  • 1. Data: 2002-12-20 02:49:08
    Temat: prawa autorskie a stare komputery i oprogramowanie
    Od: "KS" <s...@g...univ.gda.pl>

    Interesuje mnie publiczne wykorzystanie starego sprzętu i oprogramowania
    komputerów typu Atari 65XE, Commodore 64, ZX Spectrum.

    Czy mogę to robić, czy prawa autorskie obowiazuja dla takich sprzetów?
    Czy prawa autorskie wygasly skoro firmy juz nie istnieją?
    Kto i kiedy może mnie skontrolować w takim przypadku?

    Z góry dziękuję za wszelkie informacje lub skierowanie to stron gdzie mogę
    szukać tego wątku.

    Pozdrawiam,

    Krzysztof Szyszkowski
    s...@g...univ.gda.pl

  • 2. Data: 2002-12-20 10:34:36
    Od: "B.RItterman" <b...@w...pl>

    Użytkownik "KS" <s...@g...univ.gda.pl> napisał w wiadomości
    > Interesuje mnie publiczne wykorzystanie starego sprzętu i oprogramowania
    > komputerów typu Atari 65XE, Commodore 64, ZX Spectrum.
    >
    > Czy mogę to robić, czy prawa autorskie obowiazuja dla takich sprzetów?
    dal sprzetu nie obowiazuja tylko dla programów. Sprzet - prawo walsnosci,
    program -prawo autorskie.

    > Czy prawa autorskie wygasly skoro firmy juz nie istnieją?
    Oczywiscie, Poniewaz program najczesciej pisal kto inny niz firma
    produkujaca komutery np. DOS :)
    Mniej wiecej do lat 70, model dystrybucji dozego sprzetu , zakldal
    dostarczanie programów wpraz z sprzetem.
    Ale to i tak nie ma znaczenia.
    Do niedawna w pr. aut obowiazywał tzw. abolicja, mozna bylo uzywac ( w
    okreslonym zakresie, bez prawa dlaszego rozpowszechniania) programy nabyte
    przez wejsciem w zycie ustawy. W zwiazku z obowiazkami wynikajacymi głownie
    z porozumienia TRIPS, ustawodawca zmuszony został uchylic ten mily przepis.
    A zatem do starych programów równie zmusisz miec licencje. Problem w tym gdy
    producent oprogtramowanai nie istnieje. Majatkowe praw do programu zapewne
    przeszly na inny podmiot, tylko szukanie tego podmiotu w konkretnym
    przypadku moze przypominac szukanie przysłowiowej igly w stogu siana.
    Koszty moga byc wyzsze niz nabycie nowego oprogramowania. Sam znam kilka
    "patowych" sytuacji. Jest program 10 lat temu, chodzi dizla i wystarcza do
    zadan ktore ma realizowac. Tylko,ze brak licencji, nikt o tym nie myslał.

    > Kto i kiedy może mnie skontrolować w takim przypadku?

    A to zupelnie inna sprawa.
    Nawet jak BSE :) przyjdzie to watpie zeby sie interesowali grami pod ATARI.
    Oni szukaj tego za co im sie placi :))))
    Co nie zminia faktu,że i tam naruszasz prawo autorskie.

    Pozdrawiam
    RT
    grey 27 @wp.pl

  • 3. Data: 2002-12-20 10:46:15
    Od: Marcin Debowski <a...@n...net>

    In article <aturet$74v$1@news.tpi.pl>, B.RItterman wrote:
    > Oczywiscie, Poniewaz program najczesciej pisal kto inny niz firma
    > produkujaca komutery np. DOS :)

    Nie rozumiem tego "oczywiscie", tym bardziej że sam dalej piszesz, że
    prawa autorskie mogły przjeść na kogoś innego. Póki nie wiadomo co i jak,
    to jak dla mnie nie jest to oczywiste.

    --
    Marcin

  • 4. Data: 2002-12-20 12:10:32
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...iq.pl>

    KS wrote:

    > Interesuje mnie publiczne wykorzystanie starego sprzętu i oprogramowania
    > komputerów typu Atari 65XE, Commodore 64, ZX Spectrum.

