  • 1. Data: 2015-12-12 16:52:18
    Temat: prawa do materiałów filmowych sprzed 1945 roku
    Od: "1634Racine" <1...@1...pl>

    macie moze *konkretna* wiedzę o mozliwosci *bezplatnego* korzystania z
    kronikarskich mat. filmowych sprzed 1945 (+ z 45go)?
    jak to jest z prawami, w sensie: płatnosc. Bo zdaje sie, ze wlasnie uplywa
    70 lat,wiec na moje oko - bezplatne, co najwyzej z zaznaczeniem tego i
    owego.
    Jak jest?

  • 2. Data: 2015-12-16 00:15:54
    Od: "G.S." <s...@s...com.pl>

    On Sat, 12 Dec 2015, 1634Racine wrote:

> [...]
    > jak to jest z prawami, w sensie: płatnosc. Bo zdaje sie, ze wlasnie uplywa
    > 70 lat,wiec na moje oko - bezplatne, co najwyzej z zaznaczeniem tego i

    Prawa majątkowe wygasają 70 lat, ale nie od stworzenia, lecz
    *od śmierci autora*.
    A przy filmie stosik "uprawnionych" jest tak duży, że nie możesz
    wykluczyć iż niektórzy "uprawnieni" jeszcze dziś żyją.
    A nuż któryś dziecięciem będąc kopnął w statyw i spowodował
    widoczny na filmie wstrząs kamery - ma "udział? - ma! :P

    ZASTRZEŻENIA:
    - to jest stan "na dziś". Nie przesądzam jak on wygląda dla powstałych
    w przeszłości utwórów, ale biorąc pod uwagę akcje (w tym internetowe)
    "z okazji 70. rocznicy śmierci" (autorów wszelakich, głównie
    literatury), raczej stosuje się aktualne prawo "wstecz"
    - *prawo* do korzystania nie implikuje prawa do *dostępu*.
    Jak ktoś trzyma swoje egzemplarze utworu zamknięte, wszyscy którzy
    mają egzemplarze trzymają je "pod kluczem", to sobie można mieć
    "prawo do korzystania".
    Prawo to nie implikuje czyjegoś obowiązku do powielania.
    I znowu - nie przesądzam jak to wygląda, jeśli prawa ma instytucja
    publiczna (bo na zdrowy rozum, nabyła te prawa z podatków, a nie
    podlega już innym ograniczeniom którymi można by uzasadnić odmowę
    powielenia "po kosztach" lub publikacji).

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2015-12-16 14:44:47
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "G.S." napisał w wiadomości
> [...]
    >podlega już innym ograniczeniom którymi można by uzasadnić odmowę
    >powielenia "po kosztach" lub publikacji).

    To, ze zrobila z podatkow, nie implikuje immanentnie, ze ma
    udostepniac za darmo.
    Panstwowy rachunek moze byc taki, ze ma czerpac dochody z
    udostepniania czy to na potrzeby wlasne (zmniejszajac podatki
    potrzebne do utrzymania), czy na inne produkcje - ktore sie zwroca w
    perpektywie np 100 lat.

    Takie np panstwowe autostrady platne ...

    J.

  • 4. Data: 2015-12-16 15:02:16
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl>

    W dniu 2015-12-16 00:15, G.S. pisze:

> [...]
    > A nuż któryś dziecięciem będąc kopnął w statyw i spowodował
    > widoczny na filmie wstrząs kamery - ma "udział? - ma! :P

    hmmm temu stosikowi to chyba prawa wygasły po 50 latach (art 89).

    --
    Kaczus
    http://kaczus.ppa.pl/promocje

  • 5. Data: 2015-12-16 17:24:45
    Od: "G.S." <s...@s...com.pl>

    On Wed, 16 Dec 2015, Tomasz Kaczanowski wrote:

    > hmmm temu stosikowi to chyba prawa wygasły po 50 latach (art 89).

    Dziękuję, odszczekuję i włażę pod stół :)
    No to co fakt to fakt - w takim układzie pozostają "autorzy
    pierwotni" (reżyser, scenarzysta itp), ale gwarancji że upłynęło
    70 lat od ich śmierci też dalece nie ma.

