  • 1. Data: 2023-12-02 16:11:25
    Temat: prowokacja TVN - dziecko 11 lat bez kurtki
    Od: Krzysztof 'kw1618' <k...@g...pl>

    Nawiązując do "Poszukiwanie osób"

    "[...]"Dzień Dobry TVN" w ramach cyklu "Miejska dżungla" przeprowadziła
    eksperyment, w którym chłopiec bez kurtki siedzi na ławce w zimny dzień
    - sprawdzano, ile osób przejmie się jego losem. W ostatnich dniach
    usłyszeliśmy wstrząsającą historię 14-letniej Natalii. Przez kilka
    godzin nikt się nią nie interesował - dziewczynka zmarła z wychłodzenia
    w centrum Andrychowa. Reportaż Bartka Dajnowskiego z "Dzień Dobry
    TVN".[...]"

    ale w TVN24 dziś o ok. 10:07 komentowali ten materiał i psychiatra Maja
    Herman powiedziała, że ta zaaranżowana sytuacja nie była oczywista,
    dlatego mniej ludzi zareagowało. Gdy jedna osoba bije drugą osobę to
    jest to bardziej oczywiste.

    https://tvn24.pl/polska/eksperyment-dzien-dobry-tvn-
    sprawdzilismy-ile-osob-pomoze-zmarznietemu-dziecku-7
    463811

  • 2. Data: 2023-12-03 03:29:41
    Temat: Re: prowokacja TVN - dziecko 11 lat bez kurtki
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-12-02, Krzysztof 'kw1618' <k...@g...pl> wrote:
> [...]
    > jest to bardziej oczywiste.
    >
    > https://tvn24.pl/polska/eksperyment-dzien-dobry-tvn-
    sprawdzilismy-ile-osob-pomoze-zmarznietemu-dziecku-7

    Przykład z biciem też chyba nie jest do końca dobry, bo tam z kolei
    występuje czynnik "lepiej się nie angażować bo można dostać po mordzie".
    Tu tego czynnika nie ma, za to sytuacja faktycznie nie jest tak
    oczywista, szczególnie z tym chłopcem przy 6 deg C. Dużo bardziej
    oczywista jest gdzie mamy śnieg, a dzieciaki wyglądają co najmniej
    zaniepokojone.

    --
    Marcin

  • 3. Data: 2023-12-03 09:30:07
    Od: rowerex rowerex <r...@o...pl>

    sobota, 2 grudnia 2023 o 16:11:29 UTC+1 Krzysztof 'kw1618' napisał(a):
> [...]
    > Herman powiedziała, że ta zaaranżowana sytuacja nie była oczywista,
    > dlatego mniej ludzi zareagowało. Gdy jedna osoba bije drugą osobę to

    Użyłeś w temacie słowa prowokacja - zauważ, że w artykule tego słowa
    nie użyto, ciekawe, czy celowo (nie wiem czy pojawiło się w materiale
    filmowym i w dyskusji na antenie). To słowo źle się kojarzy, bowiem tu
    stacja TV, tam faktyczne zdarzenie losowe, ale gdzieś indziej prowokacja
    w celach przestępczych, dzieci żebrzące zawodowo, a jeżeli fałszywe
    wnuczki, to też fałszywi potrzebujący dowolnej pomocy.

    Wracając do tej "nieprowokacji", czyli "eksperymentu" - ktoś przechodzący
    mógłby wezwać policję, poinformować ochronę budynku, zrobić cokolwiek
    czego nie widać w kamerze, a co jest jakąś formą reakcji, ale póki służby
    się nie pojawią, to taka reakcja nie byłaby zauważona - no chyba że autorzy
    eksperymentu jakoś dogadaliby się ze służbami, aby ignorowały wezwania,
    tylko niby jak...

    Zresztą, w wielu dyskusjach coraz częściej czytam i na własne uszy
    słyszę coś takiego: "jeżeli masz wezwać policję, to lepiej nie rób niczego,
    a oszczędzisz sobie całego mnóstwa problemów" - i mówią lub piszą
    to ci sami ludzie, którzy potem dyskutują i lamentują na temat znieczulicy.

    Sprawa kolejne - "obiekt monitorowany", wszelkie wiszące kamery - reakcja
    ludzi na to jest prosta: "no przecież ktoś od tego jest, ogląda to i monitoruje,
    więc wszystko jest pod kontrolą"

    Pozdr-
    -Rowerex

  • 4. Data: 2023-12-03 10:26:08
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 03.12.2023 o 09:30, rowerex rowerex pisze:

> [...]
    > eksperymentu jakoś dogadaliby się ze służbami, aby ignorowały wezwania,

    Takie "nieprowokacje" mają również takie znaczenie, że ludzie widząc coś
    takiego dochodzą do wniosku, że to pewnie jakaś scenka i nie reagują. Bo
    poza prowokacjami dziennikarzy nie może się zdarzyć, że człowiek leży.
    Ludzie nie leżą sobie tak w śniegu.

    Ja - przykładowo - jak widzę człowieka z bronią, to zakładam, że to
    prowokacja, jakaś "zabawka" albo inny kolekcjoner. Uważam, że do
    przedmiotów przypominających broń palną - przykładowo - powinny dotyczyć
    te same przepisy, co dla broni palnej jeśli chodzi o sposób
    przenoszenia. Przykładowo taki pistolet ma się przenosić zakryty, a jak
    jest zbyt duży, to w kuferku czy walizce. Nie chodzi mi o zakazywanie,
    ale ukrywanie. Albo jawne noszenie w umundurowaniu. >
> [...]
    > a oszczędzisz sobie całego mnóstwa problemów" - i mówią lub piszą
    > to ci sami ludzie, którzy potem dyskutują i lamentują na temat znieczulicy.

