    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Wed, 27 Jan 2016 22:57:23 +0100
    From: "G.S." <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: prawa do materiałów filmowych sprzed 1945 roku

    On Sat, 23 Jan 2016, Kviat wrote:

> [...]
    [...]
    > Prawa autorskie to jedno.
    > Sam twórca może mieć prawa autorskie, ale autorskie prawa majątkowe

    Jakby dało się nie dzielić na ryby i śledzie to poproszę ;)
    (przeciw podziałowi na śledzie i dorsze - czyli prawa osobiste
    i prawa majątkowe - nie mam nic).

    > może mieć
    > instytucja, która zleciła wykonanie takiej kroniki operatorowi (czy całej
    > ekipie). I teraz pytanie brzmi, czy instytucja powstała po wojnie jest
    > kontynuacją instytucji przedwojennej, czy instytucją nową, która na mocy
    > jakichś tam ówczesnych przepisów przejęła takie materiały.

    Z p. widzenia czasu trwania praw jest to bez znaczenia.
    Nie gra roli na kogo prawa przeszły (czy to z mocy umowy czy ustawy),
    lecz wyłącznie data śmierci twórcy, napisali to dość wyraźnie.
    Śmierć spzoo która zleciła wykonania (i w roli pracodawcy mogła
    stać się ustawowo przejmującym prawa majątkowe) nie gra roli :)
    Oczywiście, problem "praw porzuconych" (abandonware na przykład)
    nie jest jasno postawiony, acz np. dla polskiego spadku w razie
    braku innych chętnych spadkobiercą jest skarb państwa lub gmina,
    więc nie można wykluczyć że w przyszłości pojawi się jakiś
    kuriozalny wyrok za "nieuprawnione korzystanie, bo nie było
    porzucenia lecz spadek".

    > Drugą sprawą jest to, czy taki materiał został uznany za zabytkowy. I dostęp
    > do takich kronik może wynikać z odrębnych przepisów i przyczyn praktycznych.

    Owszem, w ogóle zgodzę się z tym stwierdzeniem: fakt wygaśnięcia
    autorskich praw majątkowych nijak nie implikuje *obowiązku*
    udostępniania utworu. Jedynie zdejmuje ochronę (z tego tytułu)
    dla dostępnych egzemplarzy i treści.
    Jest to zupełnie niezależne od ochrony utworów zależnych, o czym
    wspominasz. W roli dalekiej analogii można porównać wynalazek, który
    można sobie po uważaniu albo opatentować (i upublicznić) po czym
    korzystać z okresowej ochrony, albo utajnić i wykorzystywać wyłącznie
    do własnych celów, rozstrzeliwując każdego kto spróbuje ujawnić
    np. tajemnice technologii :P (i w ten sposób korzystać z tajemnic
    konstrukcyjnych bez ograniczenia czasowego).

    Obowiązek udostępnienia to zaś właśnie sprawa "przecież to zostało
    opłacone z podatków" :)

    Żeby nie było: do dyskusji nad "ma być udostępnione czy nie" się
    NIE wtykam, chciałem tylko wyraźnie zaznaczyć, że ten temat może
    znajdować się zupełnie POZA prawem autorskim.

    > Takich państwowych instytucji, którym płacimy za pracę, a za wyniki swoich
    > prac pobierają opłaty jest dużo więcej (GUS, IGIK - Instytut Geodezji
    > i Kartografii, itd).
    >
    > Ja nie wiem, czy takie wyciąganie rąk po kasę jest słuszne czy nie
    > (bo to osobny temat)

    O toto :D
    I kogo powiesić jeśli taka możliwość wprost wynika z ustawy, albo
    dla odmiany żaden urząd nie reaguje mimo iż konstrukcja prawna
    "nie wprost" prowadzi do łamania ustawy (mam na myśli rozporządzenia,
    powołujące się na Polskie Normy, niedostępne nieodpłatnie).
    IMVHO takie cóś jest niekonstytucyjne, tylko nie ma komu wnieść
    sprawy (a ostatnimi czasy nie ma również komu rozstrzygać :P)

    pzdr, Gotfryd