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2015-12-17 05:24:43
    Od: "1634Racine" <1...@1...pl>

    G.S. w news:alpine.WNT.2.20.1512160007500.1964@virtual

    a wiec:
    kto jest *autorem* kronik filmowych z czasow wojennych, np I WW, II WW? -
    byli wowczas operatorzy ktorzy zapewne na zlecenia (jakichs ministerstw
    wojennych, agencji "fotograficzno-kinowych", itp itd) wykonywali zdjecia
    filmowe, dostali wowczas za to zapewne jakies pieniadze (ew. pensja?), dalej
    dysponowali tym juz tylko zleceniodawcy wg. wlasnego widzimisie.
    Czy operatorzy zdjec filmowych przedstawiajacych (to tylko przyklad) np.
    Kalisz plonacy w czasie I WW, albo ladowanie w Normandii w czasie II WW -
    są *autorami* kronik w tym sensie, o jakim piszesz? Zastanawiam sie nad
    tym, kto wlasciwie jest dzisiaj podmiotem, ktoremu powinno sie placic za
    korzystanie z tych materialow? potomkowie operatorow? instytucja, ktora
    twierdzi, że ma prawa do tych kronik, chociaz nikt nie wie, jakim cudem? ma,
    bo jest np. jakims Muzeum Wojny brytyjskim,bądz niemieckim, nikt nie
    sprawdza - skad ma te materialy...
    Warto dodac, że w przypadku mat filmowych I, II WW - zaloze sie - nikt nie
    wie, kto robil te zdjecia filmowe, za to pieniadze za wykorzystanie - wiele
    instytucji wyciaga rece. Jakims cudem weszli w posiadanie tasm.

  • 7. Data: 2016-01-23 14:56:19
    Od: Kviat <kviat@NIE_DLA_SPAMUneostrada.pl>

    W dniu 2015-12-17 o 05:24, 1634Racine pisze:
> [...]
    > wie, kto robil te zdjecia filmowe, za to pieniadze za wykorzystanie - wiele
    > instytucji wyciaga rece. Jakims cudem weszli w posiadanie tasm.

    Jakim cudem? To zależy od instytucji. Niektóre zostały powołane
    dokładnie w tym celu żeby je gromadzić.
    Pracownicy pozyskują takie materiały z każdego możliwego źródła i w
    takim zakresie, na jaki pozwalają fundusze. Począwszy od wielkich
    aukcji, poprzez odkupywanie od osób prywatnych (szukają też na "pchlich"
    targach, wszelkiego rodzaju jarmarkach itp.), a skończywszy na
    darowiznach (np.samotny dziadek oddaje za darmo to co miał na strychu).

    Prawa autorskie to jedno.
    Sam twórca może mieć prawa autorskie, ale autorskie prawa majątkowe może
    mieć instytucja, która zleciła wykonanie takiej kroniki operatorowi (czy
    całej ekipie). I teraz pytanie brzmi, czy instytucja powstała po wojnie
    jest kontynuacją instytucji przedwojennej, czy instytucją nową, która na
    mocy jakichś tam ówczesnych przepisów przejęła takie materiały.

    Drugą sprawą jest to, czy taki materiał został uznany za zabytkowy. I
    dostęp do takich kronik może wynikać z odrębnych przepisów i przyczyn
    praktycznych.

    Np. w bibliotekach PAN są książki (księgi :)) z (np.) XVI w. i raczej
    nikt nie ma wątpliwości, że prawa autorskie (w tym majątkowe) dawno
    wygasły. Jednak dostęp do takich materiałów ma tylko wąska grupa
    specjalistów (jak student chce to obejrzeć bo potrzebuje do do swoich
    badań, to musi mieć specjalną zgodę i robi to pod nadzorem, "szary"
    człowiek z ulicy nie ma szans...).
    W czasach przed informatycznych zrobienie kopii takiego dzieła, do
    którego dostęp mogli mieć wszyscy było problematyczne, czasochłonne i
    bardzo kosztowne i często nie miało sensu (z punktu widzenia badacza
    dostęp do kopii to nie to samo...).

