  • 1. Data: 2002-01-07 18:18:38
    Temat: pytanie weksel
    Od: "salto" <s...@s...pl>

    witam
    czy weksel wystawiony przez polaka dla polaka w polsce i tu platny moze byc
    wystawiony w innej walucie niz pln
    z gory dziekuje robert

  • 2. Data: 2002-01-07 19:26:44
    Temat: Re: pytanie weksel
    Od: "Kasia R." <k...@w...pl>

    czesc

    zgodnie z art.41 prawa wekslowego można wystawić weksel w walucie
    zagranicznej (tzn w walucie innej niz waluta miejsca płatności). sa jednak
    rózne możliwości jego spłaty, można to zrobić np. w walucie miejsca
    płatności- wtedy trzeba ustalić sposób przeliczania- kurs. kurs można tez
    określić w wekslu. wystawca może też zastrzec, że zapłata ma być uiszczona w
    określonej walucie.
    pozdrawiam
    kasia

    szow.tpsa.pl...

  • 3. Data: 2002-01-08 14:35:35
    Od: <m...@p...com>

> [...]
    > określić w wekslu. wystawca może też zastrzec, że zapłata ma być uiszczona w

    Kasiu, Robercie,

    nie do konca tak.
    Zgodnie z zasadą walutowości zobowiazania pieniężne na teenie POPolski mogą być
    wyrażone co do zasady w pieniądzu polskim. Weksle wystawione i płatne w Plsce
    moga byc wyrażone w walucie zagranicznej, tylko pod warunkiem, że na ka
    czynność było zezwolenie dewizowe ogólne lub indywidualne - klania się ustawa
    z2.12.1994r, prawo dewizowe i akty wykonawcze.
    Komenttorzy Pwawa wekslowego ( Czarnecki, bagińska. PRAWO WEKSLOWE I CZEKOWE
    KOMENTARZ BECK warszawa 2000)na str. 386 Nb. 27 piszą: Problemy powstają, dgy
    weksel opiewa na walutę zagraniczną. Wówxczas należy brać pod uwagę nie tylko
    przepisy prawa wekslowego, ale crównież przepisy prawa cywilnego i
    dwewizowego. obecnie stan prawny w tym zakresie jest dość skomplikowany, co
    powoduje rozbieżności we wnioskach, do jakich dochodzi się analizując
    poszczególne ustawy.
    Trzeba też pamiętać, ze ni mozna zamieścic w weklslu wystawionym i płatym w RP
    wszelkiego rodzaju klauzl waloryzacyjnych. Nieważne sa weksle pzrewidujące
    klauzulę waloryzacyjną uzalezniajćą wysokość swaidczenia pieniężnego od kursu
    waluty obcej.

    pzdr

    marek

  • 4. Data: 2002-01-08 18:02:44
    Od: "LegiM" <m...@o...pl>

    Dlaczego udzielający porady koncentrują się wyłącznie na brzmieniu art. 41
    pr. wekslowego.?

    Według mnie, weksel wystawiony w Polsce i płatny w Polsce może opiewać na
    sumą wekslową wyrażoną tylko i wyłącznie w złotych polskich. Wynika to
    wprost z zasady walutowości (art.358 k.c.)Co prawda są od nie
    odstępstwa(patrz: Prawo dewizowe) ale nie mają one zastosowania w omawianej
    sytuacji.
    Weksel wystawiony w Polsce w np. euro jest NIEWAŻNY !

    Art. 41 pr. wekslowego dotyczy weksli w obrocie międzynarodowym.
    Weksel wystawiony za granicą ale płatny w Polsce jest ważny. W takiej
    sytuacji zapłata może nastąpić w walucie polskiej według oficjalnego kursu.

    Inna sytuacja to taka, gdy obywatel polski wystawia weksel płatny np. w
    Berlinie o treści " zapłacę za ten sola weksel 1.000 USD efektywnie".
    Oznacza to, iż zwolni się z zobowiązania tylko wtedy gdy zapłaci w dolarach
    amerykańskich. Jednocześnie ta klauzula powoduje, że niedopuszczalne jest
    dokonanie zapłaty w walucie oboowiązującej w miejscu płatności - czyli w
    euro. (uwaga ! klauzula ta nie może być zastrzeżona na wekslach płatnych w
    Polsce)