    From: "B.RItterman" <b...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: prawa autorskie a stare komputery i oprogramowanie
    Date: Fri, 20 Dec 2002 11:34:36 +0100

    Użytkownik "KS" <s...@g...univ.gda.pl> napisał w wiadomości
    news:atu0eh$2r4$1@korweta.task.gda.pl...
    > Interesuje mnie publiczne wykorzystanie starego sprzętu i oprogramowania
    > komputerów typu Atari 65XE, Commodore 64, ZX Spectrum.
    >
    > Czy mogę to robić, czy prawa autorskie obowiazuja dla takich sprzetów?
    dal sprzetu nie obowiazuja tylko dla programów. Sprzet - prawo walsnosci,
    program -prawo autorskie.

    > Czy prawa autorskie wygasly skoro firmy juz nie istnieją?
    Oczywiscie, Poniewaz program najczesciej pisal kto inny niz firma
    produkujaca komutery np. DOS :)
    Mniej wiecej do lat 70, model dystrybucji dozego sprzetu , zakldal
    dostarczanie programów wpraz z sprzetem.
    Ale to i tak nie ma znaczenia.
    Do niedawna w pr. aut obowiazywał tzw. abolicja, mozna bylo uzywac ( w
    okreslonym zakresie, bez prawa dlaszego rozpowszechniania) programy nabyte
    przez wejsciem w zycie ustawy. W zwiazku z obowiazkami wynikajacymi głownie
    z porozumienia TRIPS, ustawodawca zmuszony został uchylic ten mily przepis.
    A zatem do starych programów równie zmusisz miec licencje. Problem w tym gdy
    producent oprogtramowanai nie istnieje. Majatkowe praw do programu zapewne
    przeszly na inny podmiot, tylko szukanie tego podmiotu w konkretnym
    przypadku moze przypominac szukanie przysłowiowej igly w stogu siana.
    Koszty moga byc wyzsze niz nabycie nowego oprogramowania. Sam znam kilka
    "patowych" sytuacji. Jest program 10 lat temu, chodzi dizla i wystarcza do
    zadan ktore ma realizowac. Tylko,ze brak licencji, nikt o tym nie myslał.

    > Kto i kiedy może mnie skontrolować w takim przypadku?

    A to zupelnie inna sprawa.
    Nawet jak BSE :) przyjdzie to watpie zeby sie interesowali grami pod ATARI.
    Oni szukaj tego za co im sie placi :))))
    Co nie zminia faktu,że i tam naruszasz prawo autorskie.

    Pozdrawiam
    RT
    grey 27 @wp.pl