    Obecnie na potrzeby przeciętnego "oglądacza" takie materiały (w tym
    filmy - czas to nie jedyne kryterium żeby coś było uznane jako zabytek)
    są sukcesywnie digitalizowane. To znacznie przyśpieszyło możliwość
    udostępniania, ale nadal jest to kosztowne (nie wszystko nadaje się z "z
    marszu" do obróbki - trzeba to odpowiednio przygotować żeby się nie
    rozpadło, sprzęt który minimalizuje inwazyjność digitalizacji często
    jest robiony specjalnie dla tego konkretnego egzemplarza, o
    specjalistycznym oprogramowaniu nie wspominając).

    Więc wracając do sedna, czyli do opłat za dostęp. Te opłaty
    niekoniecznie wynikają z samych autorskich praw majątkowych. Kosztowne
    jest techniczne umożliwienie dostępu.

    Od dawna toczy się dyskusja czy zasadne jest branie opłat za coś, co
    jest finansowane z budżetu, czyli z naszych podatków, czyli już raz
    każdy za to zapłacił...

    Takich państwowych instytucji, którym płacimy za pracę, a za wyniki
    swoich prac pobierają opłaty jest dużo więcej (GUS, IGIK - Instytut
    Geodezji i Kartografii, itd).

    Ja nie wiem, czy takie wyciąganie rąk po kasę jest słuszne czy nie (bo
    to osobny temat), ale mam nadzieję, że chociaż częściowo odpowiedziałem
    na Twoje pytanie :)

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 8. Data: 2016-01-23 15:42:29
    Od: Kviat <kviat@NIE_DLA_SPAMUneostrada.pl>

> [...]
    > wie, kto robil te zdjecia filmowe, za to pieniadze za wykorzystanie - wiele
    > instytucji wyciaga rece. Jakims cudem weszli w posiadanie tasm.

    I umknęło mi jeszcze jedno.
    Jeżeli chcesz wykorzystać (w jaki sposób?) materiał filmowy, to powstają
    pytania:
    1) Czy chcesz korzystać materiału oryginalnego (np. odrestaurowanego)?
    2) Czy korzystać z kopii, np. cyfrowej. I w takim przypadku, ta cyfrowa
    kopia być może jest traktowana jako nowe dzieło (utwór) w sensie
    materialnym, jako konkretny egzemplarz, bez względu na to, że zawierają
    tę samą treść (ale nie _taką_samą_).

    (To tak jakby artysta zrobił np. rzeźbę ryby, a po paru latach zrobił
    drugą, tej samej ryby). Wizualnie wyglądają (prawie) identycznie, jednak
    to są dwie różne rzeźby, które podlegają ochronie osobno.

    Sprawa się komplikuje, gdy taką rzeźbę ryby zrobi inny artysta i obie
    wyglądają identycznie (ryba to ryba, nie? :)). Wtedy powstaje pytanie,
    czy zrobił kopię tamtej rzeźby, czy zrobił nową rzeźbę przedstawiającą
    to samo... o tej samej treści.
    Może to nie do końca analogia adekwatna do sytuacji, ale mam nadzieję,
    że wiesz o co mi chodzi.)

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 9. Data: 2016-01-27 22:57:23
    Od: "G.S." <s...@s...com.pl>

    On Sat, 23 Jan 2016, Kviat wrote:

    [...]
    > Prawa autorskie to jedno.
    > Sam twórca może mieć prawa autorskie, ale autorskie prawa majątkowe

    Jakby dało się nie dzielić na ryby i śledzie to poproszę ;)
    (przeciw podziałowi na śledzie i dorsze - czyli prawa osobiste
    i prawa majątkowe - nie mam nic).

> [...]
    > kontynuacją instytucji przedwojennej, czy instytucją nową, która na mocy
    > jakichś tam ówczesnych przepisów przejęła takie materiały.

    Z p. widzenia czasu trwania praw jest to bez znaczenia.
    Nie gra roli na kogo prawa przeszły (czy to z mocy umowy czy ustawy),
    lecz wyłącznie data śmierci twórcy, napisali to dość wyraźnie.
    Śmierć spzoo która zleciła wykonania (i w roli pracodawcy mogła
    stać się ustawowo przejmującym prawa majątkowe) nie gra roli :)
    Oczywiście, problem "praw porzuconych" (abandonware na przykład)
    nie jest jasno postawiony, acz np. dla polskiego spadku w razie
    braku innych chętnych spadkobiercą jest skarb państwa lub gmina,
    więc nie można wykluczyć że w przyszłości pojawi się jakiś
    kuriozalny wyrok za "nieuprawnione korzystanie, bo nie było
    porzucenia lecz spadek".

