  • 1. Data: 2003-05-30 20:42:59
    Temat: prywatnosc...? :(((
    Od: nitka <n...@o...pl>

    Witam.
    Mam problem i licze na Wasza pomoc...
    Otoz wyglada to tak: moj facet korzysta sobie z internetu na spolke z
    kilkoma sasiadami (siec). Jeden z nich zamontowal sobie przy kompie cos
    takiego (nie znam sie na sieciach ;( ), dzieki czemu jest w stanie
    przegladac poczte mojego faceta, to co ma na dysku, a nawet podejrzec,
    co w danej chwili robi przy komputerze.... Bez watpienia to jest totalne
    przegiecie!!! Moze bylabym mniej oburzona, gdyby nie to, ze koles na
    bank przejrzal zdjecia, ktorych nie powinien ogladac nikt poza mna i
    moim piotrkiem :/.

    Powiedzcie mi, prosze, co mozna zrobic z takim paskudnym podglaczem? Isc
    na policje czy co? Ma to w ogole jakis sens? Moze go postraszymy jakimis
    paragrafami...?
    jeszcze raz prosze o pomoc

    anka

  • 2. Data: 2003-05-30 21:11:17
    Temat: Re: prywatnosc...? :(((
    Od: "p...@g...pl" <s...@g...pl>

    "nitka" <n...@o...pl> wrote in message news:3ED7C253.F28BEB66@o2.pl...
> [...]
    >
    > Powiedzcie mi, prosze, co mozna zrobic z takim paskudnym podglaczem? Isc
    > na policje czy co? Ma to w ogole jakis sens? Moze go postraszymy jakimis

    Na początek ja bym mu dał w zęby.
    Teraz od strony informatycznej.
    Choćby sobie facet zainstalował rakietę atomową przy swoim komputerze to nie
    jest w stanie obejrzeć zawartości twojego komputera, dopóki na twoim
    komputerze nie zostanie to udostępnione.
    Krótko mówiąc wasz komputer nie jest zabezpieczony przed dostępem z zewnątrz
    i każdy kto tylko ma trochę wiedzy jest w stanie przejrzeć sobie zawartość
    komputera.
    oczywiście to, że drzwi są otwarte nie oznacza, że można wchodzić do cudzego
    mieszkania, tylko, że nie jesteście mu tego w stanie udowodnić, a jeśli
    nawet to powie, że skoro było dostępne to znaczy, że myślał, że tak można.
    Jeśli komputer macie podłaczony do sieci to pewne wymogi bezpieczeństwa
    muszą być spełnione.
    Przede wszystkich hasła na wszystkich kontach dostępu no i mały programik co
    się nazywa firewall.
    Posadźcie dobrego informatyka na godzinkę przed waszym komputerem i będzie z
    głowy.

  • 3. Data: 2003-05-30 21:55:21
    Temat: [OT] Re: prywatnosc...? :(((
    Od: nitka <n...@o...pl>

> [...]
    > się nazywa firewall.
    > Posadźcie dobrego informatyka na godzinkę przed waszym komputerem i będzie z

    firewall jest, co do hasel musze zapytac, lecz pewnie tez sa, a to cos
    zamontowane to ponoc 500mb patrycja, ktora przechwytuje i archiwizuje wszystko
    co wychodzi z komputera i do niego wchodzi, wylapuje to po drodze do serwera...
    jakos tak to powinno brzmiec. przypominam ze sie na tym nie znam i moglam cos
    pokrecic. jest w ogole mozliwe cos takiego?
    ---- tez bym mu najchetniej dala w zeby :D

  • 4. Data: 2003-05-30 22:09:34
    Od: "SzerszeN" <s...@t...pl>

    Użytkownik "p...@g...pl" <s...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]

    ja tez :)
> [...]
    nie
    > jest w stanie obejrzeć zawartości twojego komputera, dopóki na twoim
    > komputerze nie zostanie to udostępnione.

    no nie do konca, jesli komp nie jest odpowiednio zabezpieczony, to kazdy
    moze na niego wlezc i zrobic z nim co zechce, nawet jak nic nie jest
    udostepnione

    > Krótko mówiąc wasz komputer nie jest zabezpieczony przed dostępem z
    zewnątrz
    > i każdy kto tylko ma trochę wiedzy jest w stanie przejrzeć sobie zawartość
    > komputera.

