    From: Robert Tomasik <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: prowokacja TVN - dziecko 11 lat bez kurtki
    Date: Sun, 3 Dec 2023 10:26:08 +0100

    W dniu 03.12.2023 o 09:30, rowerex rowerex pisze:

    > Wracając do tej "nieprowokacji", czyli "eksperymentu" - ktoś przechodzący
    > mógłby wezwać policję, poinformować ochronę budynku, zrobić cokolwiek
    > czego nie widać w kamerze, a co jest jakąś formą reakcji, ale póki służby
    > się nie pojawią, to taka reakcja nie byłaby zauważona - no chyba że autorzy
    > eksperymentu jakoś dogadaliby się ze służbami, aby ignorowały wezwania,
    > tylko niby jak...

    Takie "nieprowokacje" mają również takie znaczenie, że ludzie widząc coś
    takiego dochodzą do wniosku, że to pewnie jakaś scenka i nie reagują. Bo
    poza prowokacjami dziennikarzy nie może się zdarzyć, że człowiek leży.
    Ludzie nie leżą sobie tak w śniegu.

    Ja - przykładowo - jak widzę człowieka z bronią, to zakładam, że to
    prowokacja, jakaś "zabawka" albo inny kolekcjoner. Uważam, że do
    przedmiotów przypominających broń palną - przykładowo - powinny dotyczyć
    te same przepisy, co dla broni palnej jeśli chodzi o sposób
    przenoszenia. Przykładowo taki pistolet ma się przenosić zakryty, a jak
    jest zbyt duży, to w kuferku czy walizce. Nie chodzi mi o zakazywanie,
    ale ukrywanie. Albo jawne noszenie w umundurowaniu. >
    > Zresztą, w wielu dyskusjach coraz częściej czytam i na własne uszy
    > słyszę coś takiego: "jeżeli masz wezwać policję, to lepiej nie rób niczego,
    > a oszczędzisz sobie całego mnóstwa problemów" - i mówią lub piszą
    > to ci sami ludzie, którzy potem dyskutują i lamentują na temat znieczulicy.

    Przykładowo zdecydowanie rodzice / wychowawcy nie powinni straszyć
    policjantem dzieci, bo później dziecko w potrzebie boi się poprosić
    policjanta o pomoc. Mądry człowiek potrafi te bzdury ocenić, ale dziecko
    (zresztą wielu dorosłych o poziomie dziecka w tym wypadku) nie. To forum
    jest dość niszowym miejscem wymiany informacji, ale szerzej propagowane
    kolumnie Shreka, czy Kviata mogą kogoś po prostu zabić. To jedyny powód,
    dla którego w ogóle ich czytam i czasem odpowiadam.

    > Sprawa kolejne - "obiekt monitorowany", wszelkie wiszące kamery - reakcja
    > ludzi na to jest prosta: "no przecież ktoś od tego jest, ogląda to i monitoruje,
    > więc wszystko jest pod kontrolą"

    Pytanie, ile osób to ogląda. Bo przeważnie te kamery służą do
    udokumentowania, co się działo, a nie bieżącego podglądu. Kamer
    dziesiątki / setki, ale oglądający jeden. W danym konkretnym momencie
    może patrzyć na jedną, a czasem może mieć i inne zadania, albo
    potrzebuje chwili przerwy.
    --
    (~) Robert Tomasik