  • 1. Data: 2003-03-10 20:13:18
    Temat: Prawo Pracy - kara pieniężna oraz godziny nadliczbowe
    Od: "TN" <t...@k...chip.pl>

    Witam,

    moje pytanie dotyczy nałożenia przez pracodacę kary pieniężnej.
    A stało się to tak:
    kontrola przez jednostkę nadrzędną wykazała pewne nieprawidłowości i w
    protokóle pokontrolnym zaleciła dokonanie zmian w organizacji pracy i w
    zakresie porządkowym.
    Po kontroli pracodawca orzekł (słownie), że ukarze pracowników karą
    pieniężną (było to ok 3 tyg temu).
    Teraz w czasie dokonywania wypłaty (pominę fakt, że płaca jest miesięczna i
    praktycznie do wyliczenia 1 dnia miesiąca - a wypłata 10) oświadczył
    (słownie), że potrąca pewną kwotę w związku z niedopełnieniem obowiązków
    (oczywiście brak takowych na piśmie). Na prośbę o uzasadnienie, wykręcił się
    tekstem w stylu "muszę sprawdzić".
    Czy takie postępowanie jest zgodne z obowiązującym prawem i jak można
    (łagodnie) porozmawiać o tym (ewentualnie gdzie zgłosić)?

    Drugie pytanie dotyczy pracy w niedzielę.

    W ciągu całego miesiąca (20 dni) od poniedziałku do piątku pracownik
    pracował po 8 godzin oraz dodatkowo w niedzielę. Przy wypłacie otrzymał
    pensję (po odjęciu kary jw.) oraz dodatek za pracę w niedzielę w wysokości
    ok 1/34 pensji miesięcznej.
    Czy jest to kwota poprawnie wyliczona? bo mnie wydaje się, że powinno być
    trochę więcej (conajmniej 3/40 pensji jak nie 1/10).
    Prosze o komentarz w obu sprawach?

    TN

  • 2. Data: 2003-03-10 20:32:52
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Mon, 10 Mar 2003 21:13:18 +0100, "TN"
    <t...@k...chip.pl> zakodował:

> [...]
    >Czy takie postępowanie jest zgodne z obowiązującym prawem i jak można
    >(łagodnie) porozmawiać o tym (ewentualnie gdzie zgłosić)?

    Art. 87. § 1. Z wynagrodzenia za pracę - po odliczeniu składek na
    ubezpieczenia społeczne oraz zaliczki na podatek dochodowy od osób
    fizycznych - podlegaj? potr?ceniu tylko następuj?ce należno?ci:
    1) sumy egzekwowane na mocy tytułów wykonawczych na zaspokojenie
    ?wiadczeń alimentacyjnych,
    2) sumy egzekwowane na mocy tytułów wykonawczych na pokrycie
    należno?ci innych niż ?wiadczenia alimentacyjne,
    3) zaliczki pieniężne udzielone pracownikowi,
    4) kary pieniężne przewidziane w art. 108.
    [...]
    § 7. Z wynagrodzenia za pracę odlicza się, w pełnej wysoko?ci, kwoty
    wypłacone w poprzednim terminie płatno?ci za okres nieobecno?ci w
    pracy, za który pracownik nie zachowuje prawa do wynagrodzenia.
    [...]
    Art. 91. Należno?ci inne niż wymienione w art. 87 § 1 i 7 mog? być
    potr?cane z wynagrodzenia pracownika tylko za jego zgod? wyrażon? na
    pi?mie.

> [...]
    >Czy jest to kwota poprawnie wyliczona? bo mnie wydaje się, że powinno być
    >trochę więcej (conajmniej 3/40 pensji jak nie 1/10).
    Art. 129.
    § 2. Praca w granicach nie przekraczaj?cych 8 godzin na dobę i
    przeciętnie 40 godzin na tydzień w przyjętym okresie rozliczeniowym
    nie stanowi pracy w godzinach nadliczbowych.

    Czyli jeżeli w "przyjętym okresie rozliczeniowym" udzieli za to
    wolnego to nie ma obowiązku wypłacania dodatku za nadgodziny.

