  • 1. Data: 2005-06-26 17:34:09
    Temat: prawa autorskie
    Od: "bezrobotny" <N...@g...pl>

    wyczytałem właśnie w jednej książce, że "większość twórców
    tworzy licencje nie znając obowiązujących przepisów przez co
    ich licencje nie mają mocy prawnej (czyli tak jakby ich nie
    było, a oni nie mogą być uznani za autorów posiadaczy praw
    autorskich)"... czy ktoś mógłby wyjaśnić jak to jest? na
    przykładzie programów, ktoś tworzy dołącza licencję w której
    pisze, że jest posiadaczem praw autorskich... i co mu mogą?
    ;o)

    dalej w tej samej książce pisze (świadomie nie używam jest
    napisane - to wolny kraj), że po pewnym czasie autor i tak
    traci prawa autorskie z sugestią, że np. programy stają się
    public domain czyli każdy może z nimi zrobić co chce... czy
    to nie jest jakaś ksiązkowa bzdura? coś nie widzę, żeby taki
    MS stracił prawa do Windows 95.

  • 2. Data: 2005-06-26 17:42:38
    Temat: Re: prawa autorskie
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    bezrobotny wrote:
> [...]
    > wyjaśnić jak to jest? na przykładzie programów, ktoś tworzy dołącza
    > licencję w której pisze, że jest posiadaczem praw autorskich... i co mu

    nie mają mocy prawnej zapisy, które są niezgodne z ustawą. Reszta
    zapisów jak najbardziej obowiązuje.
    Pewnie to autor miał na myśli.

    > dalej w tej samej książce pisze (świadomie nie używam jest napisane - to
    > wolny kraj),
    jak chcesz równać to równaj w górę a nie w dół, bo to że piszesz z
    błedem, o którym wiesz raczej obniża twoje loty niż podnosi.
    Moda na dno ostatnio jest bardzo popularna.

> [...]
    > nimi zrobić co chce... czy to nie jest jakaś ksiązkowa bzdura? coś nie
    > widzę, żeby taki MS stracił prawa do Windows 95.

    jest zapis w ustawia, że licencje po 5 (?) latach wygasają, ale nigdy mi
    się nie chciało tym zajmować na poważnie, bo mi do niczego nie bylo
    potrzebne.
    W każdym razie coś koło tego.

  • 3. Data: 2005-06-27 10:22:12
    Od: Marcin Debowski <a...@I...notrix.net>

    In article <d9mp88$5ko$1@nemesis.news.tpi.pl>, bezrobotny wrote:
> [...]
    > ich licencje nie mają mocy prawnej (czyli tak jakby ich nie
    > było, a oni nie mogą być uznani za autorów posiadaczy praw

    Co najwyżej nie są zgodne z obowiązującym prawem w tym fragmencie w którym
    nie są zgodne. Nie rzutuje to na ważność całości.

    > autorskich)"... czy ktoś mógłby wyjaśnić jak to jest? na
    > przykładzie programów, ktoś tworzy dołącza licencję w której
    > pisze, że jest posiadaczem praw autorskich... i co mu mogą?

    W Polsce autorem danego utworu w tym progr. komp. stajesz się w momencie
    jego pisania z mocy ustawy. Nie trzeba żadnej licencji.

> [...]
    > traci prawa autorskie z sugestią, że np. programy stają się
    > public domain czyli każdy może z nimi zrobić co chce... czy

    To akurat prawda - zwykle 70 lat od śmierci twórcy :)

    --
    Marcin