  • 1. Data: 2008-09-21 09:32:09
    Temat: prawa autorskie
    Od: "Tunia" <t...@p...onet.pl>

    Casus:

    Zamawiajacy zleca wykonanie pewnego opracowania, zastrzegajac sobie, ze
    przejda na niego majatkowe prawa autorskie do tego opracowania. Jest to nie do
    przyjecia dla Wykonawcy, ktory jest jednak sklonny do kompromisu (tj. nie
    obstaje przy wylacznym posiadaniu owych majatkowych praw autorskich). Czy
    jednak taka mozliwosc kompromisowa w ogole istnieje? Czy >tworca< dziela i
    zamawiajacy to dzielo moga... no sama nie wiem... wspolposiadac majatkowe
    prawa autorskie?

    Jakies pomysly? Najlepiej z powolanie podstawy prawnej oczywiscie :-)

    Pozdrawiam

    Tunia

  • 2. Data: 2008-09-21 10:41:11
    Temat: Re: prawa autorskie
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 21.09.2008 Tunia <t...@p...onet.pl> napisał/a:
    > Casus:

    Nooo, jak dzik.

> [...]
    > prawa autorskie?
    >
    > Jakies pomysly? Najlepiej z powolanie podstawy prawnej oczywiscie :-)

    Pomyśl o prawach majątkowych jako udzieleniu pozwolenia (licencji) a nie
    sprzedaży konkretnego przedmiotu. Do tego dodaj lub nie słówko
    "wyłącznie".

    --
    Marcin

  • 3. Data: 2008-09-23 20:49:18
    Od: ioo <b...@i...prv.no-spam.pl>

    Marcin Debowski wrote:

    > Pomyśl o prawach majątkowych jako udzieleniu pozwolenia (licencji) a nie
    > sprzedaży konkretnego przedmiotu. Do tego dodaj lub nie słówko
    > "wyłącznie".

    oooj, licencja to zdecydowanie nie to samo co przekazanie praw! Chociazby
    wez prawo do wypowiedzenia licencji (art. 68).

    W tym przypadku raczej mowimy o wspolwlasnosci i tak, mozna tak zrobic.
    Tylko trzeba umiejetnie umowe napisac (np pamietac o wymienieniu wszystkich
    pol eksploatacji).

    --
    pozdro,
    bm.

  • 4. Data: 2008-09-23 22:53:35
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 23.09.2008 ioo <b...@i...prv.no-spam.pl> napisał/a:

    > oooj, licencja to zdecydowanie nie to samo co przekazanie praw! Chociazby
    > wez prawo do wypowiedzenia licencji (art. 68).

    Oj oczywiście, że nie tylko może zauważ że odpowiadam osobie, która nie
    rozumie nawet istoty praw majątkowych, więc silenie się na terminologiczną
    poprawność jest lekkim nieporozumieniem. Zresztą, może wystarczy im
    licencja.

    --
    Marcin

  • 5. Data: 2008-09-24 09:33:10
    Od: ioo <b...@i...prv.no-spam.pl>

    Marcin Debowski wrote:

    > Oj oczywiście, że nie tylko może zauważ że odpowiadam osobie, która nie
    > rozumie nawet istoty praw majątkowych, więc silenie się na terminologiczną
    > poprawność jest lekkim nieporozumieniem.

    Nieprofesjonalizm pytajacego nie usprawiedliwia nieprofesjonalnej odpowiedzi
    (no offence). Zwlaszcza, ze chyba sam wiesz ze to nie tylko kwestia
    terminologicznej, ale merytorycznej poprawnosci :)
    Wiekszosc pytajacych to laicy i dlatego IMHO tym cenniejsza jest dla nich
    precyzyjna odpowiedz.

    --
    pozdrawiam,
    bm.

