  • 1. Data: 2003-06-18 14:54:09
    Temat: problem z bronia
    Od: "Urdar" <u...@w...pl>

    przepraszam, ucielo mi posta

    Witam,
    od dluzszego czasu posiadam pistolet gazowy (na zezwolenie, nie RMG).
    Rozumiem przypisy jego uzytkowania jednak nie rozumiem pewnych kwestii
    zwiazanych z samym noszeniem broni, z czego wynikaja nastepujace pytania :

    1. Czy mozna nosic bron w miejscach publicznych ?
    tzn. czy dla obrony wlasnej moge nosic bron (ukryta, w kaburze) np. w
    autobusie, w kinie itp?
    naturalnie chodzi o miejsca w ktorych bron nie bedzie szczegolnie zle
    widziana (lotniska, ambasady, obiekty wojskowe itp.) ?
    2. Czy jezeli nosze bron, musi ona byc schowana, czy moze byc widoczna ? jak
    trzymam ja w kaburze (do paska) to jest ona czesciowo widzialna.
    Chodzi o kwestie prawna.
    3. Kiedy jest uzsadadnione uzycie broni ? (tu wiem : "w przypadku
    bezposredniego zagrozenia zycia") , ale co to znaczy uzycie ??? oddanie
    celnego strzalu, oddanie dowolnego strzalu (np. w powietrze) czy same jej
    wyjecie ?
    Czy w momencie gdy powiedzmy pewna grupka zaczyna mnie zaczepiac, i dojdzie
    do konkretnych slownych argumentow (np. grozb) a ja wyjme bron i ich
    postrasze to czy jest to legalne ? jak ktos mi grozi nie jest to
    bezposrednie zagrozenie zycia (bo w koncu nie rzuca sie na mnie tylko mowi).
    Czy dla przestraszenia ich moge strzelic w powietrze ?
    4. Do jakich obiektow publicznych broni nie wolno wnosic (zakladajac ze mam
    przy sobie zezwolenie ktore pozawala mi na noszenie danej broni jako bron
    uzytku osobistego) ?
    5. Czy moge miec jakies problemy w momencie gdy powiedzmy a markecie
    zatrzyma mnie ochrona i znajdzie bron ? oczywiscie jezeli mam wazne
    zezwolenie przy sobie i dowod. Czy moga wezwac policje z powodu "zagrozenia
    zycia dla klientow" ???

    Urdar
    u...@w...pl

  • 2. Data: 2003-06-18 17:06:10
    Temat: Re: problem z bronia
    Od: Rajmund Sykulski <r...@p...fm>

    Urdar napisał(a):

> [...]
    > zatrzyma mnie ochrona i znajdzie bron ? oczywiscie jezeli mam wazne
    > zezwolenie przy sobie i dowod. Czy moga wezwac policje z powodu "zagrozenia

    A jak otrzymales pozwolenie na bron? Chyba byl jakis egzamin i sprawdzali Cie z
    przepisow jakie obowiazuja osoby chcace miec i nosic bron, ewentulanie uzywac.
    pozdrawiam
    rajusan

  • 3. Data: 2003-06-18 21:17:24
    Od: "Krzysztof 'kw1618' z Warszawy" <k...@i...pl>

    Użytkownik "Urdar" <u...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > naturalnie chodzi o miejsca w ktorych bron nie bedzie szczegolnie zle
    > widziana (lotniska, ambasady, obiekty wojskowe itp.) ?

    Jeśli nie masz w zezwoleniu ograniczeń dot. noszenia to możesz nosić, a
    nawet musisz.
    Jak się ma broń to chyba po to, aby nosić, bo nigdy nie wiesz kiedy ci się
    przyda, bo jeśli nie nosisz broni to w zasadzie po co ci ta broń ??
    Moim zdaniem też bez sensu jest trzymać broń w sejfie, jeśli np. masz
    ograniczenie w zewoleniu: bez prawa noszenia. Jesteś w domu, to nosisz broń
    w domu. Wychodzisz z domu, to zgodnie z zezwoleniem zamykasz broń w sejfie i
    wychodzisz.
    Oczywiście zależy co to za broń, bo chyba jasne, ze nie będziesz paradował
    po chałupie z dubeltówką... :)))

    > 2. Czy jezeli nosze bron, musi ona byc schowana, czy moze byc widoczna ?
    jak
    > trzymam ja w kaburze (do paska) to jest ona czesciowo widzialna.
    > Chodzi o kwestie prawna.

    Gdzieś czytałem, chyba jest to w ustawie lub jakimś rozporządzeniu, że na
    wierzchu broń mogą nosić tylko formacje umundurowane, np. oznakowani agenci
    ochrony, konwojenci. Zdaje się że nawet policjant nieumundurowany nie moze
    nosić broni na wierzchu ot tak na ulicy jeśli nie wykonuje żadnych czynności
    służbowych, jednak pewności nie mam.

> [...]
    mowi).
    > Czy dla przestraszenia ich moge strzelic w powietrze ?

    Jest to kwestia bardzo sporna i śliska. Jeśli już wyjmiesz i strzelisz, to
    dopiero po fakcie sąd będzie oceniał czy słusznie czy nie słusznie w
    zależności od wszelkich okoliczności zdarzenia.
    Generalnie broni można użyć w celu odparcia bezpośredniego zamachu na życie
    własne lub innej osoby lub mienia, dobra chronionego prawem. Jako obywatel
    nie mozesz użyć broni w celu zmuszenia osoby do określonego zachowania.
    Ja osobiście wyjąłbym broń tylko wtedy gdy: napastnik trzymałby w ręku
    jakieś niebezpieczne narzędzie, a strzelałbym tylko wtedy kiedy napastnik
    wyraźnie miał zamiar mi coś zrobić, gdyby zbliżałby się do mnie to dla mnie
    jest to wystarczający powód aby strzelić, a jesli tylko stoi i mówi to nie.

