    Subject: Re: prawa do materiałów filmowych sprzed 1945 roku
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    From: Kviat <kviat@NIE_DLA_SPAMUneostrada.pl>
    Date: Sun, 31 Jan 2016 10:20:18 +0100

    W dniu 2016-01-27 o 22:57, G.S. pisze:
    > On Sat, 23 Jan 2016, Kviat wrote:
    > [...]
    >
    > Jakby dało się nie dzielić na ryby i śledzie to poproszę ;)
    > (przeciw podziałowi na śledzie i dorsze - czyli prawa osobiste
    > i prawa majątkowe - nie mam nic).

    Czepiać się też trzeba umieć :)
    To ja też się przyczepię, bo widzę, że to lubisz.

    "prawa osobiste" czyli co? Prawo do życia?
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Prawa_osobiste

    "prawa majątkowe"
    A tu nie wiem (znaczy się wiem, ale się czepiam więc udaję, że nie wiem)
    co chciałeś napisać. Prawa majątkowe do samochodu? Przepisy podatkowe
    jak zarządzać majątkiem?

    Więc:
    autorskie prawa osobiste
    autorskie prawa majątkowe
    Teraz dobrze?

    "prawa autorskie" - "prawa autorskie majątkowe" dla przeciętnie
    inteligentnego człowieka jest wystarczającym rozróżnieniem żeby
    zrozumieć o co chodzi.
    W przeciwieństwie do "prawa osobiste" - "prawa majątkowe", gdyż takie
    zestawienie nie mówi kompletnie nic.

    Po cholerę się czepiłeś skoro doskonale wiedziałeś o co chodzi (i każdy
    w miarę inteligentny człowiek również)?

    > Z p. widzenia czasu trwania praw jest to bez znaczenia.

    Co jest bez znaczenia?

    > Nie gra roli na kogo prawa przeszły (czy to z mocy umowy czy ustawy),
    > lecz wyłącznie data śmierci twórcy, napisali to dość wyraźnie.

    Nie wiem co chciałeś tu przekazać, przecież wyraźnie napisałem, że
    ograniczenia dostępu mogą wynikać _nie_tylko_ z praw autorskich.
    I nie jest prawda, że "wyłącznie".
    Po pierwsze mowa w tym wątku jest o utworach z czasów wojny. Po drugie,
    poczytaj część ustawy dotyczącą "utworów osieroconych" dla których może
    nadal trwać poszukiwanie spadkobierców praw, po trzecie:

    "Art. 36. Z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych w ustawie, autorskie
    prawa majątkowe gasną z upływem lat siedemdziesięciu:
    (...)
    2) w odniesieniu do utworu, którego twórca nie jest znany - od daty
    pierwszego rozpowszechnienia, chyba że pseudonim nie pozostawia
    wątpliwości co do tożsamości autora lub jeżeli autor ujawnił swoją
    tożsamość;
    3) w odniesieniu do utworu, do którego autorskie prawa majątkowe
    przysługują z mocy ustawy innej osobie niż twórca - od daty
    rozpowszechnienia utworu, a gdy utwór nie został rozpowszechniony - od
    daty jego ustalenia;
    4) w odniesieniu do utworu audiowizualnego - od śmierci najpóźniej
    zmarłej z wymienionych osób: głównego reżysera, autora scenariusza,
    autora dialogów, kompozytora muzyki skomponowanej do utworu
    audiowizualnego;"

    Chyba nie sugerujesz, że już wszyscy nie żyją?
    W zbiorach znajdują też materiały, które nigdy nie zostały opublikowane
    (rozpowszechnione) i takie, gdzie nie został zidentyfikowany ani
    reżyser, ani autor scenariusza itp. - jakieś filmy amatorskie znalezione
    np. na strychu.

    Po czwarte, przed ustawą w brzmieniu dzisiejszym przez dziesięciolecia
    obowiązywały przepisy wcześniejsze, gdzie ówczesna władza dość swobodnie
    traktowała "te sprawy" i teraz jest niezły bałagan.

    W ustawie z 1952 r:
    Art. 26. Z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych autorskie
    prawa majątkowe gasną z upływem lat dwudziestu:
    1) od śmierci twórcy, przy dziełach zaś wspólnych i łącznych -- od
    śmierci twórcy, który innych przeżył,
    2) od opublikowania utworu anonimowo lub pod pseudonimem, chyba że
    twórca wcześniej ujawnił publicznie swoje autorstwo,
    3) od opublikowania utworu, jeżeli autorskie prawa majątkowe służą
    osobie prawnej.

    Art. 27. Autorskie prawa majątkowe gasną:
    1) do utworu fotograficznego lub otrzymanego w sposób podobny do
    fotografii -- z upływem lat dziesięciu od pierwszej publikacji,
    2) do utworu kinematograficznego, scenograficznego i choreograficznego
    -- z upływem lat dziesięciu od pierwszego publicznego wykonania,
    3) do przeróbki utworów muzycznych na przyrządy mechaniczne -- z upływem
    lat dziesięciu od dokonania przeróbki,
    4) do serii zdjęć fotograficznych, mającej znaczenie artystyczne lub
    naukowe -- z upływem lat dziesięciu od pierwszej publikacji.

    > Śmierć spzoo która zleciła wykonania (i w roli pracodawcy mogła
    > stać się ustawowo przejmującym prawa majątkowe) nie gra roli :)
    > Oczywiście, problem "praw porzuconych" (abandonware na przykład)
    > nie jest jasno postawiony, acz np. dla polskiego spadku w razie
    > braku innych chętnych spadkobiercą jest skarb państwa lub gmina,
    > więc nie można wykluczyć że w przyszłości pojawi się jakiś
    > kuriozalny wyrok za "nieuprawnione korzystanie, bo nie było
    > porzucenia lecz spadek".

    Czyli "nie gra roli" ale nie można wykluczyć?
    Skoro nie można wykluczyć, to jednak "gra rolę"... skoro już się czepiamy...

    > Owszem, w ogóle zgodzę się z tym stwierdzeniem: fakt wygaśnięcia
    > autorskich praw majątkowych nijak nie implikuje *obowiązku*
    > udostępniania utworu. Jedynie zdejmuje ochronę (z tego tytułu)
    > dla dostępnych egzemplarzy i treści.

    Cieszę się, że się zgadzamy :)

    > Żeby nie było: do dyskusji nad "ma być udostępnione czy nie" się
    > NIE wtykam, chciałem tylko wyraźnie zaznaczyć, że ten temat może
    > znajdować się zupełnie POZA prawem autorskim.

    Cieszę się, że jeszcze raz wyraźnie zaznaczyłeś to, co wyraźnie zaznaczyłem.

    Pozdrawiam
    Piotr