    > Drugą sprawą jest to, czy taki materiał został uznany za zabytkowy. I dostęp
    > do takich kronik może wynikać z odrębnych przepisów i przyczyn praktycznych.

    Owszem, w ogóle zgodzę się z tym stwierdzeniem: fakt wygaśnięcia
    autorskich praw majątkowych nijak nie implikuje *obowiązku*
    udostępniania utworu. Jedynie zdejmuje ochronę (z tego tytułu)
    dla dostępnych egzemplarzy i treści.
    Jest to zupełnie niezależne od ochrony utworów zależnych, o czym
    wspominasz. W roli dalekiej analogii można porównać wynalazek, który
    można sobie po uważaniu albo opatentować (i upublicznić) po czym
    korzystać z okresowej ochrony, albo utajnić i wykorzystywać wyłącznie
    do własnych celów, rozstrzeliwując każdego kto spróbuje ujawnić
    np. tajemnice technologii :P (i w ten sposób korzystać z tajemnic
    konstrukcyjnych bez ograniczenia czasowego).

    Obowiązek udostępnienia to zaś właśnie sprawa "przecież to zostało
    opłacone z podatków" :)

    Żeby nie było: do dyskusji nad "ma być udostępnione czy nie" się
    NIE wtykam, chciałem tylko wyraźnie zaznaczyć, że ten temat może
    znajdować się zupełnie POZA prawem autorskim.

> [...]
    > i Kartografii, itd).
    >
    > Ja nie wiem, czy takie wyciąganie rąk po kasę jest słuszne czy nie

    O toto :D
    I kogo powiesić jeśli taka możliwość wprost wynika z ustawy, albo
    dla odmiany żaden urząd nie reaguje mimo iż konstrukcja prawna
    "nie wprost" prowadzi do łamania ustawy (mam na myśli rozporządzenia,
    powołujące się na Polskie Normy, niedostępne nieodpłatnie).
    IMVHO takie cóś jest niekonstytucyjne, tylko nie ma komu wnieść
    sprawy (a ostatnimi czasy nie ma również komu rozstrzygać :P)

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2016-01-31 10:20:18
    Od: Kviat <kviat@NIE_DLA_SPAMUneostrada.pl>

    W dniu 2016-01-27 o 22:57, G.S. pisze:
> [...]
    >
    > Jakby dało się nie dzielić na ryby i śledzie to poproszę ;)
    > (przeciw podziałowi na śledzie i dorsze - czyli prawa osobiste

    Czepiać się też trzeba umieć :)
    To ja też się przyczepię, bo widzę, że to lubisz.

    "prawa osobiste" czyli co? Prawo do życia?
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Prawa_osobiste

    "prawa majątkowe"
    A tu nie wiem (znaczy się wiem, ale się czepiam więc udaję, że nie wiem)
    co chciałeś napisać. Prawa majątkowe do samochodu? Przepisy podatkowe
    jak zarządzać majątkiem?

    Więc:
    autorskie prawa osobiste
    autorskie prawa majątkowe
    Teraz dobrze?

    "prawa autorskie" - "prawa autorskie majątkowe" dla przeciętnie
    inteligentnego człowieka jest wystarczającym rozróżnieniem żeby
    zrozumieć o co chodzi.
    W przeciwieństwie do "prawa osobiste" - "prawa majątkowe", gdyż takie
    zestawienie nie mówi kompletnie nic.

    Po cholerę się czepiłeś skoro doskonale wiedziałeś o co chodzi (i każdy
    w miarę inteligentny człowiek również)?

    > Z p. widzenia czasu trwania praw jest to bez znaczenia.

    Co jest bez znaczenia?

    > Nie gra roli na kogo prawa przeszły (czy to z mocy umowy czy ustawy),
    > lecz wyłącznie data śmierci twórcy, napisali to dość wyraźnie.