    Przykładowo zdecydowanie rodzice / wychowawcy nie powinni straszyć
    policjantem dzieci, bo później dziecko w potrzebie boi się poprosić
    policjanta o pomoc. Mądry człowiek potrafi te bzdury ocenić, ale dziecko
    (zresztą wielu dorosłych o poziomie dziecka w tym wypadku) nie. To forum
    jest dość niszowym miejscem wymiany informacji, ale szerzej propagowane
    kolumnie Shreka, czy Kviata mogą kogoś po prostu zabić. To jedyny powód,
    dla którego w ogóle ich czytam i czasem odpowiadam.

    > Sprawa kolejne - "obiekt monitorowany", wszelkie wiszące kamery - reakcja
    > ludzi na to jest prosta: "no przecież ktoś od tego jest, ogląda to i monitoruje,
    > więc wszystko jest pod kontrolą"

    Pytanie, ile osób to ogląda. Bo przeważnie te kamery służą do
    udokumentowania, co się działo, a nie bieżącego podglądu. Kamer
    dziesiątki / setki, ale oglądający jeden. W danym konkretnym momencie
    może patrzyć na jedną, a czasem może mieć i inne zadania, albo
    potrzebuje chwili przerwy.
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 5. Data: 2023-12-03 10:27:21
    Od: Henryk hajdan <h...@g...com>

    W dniu 2023-12-03 o 09:30, rowerex rowerex pisze:

> [...]
    > a oszczędzisz sobie całego mnóstwa problemów" - i mówią lub piszą
    > to ci sami ludzie, którzy potem dyskutują i lamentują na temat znieczulicy.

    Tak mówi mój dzielnicowy ze wsi, teren duży, patrole są, ale jest ich za
    mało.

  • 6. Data: 2023-12-03 11:53:14
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

> [...]
    > i nie reagują. Bo poza prowokacjami dziennikarzy nie może się
    > zdarzyć, że człowiek leży. Ludzie nie leżą sobie tak w śniegu.

    Serio jak widzisz dziecko bez kurtki na mrozie to myslisz sobie: łe, to
    pewnie prowokacja, scenka etc i idziesz dalej?

    OMG...

    --
    Pozdrawia... Budzik

  • 7. Data: 2023-12-03 11:53:15
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Henryk hajdan h...@g...com ...

    > Tak mówi mój dzielnicowy ze wsi, teren duży, patrole są, ale jest
    > ich za mało.

    Ja tam sie nie dziwie.
    Kiedys widziałem jak gosc wyjezdzajac z parkingu, zarysował inne auto i
    odjechał.
    Zadzwoniłem na 997 i powiedziano mi ze nie przyjma ode mnie zgłoszenia
    bo nie jestem włascicielem auta.
    Zreszta historii o zniechecaniu do sgłaszania spraw słyszałem sporo.
    Moze jakby ten samochod był w ciazy i bym zgłosił ze to zarysowanie
    moze spowodowac koniecznosc usuniecia ciazy... ;-/

    --
    Pozdrawia... Budzik
    Cytaty zostały pocięte tendencyjnie,

  • 8. Data: 2023-12-03 11:58:38
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>

    > Przykładowo zdecydowanie rodzice / wychowawcy nie powinni straszyć
    > policjantem dzieci, bo później dziecko w potrzebie boi się poprosić
    > policjanta o pomoc.

    I oczywiście nie wiesz dlaczego tak robią...

> [...]
    > jest dość niszowym miejscem wymiany informacji, ale szerzej propagowane
    > kolumnie Shreka, czy Kviata mogą kogoś po prostu zabić.

    Szerzej propagowane *kalumnie* policmajstra sprawiają, że rodzice
    straszą policjantami dzieci, a później dziecko w potrzebie boi się
    poprosić policjanta o pomoc.

    > To jedyny powód,
    > dla którego w ogóle ich czytam i czasem odpowiadam.

    To jeden z powodów, dla którego w ogóle go czytam i czasem odpowiadam.

    Powrotu do zdrowia życzę.
    Piotr

  • 9. Data: 2023-12-03 13:53:53
    Od: Krzysztof 'kw1618' <k...@g...pl>

> [...]

    > filmowym i w dyskusji na antenie). To słowo źle się kojarzy, bowiem tu
    > stacja TV, tam faktyczne zdarzenie losowe,

    Zgadza się. Tyle co oglądam TV, to termin "prowokacja dziennikarska"
    przewija się dość często. Tu nazwali to eksperyment, pewnie mieli jakieś
    powody.

  • 10. Data: 2023-12-03 14:02:16
    Od: Monika Głowacka <m...@g...pl>

    W dniu 2023-12-03 o 11:53, Budzik pisze:
> [...]
    > Moze jakby ten samochod był w ciazy i bym zgłosił ze to zarysowanie
    > moze spowodowac koniecznosc usuniecia ciazy... ;-/

    To jest chore, że w wielu drobnych przypadkach policjant nie może sam z
    siebie podjąć interwencji, tylko musi mieć dane, zeznania pisemne,
    protokół i inne papiery. Na przykład nie ma możliwości złożyć
    zawiadomienia do kamery, którą policjant ma przypiętą do munduru.