    Strzelanie w powietrze jest bez sensu moim zdaniem. W przypadku zagrożenia
    strzelać tak, aby się obronić, jesli uważasz, że obronisz się strzelając w
> [...]

    mam
    > przy sobie zezwolenie ktore pozawala mi na noszenie danej broni jako bron

    Tam gdzie administrator obiektu nie życzy sobie interesantów z bronią.
    Odgórnych zakazów chyba nie ma. Moze nie można mieć na sali sądowej ?

> [...]
    > zatrzyma mnie ochrona i znajdzie bron ? oczywiscie jezeli mam wazne
    > zezwolenie przy sobie i dowod. Czy moga wezwac policje z powodu

    Nie sądzę. Byłem legitymowany wieczorem przez policję, miałem przy sobie
    straszaka, porządnego straszaka ukrytego w kaburze, nie mogli go zauważyć.
    Po wykonaniu czynności sprawdzających czy jestem poszukiwany... zapytali się
    czy mam broń. Powiedziałem że mam i dlaczego go noszę, tj. dlaczego akurat
    wtedy miałem. Nic nie pokazywałem, nie wyjmowałem była tylko krótka rozmowa.

    Ochronie nic do tego, że masz broń, że nosisz...

    Krzysztof 'kw1618'
    Warszawa

  • 4. Data: 2003-06-19 06:20:09
    Od: "Urdar" <u...@w...pl>

> [...]
    Cie z
    > przepisow jakie obowiazuja osoby chcace miec i nosic bron, ewentulanie

    Otóż o pozwolenie staralem sie 10 lat temu (troche czasu juz minelo...)
    przez ten czas pistolet lezal sobie spokojnie w szafce i nie uzywalem go
    zbyt czesto, jednak
    teraz postanowilem to zmienic
    niektore przepisy mogly sie zmienic, zreszta nie zdawalem az tak
    szczegolowego egzaminu jak te pytania ktore zadaję

    Urdar
    u...@w...pl

  • 5. Data: 2003-06-19 06:50:48
    Od: "Urdar" <u...@w...pl>

    Dziękuje za odpowiedź, :

> [...]
    > wychodzisz.
    > Oczywiście zależy co to za broń, bo chyba jasne, ze nie będziesz paradował

    przegladalem ksiazeczke zezwolenia, nie ma tam niestety nic o mozliwosciach
    jej uzycia (jedynie linijka "Przeznaczenie broni : ochrona osobista" ) -
    czyli zakładam ze moge nosic :)

    mialem watpliwosci poniewaz np. w niektorych stanach w USA obowiązuje
    specjalne ogolnodostepne pozwolenie na bron (ostrą, nie gazową) _TYLKO_ do
    obrony na terenie posesji , nie wolno takiej broni w ogole wynosic z domu

> [...]
    > ochrony, konwojenci. Zdaje się że nawet policjant nieumundurowany nie moze
    > nosić broni na wierzchu ot tak na ulicy jeśli nie wykonuje żadnych

    lepiej wiec będą ją trzymal schowaną :)

> [...]
    > strzelać tak, aby się obronić, jesli uważasz, że obronisz się strzelając w

    chodzi o przestraszenie napastnika...
    strzelenie gazem w powietrze nie jest zbyt dobrym pomyslem bo przy silnym
    wietrze wystrzelony gaz jeszcze do mnie wroci, natomiast mozna spokojnie
    pierwszy naboj dac akustyczny (CN chyba to jest)

    > mam
    >
    > Tam gdzie administrator obiektu nie życzy sobie interesantów z bronią.
    > Odgórnych zakazów chyba nie ma. Moze nie można mieć na sali sądowej ?

    raczej na pewno nie mozna miec na sali sadowej...
    wiec chyba wnosic do "ogolnie dostepnych" miejsc publicznych (kino, teatr,
    bary itp.)
    bo z tabliczka "zakaz wnoszenia broni" to sie jeszcze nie spotkalem ;)

> [...]
    rozmowa.

    > Ochronie nic do tego, że masz broń, że nosisz...

    Dziękuje za pomoc i pozdrawiam
    Urdar
    u...@w...pl

  • 6. Data: 2003-06-19 23:05:56
    Od: wer <w...@w...tnijto.pl>

    Urdar wrote:
> [...]
    >
    > 1. Czy mozna nosic bron w miejscach publicznych ?
    > tzn. czy dla obrony wlasnej moge nosic bron (ukryta, w kaburze) np. w

    W pociagach i w autobusach miejskich nie wolno przewozic broni poza
    sluzbami mundurowymi i wojskiem, taki jest regulamin wiekszosci srodkow
    komunikacji publicznej. Oznacza to, ze kierowca jak zauwazy u Ciebie
    bron i nie jestes funkcjonariuszem moze wyrzucic Cie z autobusu.

    wer

  • 7. Data: 2003-06-20 05:42:13
    Od: "Andrzej Lawa" <a...@l...com>

    Użytkownik "wer" <w...@w...tnijto.pl> napisał w wiadomości

    > W pociagach i w autobusach miejskich nie wolno przewozic
    > broni poza sluzbami mundurowymi i wojskiem, taki jest
    > regulamin wiekszosci srodkow komunikacji publicznej.

    Przegapiłeś jedno małe słówko: 'nabitej'.

    Swoją szosą wyobraziłem sobie taką scenkę: gość legalnie noszący broń widząc
    nadjeżdżający autobus, opróżnia bębenek rewolweru, a potem jak już wysiądzie
    ponownie pracowicie go napełnia ;)