    dokladnie

> [...]
    > się nazywa firewall.
    > Posadźcie dobrego informatyka na godzinkę przed waszym komputerem i będzie

    firewall dobrze skonfigurowany, bo inaczej to sztuka dla sztuki, oraz dobry
    odpluskwiacz, jesli wszystko jest tak jak kolezanka opisala to moze byc
    jeszcze trojan

  • 5. Data: 2003-05-31 06:05:27
    Od: "p...@g...pl" <s...@g...pl>

    "SzerszeN" <s...@t...pl> wrote in message

    > nie
    >
    > no nie do konca, jesli komp nie jest odpowiednio zabezpieczony, to kazdy
    > moze na niego wlezc i zrobic z nim co zechce, nawet jak nic nie jest
    > udostepnione

    Wiem, ale nie chciałem wchodzić w szczegóły.

    Generalnie chodzi o to, że jak się wpina komputer do sieci, to trzeba mieć
    świadomość, tego co się robi.
    Ostatnimi czasy microsoft się poprawił i w XP już się pyta, czy ma coś
    udostępniać. Ale hasła na konta to już niestety trzeba samemu założyć.
    Ja w domu posadziłem mały routerek na linuxie, a reszta chodzi na NAT, tylko
    po to, żeby reszta sąsiadów przez przypadek do czegoś się nie dorwała.
    Mam w domu trochę rzeczy, które mają klauzulę tajne. gdyby nie daj boże to
    gdzieś wypłynęło to gwarantuję duży artykuł na pierwszej stronie gazet.

  • 6. Data: 2003-05-31 08:10:29
    Temat: Re: [OT] Re: prywatnosc...? :(((
    Od: "Marg" <t...@w...pl>

> [...]
    cos
    > pokrecic. jest w ogole mozliwe cos takiego?

    Oczywiście jest to możliwe. Nie pomoże żadne zabezpieczenie na routerze
    (serwerze) ani firewall. Ten facet zamontował sobie specjalne
    oprogramowanie, które pozwala jego karcie sieciowej przechwytywać pakiety,
    których adresem docelowym jest router i odwrotnie - których adresem
    docelowym jest Wasz komputer. Ponieważ w sieci opartej na HUBie wszystkie
    pakiety wysyłane z jednego komputera trafiają do wszystkich użytkowników -
    dopiero karta sieciowa po nagłówku IP sprawdza, czy pakiet należy do właśnie
    tego komputera - i w zależności od tego - odbiera go, lub ignoruje. U tego
    faceta - zamiast ignorować - odbiera pakiety, a odpow. oprogramowanie
    zapisuje wszystko jak leci na jego partycję - ew. po drodze coś filtrując.
    Może tak ściągać cały ruch w sieci - nie tylko od Ciebie!!!

    Rozwiązanie techniczne - zgłoś administratorowi sieci, przedstawiając
    problem - zażądaj wymiany HUBa na tzw. Switch - zapobiega on rozgłaszaniu
    danych do wszelkich komputerów, mostkując sieć na niezależne "kanały" -
    wtedy pakiety, przeznaczone dla routera (serwera) będą szły jednym kanałem,
    a nie nawet kilkunastoma.

    Rozwiązanie prawne - zgłoś wniosek o popełnieniu przestępstwa na Policji i
    żądaj natychmiastowego ścigania - przedstaw swoje dowody i podejrzenia.
    Powinni zarekwirować komputer faceta, przy okazji sprawdzą, czy ma legalny
    soft. Jeśli znajdą na jego dysku coś co nie należy do niego - to będzie miał
    kłopoty.

    Pozdrawiam

  • 7. Data: 2003-05-31 08:13:27
    Od: "Marg" <t...@w...pl>

    Poczytaj o technologii TCP/IP i domenie rozgłoszeniowej w drugiej warstwie
    modelu OSI.
    Można hackować komputer - nieważne jak jest zabezpieczony - nawet się do
    niego nie łącząc!!! Wystarczy odbierać to co on wysyła i odbierać to co inni
    do niego wysyłają - proste...

  • 8. Data: 2003-05-31 09:13:10
    Od: Marcin Debowski <a...@n...net>

    In article <bb9o7c$fu$1@SunSITE.icm.edu.pl>, Marg wrote:
> [...]
    > niego nie łącząc!!! Wystarczy odbierać to co on wysyła i odbierać to co inni

    Słyszałeś może coś o pgp, ssh czy ssl?

    --
    Marcin

  • 9. Data: 2003-05-31 11:06:58
    Od: "Marg" <t...@w...pl>

    > Słyszałeś może coś o pgp, ssh czy ssl?

