  • 1. Data: 2015-12-09 10:31:46
    Temat: Wirtualny prezes
    Od: Marek <f...@f...com>

    Pytanie do specjalistów od ksh. w spółce zoo posiadającej tylko
    prokurenta został powołany prezez zarządu. Po kilku dniach po
    powołaniu prezes wobec wspólników złożył rezygnację, wspólnicy ją
    podpisali. Do KRS złożono tyko dokumenty powołania prezesa, przez co
    w krs jest wskazany zarząd (prezes) i prokurent jako jednoosobowi
    reprezentanci. Mjają miesiące, prezes nie dokonuje żadnych czynności
    reprezentacyjnych (nie podpisuje się pod żadnym dokumentem), wszystko
    robi prokurent. Co w razie upadłości z odpowiedzialnością takiego
    wirtualnego zarządu, który ma dokument, że zrezygnował z funkcji stąd
    zgodnie ze stanem faktycznym nie pełni tej funkcji (choć jest w krs)?
    Co grozi wspólnikom za niezgłoszenie do krs aktuakizacji tj.
    odwołania zarządu?

    --
    Marek

  • 2. Data: 2015-12-09 11:20:34
    Temat: Re: Wirtualny prezes
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2015-12-09 o 10:31, Marek pisze:
> [...]
    > faktycznym nie pełni tej funkcji (choć jest w krs)?
    > Co grozi wspólnikom za niezgłoszenie do krs aktuakizacji tj. odwołania

    Prezes, który nie jest prezesem, ale jest wpisany do KRS - nie odpowiada
    (jeśli rzeczywiście nie pełni już tej funkcji wedle prawa).

    Natomiast za długi sp. z o.o. już od stycznia 2016 będzie odpowiadał też
    prokurent.

    --
    Liwiusz

  • 3. Data: 2015-12-09 14:00:31
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 9 Dec 2015 11:20:34 +0100, Liwiusz
    <l...@b...tego.poczta.onet.pl> wrote:
    > Prezes, który nie jest prezesem, ale jest wpisany do KRS - nie
    odpowiada
    > (jeśli rzeczywiście nie pełni już tej funkcji wedle prawa).

    Rozumiem, że jego pisemna rezygnacja jest silnym argumentem w jego
    obronie a niektualny wpis w krs nie ma znaczenia.
    Co z odpowiedzialnoscia za niektualny wpis?

    --
    Marek

  • 4. Data: 2015-12-09 14:05:01
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2015-12-09 o 14:00, Marek pisze:
    > odpowiada
    >
    > Rozumiem, że jego pisemna rezygnacja jest silnym argumentem w jego
    > obronie a niektualny wpis w krs nie ma znaczenia.
    > Co z odpowiedzialnoscia za niektualny wpis?

    Za nowy wpis jest odpowiedzialny nowy zarząd. W ostateczności stary
    prezes może wystąpić do sądu o podjęcie działań przewidzianych art. 24
    ustawy o krajowym rejestrze sądowym.

    --
    Liwiusz

  • 5. Data: 2015-12-09 14:08:22
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2015-12-09 o 14:00, Marek pisze:
    > Rozumiem, że jego pisemna rezygnacja jest silnym argumentem w jego obronie

    Oczywiście złożenie funkcji prezesa nie chroni przed roszczeniami art.
    299 ksh jeśli prezes jeszcze za czasu pełnienia swojej funkcji nie
    składał wniosku o upadłość, pomimo ziszczenia się ustawowych przesłanek.

    --
    Liwiusz

  • 6. Data: 2015-12-09 14:16:01
    Od: Marek <f...@f...com>

    <l...@b...tego.poczta.onet.pl> wrote:
    > Natomiast za długi sp. z o.o. już od stycznia 2016 będzie
    odpowiadał też
    > prokurent.

