    From: "1634Racine" <1...@1...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: prawa do materiałów filmowych sprzed 1945 roku
    Date: Thu, 17 Dec 2015 05:24:43 +0100

    G.S. w news:alpine.WNT.2.20.1512160007500.1964@virtual

    a wiec:
    kto jest *autorem* kronik filmowych z czasow wojennych, np I WW, II WW? -
    byli wowczas operatorzy ktorzy zapewne na zlecenia (jakichs ministerstw
    wojennych, agencji "fotograficzno-kinowych", itp itd) wykonywali zdjecia
    filmowe, dostali wowczas za to zapewne jakies pieniadze (ew. pensja?), dalej
    dysponowali tym juz tylko zleceniodawcy wg. wlasnego widzimisie.
    Czy operatorzy zdjec filmowych przedstawiajacych (to tylko przyklad) np.
    Kalisz plonacy w czasie I WW, albo ladowanie w Normandii w czasie II WW -
    są *autorami* kronik w tym sensie, o jakim piszesz? Zastanawiam sie nad
    tym, kto wlasciwie jest dzisiaj podmiotem, ktoremu powinno sie placic za
    korzystanie z tych materialow? potomkowie operatorow? instytucja, ktora
    twierdzi, że ma prawa do tych kronik, chociaz nikt nie wie, jakim cudem? ma,
    bo jest np. jakims Muzeum Wojny brytyjskim,bądz niemieckim, nikt nie
    sprawdza - skad ma te materialy...
    Warto dodac, że w przypadku mat filmowych I, II WW - zaloze sie - nikt nie
    wie, kto robil te zdjecia filmowe, za to pieniadze za wykorzystanie - wiele
    instytucji wyciaga rece. Jakims cudem weszli w posiadanie tasm.