  • 6. Data: 2008-09-24 10:25:06
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 24.09.2008 ioo <b...@i...prv.no-spam.pl> napisał/a:
    > Nieprofesjonalizm pytajacego nie usprawiedliwia nieprofesjonalnej odpowiedzi
    > (no offence). Zwlaszcza, ze chyba sam wiesz ze to nie tylko kwestia

    No jasne, że no offence, ale po prostu mam wrażenie, że nie rozumiesz
    problemu :)

    > terminologicznej, ale merytorycznej poprawnosci :)

    Ona jest poprawna merytorycznie na poziomie formalności języka potocznego.

    > Wiekszosc pytajacych to laicy i dlatego IMHO tym cenniejsza jest dla nich
    > precyzyjna odpowiedz.

    Zapytaj mnie, jak spowodować aby farba dobrze trzymała się aluminiowej
    powierzchni kuchenki a całość była rozsądnie odporna na uszkodzenia
    mechaniczne a ja Ci odpowiem, że najlepiej to by było wytworzyć tlenkową
    strukturę kolumnową osadzoną na podobnej ale gęstej. Podpowiem, że dobrze
    się to zwykle robi poprzez sekwencyjną anodyzację. A teraz weź mi powiedz
    ile z tej poprawnej merytorycznie odpowiedzi zrozumiałeś.

    --
    Marcin

  • 7. Data: 2008-09-25 09:35:08
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 24 Sep 2008, Marcin Debowski wrote:

> [...]
    > się to zwykle robi poprzez sekwencyjną anodyzację. A teraz weź mi powiedz
    > ile z tej poprawnej merytorycznie odpowiedzi zrozumiałeś.

    Nie tak, bo przykład jest zły.
    Aby przykład był dobry, musiałbyś dopisać taką samą odpowiedź, którą
    chciałbyś przedstawić jako "zrozumiałą", ale używającą BŁĘDNEJ
    TERMINOLOGII.
    Temu, że *samo* użycie prawidłowej terminologii może być niedostateczne
    (bez np. opisowego dodania, że licencja to "prawo do używania" zaś
    pozostałe prawa zasadniczo oznaczają "prawa do rozporządzania")
    nikt jak mniemam nie zaprzecza.

    Opis przy użyciu błędnej terminologii jest za to "okazją" do spowodowania
    większego mętliku, też jestem temu MOCNO przeciwny.
    Do tego czytający może sobie wziąc do serca dosłowne określenie
    użyte w opisie, napisze kiedyś tak w umowie (w której chciał napisać
    zupełnie co innego) i sobie biedy napyta.

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2008-09-25 13:01:46
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 25.09.2008 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> napisał/a:
    > Nie tak, bo przykład jest zły.
    > Aby przykład był dobry, musiałbyś dopisać taką samą odpowiedź, którą
    > chciałbyś przedstawić jako "zrozumiałą", ale używającą BŁĘDNEJ
    > TERMINOLOGII.

    Nie Gotfryd, nie zgodzę się. Kwestionowana (przeze mnie) była zasadność
    uzycia merytorycznie poprawnej acz niezrozumiałej formy i taką
    przedstawiłem. Druga częśc tej układanki to powiedzenie tego samego
    językiem potocznym i/lub z dużym uproszczeniem. Każde uproszczenie będzie
    w najlepszym razie półprawdą czyli będzie błędne, ale na tym etapie
    chciałem usłyszeć co laik zrozumiał z formy poprawnej.

> [...]
    > (bez np. opisowego dodania, że licencja to "prawo do używania" zaś
    > pozostałe prawa zasadniczo oznaczają "prawa do rozporządzania")

    "Licencja" oznacza w języku potocznym obie te rzeczy, a może teraz zapytaj
    wątkotwórczynie co rozumie przez prawo do rozporządzania a co do używania.

> [...]
    > użyte w opisie, napisze kiedyś tak w umowie (w której chciał napisać
    > zupełnie co innego) i sobie biedy napyta.

    Przepraszam, ja może niedoceniam, ale czytający nie powinien w ogóle
    zabierać się za samodzielne tworzenie umowy. Zresztą, nazwanie czegoś w
    umowie licencją jeśli z jej treści będzie wynikało co innego, nie będzie
    miało za dużego znaczenia. Mylę się?

    --
    Marcin