    From: "Krzysztof 'kw1618' z Warszawy" <k...@i...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: problem z bronia
    Date: Wed, 18 Jun 2003 21:17:24 GMT

    Użytkownik "Urdar" <u...@w...pl> napisał w wiadomości
    news:bcpuff$dla$1@nemesis.news.tpi.pl...
    > przepraszam, ucielo mi posta
    >
    > Witam,
    > od dluzszego czasu posiadam pistolet gazowy (na zezwolenie, nie RMG).
    > Rozumiem przypisy jego uzytkowania jednak nie rozumiem pewnych kwestii
    > zwiazanych z samym noszeniem broni, z czego wynikaja nastepujace pytania :
    >
    > 1. Czy mozna nosic bron w miejscach publicznych ?
    > tzn. czy dla obrony wlasnej moge nosic bron (ukryta, w kaburze) np. w
    > autobusie, w kinie itp?
    > naturalnie chodzi o miejsca w ktorych bron nie bedzie szczegolnie zle
    > widziana (lotniska, ambasady, obiekty wojskowe itp.) ?

    Jeśli nie masz w zezwoleniu ograniczeń dot. noszenia to możesz nosić, a
    nawet musisz.
    Jak się ma broń to chyba po to, aby nosić, bo nigdy nie wiesz kiedy ci się
    przyda, bo jeśli nie nosisz broni to w zasadzie po co ci ta broń ??
    Moim zdaniem też bez sensu jest trzymać broń w sejfie, jeśli np. masz
    ograniczenie w zewoleniu: bez prawa noszenia. Jesteś w domu, to nosisz broń
    w domu. Wychodzisz z domu, to zgodnie z zezwoleniem zamykasz broń w sejfie i
    wychodzisz.
    Oczywiście zależy co to za broń, bo chyba jasne, ze nie będziesz paradował
    po chałupie z dubeltówką... :)))

    > 2. Czy jezeli nosze bron, musi ona byc schowana, czy moze byc widoczna ?
    jak
    > trzymam ja w kaburze (do paska) to jest ona czesciowo widzialna.
    > Chodzi o kwestie prawna.

    Gdzieś czytałem, chyba jest to w ustawie lub jakimś rozporządzeniu, że na
    wierzchu broń mogą nosić tylko formacje umundurowane, np. oznakowani agenci
    ochrony, konwojenci. Zdaje się że nawet policjant nieumundurowany nie moze
    nosić broni na wierzchu ot tak na ulicy jeśli nie wykonuje żadnych czynności
    służbowych, jednak pewności nie mam.

> [...]
    > bezposredniego zagrozenia zycia") , ale co to znaczy uzycie ??? oddanie
    > celnego strzalu, oddanie dowolnego strzalu (np. w powietrze) czy same jej
    > wyjecie ?
    > Czy w momencie gdy powiedzmy pewna grupka zaczyna mnie zaczepiac, i
    dojdzie
    > do konkretnych slownych argumentow (np. grozb) a ja wyjme bron i ich
    > postrasze to czy jest to legalne ? jak ktos mi grozi nie jest to
    > bezposrednie zagrozenie zycia (bo w koncu nie rzuca sie na mnie tylko
    mowi).
    > Czy dla przestraszenia ich moge strzelic w powietrze ?

    Jest to kwestia bardzo sporna i śliska. Jeśli już wyjmiesz i strzelisz, to
    dopiero po fakcie sąd będzie oceniał czy słusznie czy nie słusznie w
    zależności od wszelkich okoliczności zdarzenia.
    Generalnie broni można użyć w celu odparcia bezpośredniego zamachu na życie
    własne lub innej osoby lub mienia, dobra chronionego prawem. Jako obywatel
    nie mozesz użyć broni w celu zmuszenia osoby do określonego zachowania.
    Ja osobiście wyjąłbym broń tylko wtedy gdy: napastnik trzymałby w ręku
    jakieś niebezpieczne narzędzie, a strzelałbym tylko wtedy kiedy napastnik
    wyraźnie miał zamiar mi coś zrobić, gdyby zbliżałby się do mnie to dla mnie
    jest to wystarczający powód aby strzelić, a jesli tylko stoi i mówi to nie.

    Strzelanie w powietrze jest bez sensu moim zdaniem. W przypadku zagrożenia
    strzelać tak, aby się obronić, jesli uważasz, że obronisz się strzelając w
    powietrze...

    > 4. Do jakich obiektow publicznych broni nie wolno wnosic (zakladajac ze
    mam
    > przy sobie zezwolenie ktore pozawala mi na noszenie danej broni jako bron
    > uzytku osobistego) ?

    Tam gdzie administrator obiektu nie życzy sobie interesantów z bronią.
    Odgórnych zakazów chyba nie ma. Moze nie można mieć na sali sądowej ?

    > 5. Czy moge miec jakies problemy w momencie gdy powiedzmy a markecie
    > zatrzyma mnie ochrona i znajdzie bron ? oczywiscie jezeli mam wazne
    > zezwolenie przy sobie i dowod. Czy moga wezwac policje z powodu
    "zagrozenia
    > zycia dla klientow" ???

    Nie sądzę. Byłem legitymowany wieczorem przez policję, miałem przy sobie
    straszaka, porządnego straszaka ukrytego w kaburze, nie mogli go zauważyć.
    Po wykonaniu czynności sprawdzających czy jestem poszukiwany... zapytali się
    czy mam broń. Powiedziałem że mam i dlaczego go noszę, tj. dlaczego akurat
    wtedy miałem. Nic nie pokazywałem, nie wyjmowałem była tylko krótka rozmowa.

    Ochronie nic do tego, że masz broń, że nosisz...

    Krzysztof 'kw1618'
    Warszawa