > Gdzie mogę znaleźć wzór takiego wniosku? W sklepie powiedzieli mi że nic
    > takiego nie posiadają i komu mam wręczyć taki wniosek?

    Nie wiem, ale żadna sztuka samemu stworzyć. Napisz że składasz reklamacje
    z tytułu rękojmi i napisz czego się domagasz (usunięcia usterki,
    odstąpienia od umowy, wymiany urządzenia). Podaj dane co do miejsca i
    czasu zakupu. Napisz czym się objawia usterka. Objaśnij dlaczego sądzisz
    że nie jest to spowodowane złą jakością zasilania. Dołącz do wniosku
    kserokopie ww. pisma z ZE. Podaj jak mają się z tobą skontaktować. Na
    koniec podaj podstawę prawną: Kodeks Cywilny, art. 556-576.

    Pismo zanieś do sklepu i zarządaj potwierdzenia. Jeśli odmówią, poślij
    pismo poleconym za potwierdzeniem odbioru a przy okazji powiadom PIH
    - sklep ma obowiązek przyjąć reklamacje. Od momentu dostarczenia pisma, mają
    14 dni aby się do niej odnieś i pralkę naprawić lub 21 jeśli stwierdzą że
    muszą powołać rzeczoznawce. Jeśli się nie odezwą do 14 dni uznali
    reklamację za zasadna - tu nie jestem pewien, czy mają obowiązek
    zawiadomić pisemnie o powołaniu rzeczoznawcy.

    Pamiętaj, że reklamując z tytułu rękojmi towar dostarczasz do sklepu sam.

    --
    Marcin

  • 8. Data: 2003-03-12 02:38:32
    Od: Marcin Debowski <a...@n...net>

> [...]

    kserokopie ww. pisma z ZE. Podaj jak mają się z tobą skontaktować. Na
    koniec podaj podstawę prawną: Kodeks Cywilny, art. 556-576.

    Pismo zanieś do sklepu i zażądaj potwierdzenia. Jeśli odmówią, poślij

  • 9. Data: 2003-03-12 16:04:00
    Od: "Jinks" <g...@p...onet.pl>

> [...]
    > kserokopie ww. pisma z ZE. Podaj jak mają się z tobą skontaktować. Na
    > koniec podaj podstawę prawną: Kodeks Cywilny, art. 556-576.
    Tak tez zrobie
    dziekuje za sugestie
    Jinks