    AFAIK w ustawie o uchronie praw autorskich byla tgz. "abolicja" ktora mowila
    ze oprogramowanie spiracone przez bodaj 1992 rokiem nie jest objete tym
    prawem autorskim (chodzilo zeby nagle nie zaistaniala koniecznosc wymiany
    calego oprogramowania uzywanego nielegalnie przez wszystkich).

    > Czy mogę to robić, czy prawa autorskie obowiazuja dla takich sprzetów?

    Sprzet wykorzystywac mozesz jak najbardziej. Oprogramowanie sadze tez, po
    pierwsze z powodu tej abolicji, a po drugie jest takie niepisane (nie
    slyszalem zeby ktos mial problemy w zwiazku z tym) prawo ze starutkie
    programy staja sie 'abandonware' i wszyscy uzywaja do woli. Chociaz to jest
    juz niepisane wiec nieprawne.

    > Czy prawa autorskie wygasly skoro firmy juz nie istnieją?

    Firmy jako takie nie dzialaja na tym polu na ktorym dzialaly, jednak prawa
    autorskie, prawa do nazwy itp pewnie pozostaly "czyjes". Z tego co wiem to
    Unreal zostal zrobiony ni mniej ni wiecej a przez firme ktora powstala w
    wyniku przeksztalcen Atari.

  • 5. Data: 2002-12-20 12:46:27
    Od: "Daniel /Dan/ Sniegon" <d...@p...pl>

[...]

    Prawa do uzywania nazwy i znaku Atari ma teraz jak dobrze pamietam
    InforGames,
    ktory dosc moscno reklamuje produkty (gierki) Atari.

    Pozdrawiam
    Dan

  • 6. Data: 2002-12-20 14:13:14
    Od: "Jarek Dyrkacz" <j...@a...net.pl>

    > Nie rozumiem tego "oczywiscie", tym bardziej że sam dalej piszesz, że
    > prawa autorskie mogły przjeść na kogoś innego.

    Chodzi o to ze OCZYWISCIE obowiazuje prawo autorskie na te programy -
    przeciez nie tylko Atari robila gry na Atari 65 - problem platformy
    sprzetowej nie ma znaczenia tutaj.A jak przeszly na kogos innego, to IMHO
    dalej obowiazauja, tylko kto inny bierze kase za licencje. Ja tak to
    rozumiem.

    > Póki nie wiadomo co i jak,

    Ale wiadmo - kupujesz starego kompa np. Atari - aby go uzywac potrzebujesz
    oryginalnego oprogramowania. I na przyklad A Amigach byl Workbench dodawany
    przez producenta - wiec mozesz sobie z niego korzystac, to juz za gry
    powinienes zaplacic. Inna sprawa, ze duzo firm po prostu rozpowszechnia
    takie starocie za darmo.

    Pozdrawiam
    Jarek

  • 7. Data: 2002-12-20 15:07:27
    Od: "B.RItterman" <b...@w...pl>

    Użytkownik "Marcin Debowski" <a...@n...net> napisał w wiadomości

    > Nie rozumiem tego "oczywiscie",
    Bije sie w piers
    "Oczywiscie, nie .."
    Podobno przy rozstrzeliwywaniu jednego generała, czekano na potwierdzenie
    rozkazu przez Napoleona, przszlo potwierdzenie "Rozstrzelac nie wolno
    wyposcic". Losy skazańca waza sie od tego gdzie postawimy przecinek :).
    Niestety oficer wybrał "Rozstrzelac, ....: no i .....
    Chodzilo o to ,że prawa autorskie oczywiscie istniją...

    Po prostu za doz spra an raz, pisze umowy jedna reka , drruga czytam liste,
    Przepraszam....
    Do umów bardziej siep rzykadam niz do listy :))))))))
    Pozdr.
    RT
    grey 2...@w...pl

  • 8. Data: 2002-12-20 15:09:35
    Od: "B.RItterman" <b...@w...pl>

    Użytkownik "Tomasz Pyra" <h...@s...iq.pl> napisał w wiadomości
    KS wrote:

> [...]

    prawem autorskim (chodzilo zeby nagle nie zaistaniala koniecznosc wymiany
    calego oprogramowania uzywanego nielegalnie przez wszystkich).

    Tylko,ze ten przepis juz uchylono

    TR