    Jeśli prokurent zostanie odwołany przed 2016 i pozostanie taki
    wirtualny prezes co z odpowiedzialnością spółki przed wierzycielami?
    Nawet jeśli prezes będzie reprezentował i podpisywał dokumenty (bez
    "mandatu"), jak się zarobi gorąco wtedy powie ale przepraszam ja nie
    byłem w zarządzie tu jest moja rezygnacja dawno złożona. Oczywiście
    w takim przypadku udziałowcy działają w porozumieniu z zarządem, stąd
    nie będzie prób "pociągnięcia" prezesa od strony wspólników.
    Jak w takim przypadku wierzyciele mogą skutecznie walczyć z taką
    spółka/zarządem?

    --
    Marek

  • 7. Data: 2015-12-09 14:23:55
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 9 Dec 2015 14:08:22 +0100, Liwiusz
    <l...@b...tego.poczta.onet.pl> wrote:
> [...]
    > 299 ksh jeśli prezes jeszcze za czasu pełnienia swojej funkcji nie
    > składał wniosku o upadłość, pomimo ziszczenia się ustawowych

    Przecież wiadomo, że nie o takie oczywistości chodzi. Chodzi długi w
    okresie długo po którym zrezygnował a widniał tylko w krs.

    --
    Marek

  • 8. Data: 2015-12-09 14:31:08
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 9 Dec 2015 14:05:01 +0100, Liwiusz
    <l...@b...tego.poczta.onet.pl> wrote:
    > Za nowy wpis jest odpowiedzialny nowy zarząd.

    Przecież formalnie nowego zarządu nie ma (wirtualny prezes), jest
    prokurent - co grozi prokurentowi za brak aktualuzacji krs?

    >W ostateczności stary
    > prezes może wystąpić do sądu o podjęcie działań przewidzianych art.
    24
    > ustawy o krajowym rejestrze sądowym.

    Stary, czyli jaki? Przed wirtualnym nie było prezesa, był tylko
    prokurent. A wirtualnemu nie zależy na aktualizacji (że złożył
    rezygnację) bo chce aby właśnie tak było w krs.

    --
    Marek

  • 9. Data: 2015-12-09 14:32:13
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2015-12-09 o 14:16, Marek pisze:
    > odpowiadał też
    >
    > Jeśli prokurent zostanie odwołany przed 2016 i pozostanie taki wirtualny
    > prezes co z odpowiedzialnością spółki przed wierzycielami?

    W kwestii odpowiedzialności spółki przed wierzycielami nic się nie zmieni.

> [...]
    > "pociągnięcia" prezesa od strony wspólników.
    > Jak w takim przypadku wierzyciele mogą skutecznie walczyć z taką

    Albo uznamy, że były prezes prowadził cudzą sprawę bez zlecenia, albo
    uznamy, że do zawarcia umowy nie doszło i były prezes odpowiada
    finansowo (zwrot tego, co spółka otrzymała + naprawienie szkody). W
    prawie wekslowym jest jeszcze przywilej dla wierzyciela wynikający z
    art. 8 prawa wekslowego.

    --
    Liwiusz

  • 10. Data: 2015-12-09 14:52:15
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 9 Dec 2015 14:32:13 +0100, Liwiusz
    <l...@b...tego.poczta.onet.pl> wrote:
    > W kwestii odpowiedzialności spółki przed wierzycielami nic się nie
    zmieni.

    Świetnie, tylko spółka nie ma majątku a prezes jest wirtualny.

> [...]
    > finansowo (zwrot tego, co spółka otrzymała + naprawienie szkody). W
    > prawie wekslowym jest jeszcze przywilej dla wierzyciela wynikający z

    Mam wrażenie, że nie rozumiesz.na czym myk polega i odpowiadasz na
    jakieś oczywistości które w tym przypadku nie występują. Nie było
    żadnego starego prezesa, był prokurent. Pojawił się prezes na 1 dzień
    po to by wpisać go do krs. Na drugi dzień składa rezygnację ale
    pozostaje w krs. Mijają miesiące, w tym czasie powstaje dług. Spolka
    nie ma majątku a prezes twierdzi, że go przecież nie było w zarządzie
    gdy powstało zobowiązanie/dług, ma na to dokument (podpisaną
    rezygnację) z datą dugo przed powstaniem zobowiązania/długu.

    --
    Marek