    Art. 134. § 1. Za pracę w godzinach nadliczbowych, oprócz normalnego
    wynagrodzenia, przysługuje dodatek w wysoko?ci:
    1) 50 proc. wynagrodzenia - za pracę w godzinach nadliczbowych
    przypadaj?cych w dni powszednie oraz w niedziele i ?więta będ?ce dla
    pracownika dniami pracy zgodnie z obowi?zuj?cym go rozkładem czasu
    pracy,
    2) 100 proc. wynagrodzenia - za pracę w godzinach nadliczbowych
    przypadaj?cych w nocy, w godzinach nadliczbowych w niedziele i ?więta
    nie będ?ce dla pracownika dniami pracy zgodnie z obowi?zuj?cym go
    rozkładem czasu pracy, a także w godzinach nadliczbowych
    przypadaj?cych w dniu wolnym od pracy udzielonym w zamian za pracę w
    niedzielę lub w ?więto będ?ce dla pracownika dniami pracy zgodnie z
    obowi?zuj?cym go rozkładem czasu pracy.

    Czyli przy pracy w 4 niedziele za pracę w niedziele powinien dostać
    pensję w wysokości 2xnormalna stawka dziennax4=8 "dniówek" czyli w
    sumie 28/20 pensji miesięcznej.

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 3. Data: 2003-03-10 21:00:30
    Od: "TN" <t...@k...chip.pl>

    [cut]

> [...]
    >
    > Czyli jeżeli w "przyjętym okresie rozliczeniowym" udzieli za to
    > wolnego to nie ma obowiązku wypłacania dodatku za nadgodziny.

    A chyba "JEST OBOWIĄZANY" udzielić, a nie chce i niech tak będzie - to raz,
    dwa - kto ustala okres rozliczeniowy? (oprócz tego co napisane w KP)

> [...]

    > Czyli przy pracy w 4 niedziele za pracę w niedziele powinien dostać
    > pensję w wysokości 2xnormalna stawka dziennax4=8 "dniówek" czyli w

    reasumując dwa (a nawet trzy wykroczenia pracodawcy)? Jak "pogonić"
    "kapitalistę".

    Wygląda raczej, że to pracodawca jest w kropce (niedobór kadry) - śmieszne w
    dzisiejszych czasach, prawda (i jeszcze opowiada, że ma prawo zmusić do
    pracy w godzinach nadliczbowych)?
    Pracownik chce jedynie tego co mu się należy, a pracę szanuje i nie ma
    zamiaru jej zmieniać, ale.. jeśli trzeba to czemu nie.
    Kogo poinformowac o zaistniałej sytuacji - czy PiP będzie właściwy?

    TN

  • 4. Data: 2003-03-10 21:43:59
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Mon, 10 Mar 2003 22:00:30 +0100, "TN"
    <t...@k...chip.pl> zakodował:
    >Kogo poinformowac o zaistniałej sytuacji - czy PiP będzie właściwy?

    Jak najbardziej.

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 5. Data: 2003-03-10 22:28:26
    Od: "Sandra" <J...@w...pl>

    Użytkownik TN <t...@k...chip.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:3...@n...vogel.pl...
    > Witam,
    > Po kontroli pracodawca orzekł (słownie), że ukarze pracowników karą
    > pieniężną (było to ok 3 tyg temu).

    kara nie może być zastosowana po upływie 2 tygodni o powzięciu wiadomości o
    naruszeniu przepisu i po upływie 3 od dopuszczenia sie tego naruszenia
    art.109 k.p

> [...]
    > praktycznie do wyliczenia 1 dnia miesiąca - a wypłata 10) oświadczył
    > (słownie), że potrąca pewną kwotę w związku z niedopełnieniem obowiązków

    art.110 k.p zobowiazany jest zawiadomic pracownika na piśmie a odpis składa
    się do akt osobowych ...

    Na prośbę o uzasadnienie, wykręcił się
    > tekstem w stylu "muszę sprawdzić".

    :-)

    > Czy takie postępowanie jest zgodne z obowiązującym prawem i jak można
    > (łagodnie) porozmawiać o tym (ewentualnie gdzie zgłosić)?

    jest to łamanie prawa art.109,110...

    odwołanie art. 112 k.p

> [...]
    > Czy jest to kwota poprawnie wyliczona? bo mnie wydaje się, że powinno być
    > trochę więcej (conajmniej 3/40 pensji jak nie 1/10).

    art. 108 § 3 k.p

    Sandra