    Subject: Re: prawa do materiałów filmowych sprzed 1945 roku
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    From: Kviat <kviat@NIE_DLA_SPAMUneostrada.pl>
    Date: Sat, 23 Jan 2016 14:56:19 +0100

    W dniu 2015-12-17 o 05:24, 1634Racine pisze:
    > G.S. w news:alpine.WNT.2.20.1512160007500.1964@virtual
    >
    > a wiec:
    > kto jest *autorem* kronik filmowych z czasow wojennych, np I WW, II WW? -
    > byli wowczas operatorzy ktorzy zapewne na zlecenia (jakichs ministerstw
    > wojennych, agencji "fotograficzno-kinowych", itp itd) wykonywali zdjecia
    > filmowe, dostali wowczas za to zapewne jakies pieniadze (ew. pensja?), dalej
    > dysponowali tym juz tylko zleceniodawcy wg. wlasnego widzimisie.
    > Czy operatorzy zdjec filmowych przedstawiajacych (to tylko przyklad) np.
> [...]

    Jakim cudem? To zależy od instytucji. Niektóre zostały powołane
    dokładnie w tym celu żeby je gromadzić.
    Pracownicy pozyskują takie materiały z każdego możliwego źródła i w
    takim zakresie, na jaki pozwalają fundusze. Począwszy od wielkich
    aukcji, poprzez odkupywanie od osób prywatnych (szukają też na "pchlich"
    targach, wszelkiego rodzaju jarmarkach itp.), a skończywszy na
    darowiznach (np.samotny dziadek oddaje za darmo to co miał na strychu).

    Prawa autorskie to jedno.
    Sam twórca może mieć prawa autorskie, ale autorskie prawa majątkowe może
    mieć instytucja, która zleciła wykonanie takiej kroniki operatorowi (czy
    całej ekipie). I teraz pytanie brzmi, czy instytucja powstała po wojnie
    jest kontynuacją instytucji przedwojennej, czy instytucją nową, która na
    mocy jakichś tam ówczesnych przepisów przejęła takie materiały.

    Drugą sprawą jest to, czy taki materiał został uznany za zabytkowy. I
    dostęp do takich kronik może wynikać z odrębnych przepisów i przyczyn
    praktycznych.

    Np. w bibliotekach PAN są książki (księgi :)) z (np.) XVI w. i raczej
    nikt nie ma wątpliwości, że prawa autorskie (w tym majątkowe) dawno
    wygasły. Jednak dostęp do takich materiałów ma tylko wąska grupa
    specjalistów (jak student chce to obejrzeć bo potrzebuje do do swoich
    badań, to musi mieć specjalną zgodę i robi to pod nadzorem, "szary"
    człowiek z ulicy nie ma szans...).
    W czasach przed informatycznych zrobienie kopii takiego dzieła, do
    którego dostęp mogli mieć wszyscy było problematyczne, czasochłonne i
    bardzo kosztowne i często nie miało sensu (z punktu widzenia badacza
    dostęp do kopii to nie to samo...).

    Obecnie na potrzeby przeciętnego "oglądacza" takie materiały (w tym
    filmy - czas to nie jedyne kryterium żeby coś było uznane jako zabytek)
    są sukcesywnie digitalizowane. To znacznie przyśpieszyło możliwość
    udostępniania, ale nadal jest to kosztowne (nie wszystko nadaje się z "z
    marszu" do obróbki - trzeba to odpowiednio przygotować żeby się nie
    rozpadło, sprzęt który minimalizuje inwazyjność digitalizacji często
    jest robiony specjalnie dla tego konkretnego egzemplarza, o
    specjalistycznym oprogramowaniu nie wspominając).

    Więc wracając do sedna, czyli do opłat za dostęp. Te opłaty
    niekoniecznie wynikają z samych autorskich praw majątkowych. Kosztowne
    jest techniczne umożliwienie dostępu.

    Od dawna toczy się dyskusja czy zasadne jest branie opłat za coś, co
    jest finansowane z budżetu, czyli z naszych podatków, czyli już raz
    każdy za to zapłacił...

    Takich państwowych instytucji, którym płacimy za pracę, a za wyniki
    swoich prac pobierają opłaty jest dużo więcej (GUS, IGIK - Instytut
    Geodezji i Kartografii, itd).

    Ja nie wiem, czy takie wyciąganie rąk po kasę jest słuszne czy nie (bo
    to osobny temat), ale mam nadzieję, że chociaż częściowo odpowiedziałem
    na Twoje pytanie :)

    Pozdrawiam
    Piotr