    Subject: Re: prawa do materiałów filmowych sprzed 1945 roku
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    From: Kviat <kviat@NIE_DLA_SPAMUneostrada.pl>
    Date: Sat, 23 Jan 2016 15:42:29 +0100

    W dniu 2015-12-17 o 05:24, 1634Racine pisze:
    > G.S. w news:alpine.WNT.2.20.1512160007500.1964@virtual
    > sprawdza - skad ma te materialy...
    > Warto dodac, że w przypadku mat filmowych I, II WW - zaloze sie - nikt nie
    > wie, kto robil te zdjecia filmowe, za to pieniadze za wykorzystanie - wiele
    > instytucji wyciaga rece. Jakims cudem weszli w posiadanie tasm.

    I umknęło mi jeszcze jedno.
    Jeżeli chcesz wykorzystać (w jaki sposób?) materiał filmowy, to powstają
    pytania:
    1) Czy chcesz korzystać materiału oryginalnego (np. odrestaurowanego)?
    2) Czy korzystać z kopii, np. cyfrowej. I w takim przypadku, ta cyfrowa
    kopia być może jest traktowana jako nowe dzieło (utwór) w sensie
    materialnym, jako konkretny egzemplarz, bez względu na to, że zawierają
    tę samą treść (ale nie _taką_samą_).

    (To tak jakby artysta zrobił np. rzeźbę ryby, a po paru latach zrobił
    drugą, tej samej ryby). Wizualnie wyglądają (prawie) identycznie, jednak
    to są dwie różne rzeźby, które podlegają ochronie osobno.

    Sprawa się komplikuje, gdy taką rzeźbę ryby zrobi inny artysta i obie
    wyglądają identycznie (ryba to ryba, nie? :)). Wtedy powstaje pytanie,
    czy zrobił kopię tamtej rzeźby, czy zrobił nową rzeźbę przedstawiającą
    to samo... o tej samej treści.
    Może to nie do końca analogia adekwatna do sytuacji, ale mam nadzieję,
    że wiesz o co mi chodzi.)

    Pozdrawiam
    Piotr