    Nie sposób szyfrować cały wychodzący i przychodzący ruch. Wiesz ile zajęłoby
    szyfrowanie algorytmem - dajmy na to, korzystającym z 40 bitowego klucza
    (DES, RSA itp.) wiadomości o długości dajmy na to kilku mega? Jakby to się
    miało do szybkości komunikacji itp. ??? Podziel te megabajty na kilkuset
    bitowe ciągi i oblicz ile operacji wykona komputer przy szyfrowaniu jednego
    z nich (przesunięcia, xorowanie itp.). Dlatego na dzisiejszy dzień nie
    istnieje technologia, która w czasie rzeczywistym zabezpieczy rozsądnej
    długości kluczem ogromne ilości informacji - dlatego wybiera się tylko te
    krytyczne - jak dane osobowe, numery kont, hasła itp., a tam gdzie się da
    zabezpiecza się fizycznie.

    PGP to można sobie szyfrować pocztę, ssh połączenia terminalowe, a ssl
    jakieś stronki, ale wspomnianej osobie nie wykradziono hasła do kont, tylko
    zdjęcia. Nie zabija się muchy rakietą tomahawk - tak samo nie szyfruje się
    tam gdzie nie trzeba, a wystarczy rozwiązanie typu zmniejszenie tzw.
    Collision Domain do 1 komputera poprzez zastosowanie Switcha.

  • 10. Data: 2003-05-31 12:14:03
    Od: Marcin Debowski <a...@n...net>

    In article <bba2co$gp3$1@SunSITE.icm.edu.pl>, Marg wrote:

    > Nie sposób szyfrować cały wychodzący i przychodzący ruch. Wiesz ile zajęłoby
    > szyfrowanie algorytmem - dajmy na to, korzystającym z 40 bitowego klucza

    Możesz mni powiedzieć co robię w poniższym nie tak skoro 50x dłuższym
    kluczem kodowanie idzie mi z prędkością ca 3MB/s? (PIII/1GHz).

    [root@localhost xxx]# dd if=/dev/hda3 of=test bs=1024 count=5000
    [root@localhost xxx]# date +%s;dd if=test |gpg -e -r root -o test.gpg;date +%s
    1054381067
    gpg: NOTE: secret key 9F94D2D4 is NOT protected.
    100000+0 records in
    100000+0 records out
    1054381085

    czyli 50MB w 18s ... ca 2.8MB/s

    [root@localhost xxx]# date +%s;gpg -d test.gpg > x;date +%s
    1054381296
    gpg: NOTE: secret key 9F94D2D4 is NOT protected.
    gpg: encrypted with 2048-bit ELG-E key, ID 4860C9F9, created 2003-05-31
    "Root Root <root@localhost>"
    1054381305

    > z nich (przesunięcia, xorowanie itp.). Dlatego na dzisiejszy dzień nie
    > istnieje technologia, która w czasie rzeczywistym zabezpieczy rozsądnej

    Well, bywa że tuneluje po ssh cały mój ruch włączając w to www i jeszcze
    mi się nie zdarzyło aby nie nadążył za linią, a wolnej nie mam.

    > długości kluczem ogromne ilości informacji - dlatego wybiera się tylko te
    > krytyczne - jak dane osobowe, numery kont, hasła itp., a tam gdzie się da
    > zabezpiecza się fizycznie.

    I tak się właśnie robi ale nie ze względu na powolność kodowania a ze
    względu na zdrowy rozsądek. Nie wszystko co przesyłam ma dla mnie taką
    wartość abym się miał bawić z tunelowaniem np.

    > PGP to można sobie szyfrować pocztę, ssh połączenia terminalowe, a ssl

    pocztę, terminal i stronki powiadasz... hmmm.... :)

    > jakieś stronki, ale wspomnianej osobie nie wykradziono hasła do kont, tylko
    > zdjęcia. Nie zabija się muchy rakietą tomahawk - tak samo nie szyfruje się

    No jak ktoś chce sobie oglądać swoje prywatne zdjęcia w kolekcji priceless
    np. to jasne, niech trzyma je niezaszyfrowane na dysku i niech przesyła
    otwartym tekstem :)

    > tam gdzie nie trzeba, a wystarczy rozwiązanie typu zmniejszenie tzw.
    > Collision Domain do 1 komputera poprzez zastosowanie Switcha.

    Pewnie tak, jak się ma zaufanego administratora :)

    --
    Marcin