    Nie wiem co chciałeś tu przekazać, przecież wyraźnie napisałem, że
    ograniczenia dostępu mogą wynikać _nie_tylko_ z praw autorskich.
    I nie jest prawda, że "wyłącznie".
    Po pierwsze mowa w tym wątku jest o utworach z czasów wojny. Po drugie,
    poczytaj część ustawy dotyczącą "utworów osieroconych" dla których może
    nadal trwać poszukiwanie spadkobierców praw, po trzecie:

    "Art. 36. Z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych w ustawie, autorskie
    prawa majątkowe gasną z upływem lat siedemdziesięciu:
    (...)
    2) w odniesieniu do utworu, którego twórca nie jest znany - od daty
    pierwszego rozpowszechnienia, chyba że pseudonim nie pozostawia
    wątpliwości co do tożsamości autora lub jeżeli autor ujawnił swoją
    tożsamość;
    3) w odniesieniu do utworu, do którego autorskie prawa majątkowe
    przysługują z mocy ustawy innej osobie niż twórca - od daty
    rozpowszechnienia utworu, a gdy utwór nie został rozpowszechniony - od
    daty jego ustalenia;
    4) w odniesieniu do utworu audiowizualnego - od śmierci najpóźniej
    zmarłej z wymienionych osób: głównego reżysera, autora scenariusza,
    autora dialogów, kompozytora muzyki skomponowanej do utworu
    audiowizualnego;"

    Chyba nie sugerujesz, że już wszyscy nie żyją?
    W zbiorach znajdują też materiały, które nigdy nie zostały opublikowane
    (rozpowszechnione) i takie, gdzie nie został zidentyfikowany ani
    reżyser, ani autor scenariusza itp. - jakieś filmy amatorskie znalezione
    np. na strychu.

    Po czwarte, przed ustawą w brzmieniu dzisiejszym przez dziesięciolecia
    obowiązywały przepisy wcześniejsze, gdzie ówczesna władza dość swobodnie
    traktowała "te sprawy" i teraz jest niezły bałagan.

    W ustawie z 1952 r:
    Art. 26. Z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych autorskie
    prawa majątkowe gasną z upływem lat dwudziestu:
    1) od śmierci twórcy, przy dziełach zaś wspólnych i łącznych -- od
    śmierci twórcy, który innych przeżył,
    2) od opublikowania utworu anonimowo lub pod pseudonimem, chyba że
    twórca wcześniej ujawnił publicznie swoje autorstwo,
    3) od opublikowania utworu, jeżeli autorskie prawa majątkowe służą
    osobie prawnej.

    Art. 27. Autorskie prawa majątkowe gasną:
    1) do utworu fotograficznego lub otrzymanego w sposób podobny do
    fotografii -- z upływem lat dziesięciu od pierwszej publikacji,
    2) do utworu kinematograficznego, scenograficznego i choreograficznego
    -- z upływem lat dziesięciu od pierwszego publicznego wykonania,
    3) do przeróbki utworów muzycznych na przyrządy mechaniczne -- z upływem
    lat dziesięciu od dokonania przeróbki,
    4) do serii zdjęć fotograficznych, mającej znaczenie artystyczne lub
    naukowe -- z upływem lat dziesięciu od pierwszej publikacji.

> [...]
    > więc nie można wykluczyć że w przyszłości pojawi się jakiś
    > kuriozalny wyrok za "nieuprawnione korzystanie, bo nie było

    Czyli "nie gra roli" ale nie można wykluczyć?
    Skoro nie można wykluczyć, to jednak "gra rolę"... skoro już się czepiamy...

> [...]
    > autorskich praw majątkowych nijak nie implikuje *obowiązku*
    > udostępniania utworu. Jedynie zdejmuje ochronę (z tego tytułu)

    Cieszę się, że się zgadzamy :)

    > Żeby nie było: do dyskusji nad "ma być udostępnione czy nie" się
    > NIE wtykam, chciałem tylko wyraźnie zaznaczyć, że ten temat może
    > znajdować się zupełnie POZA prawem autorskim.

    Cieszę się, że jeszcze raz wyraźnie zaznaczyłeś to, co wyraźnie zaznaczyłem.

    Pozdrawiam
    Piotr