  • 1. Data: 2005-06-26 20:05:48
    Temat: Nadgodziny - to obowiazek pracownika, czy dobra wola ?
    Od: Almighty <"almighty[wytnij]"@icpnet.pl>

    Witam!

    Staram sie na wzorowego pracownika. W pracy zawsze usmiechniety, pomocny
    i pracowity. Klienci - bardzo zadowoleni. W mojej firmie to nietrudne,
    bo od sprzataczki po szefow same gbury. Ale nie o tym chcialem pisac.

    Nie wykrecam sie od nadgodzin. Lubie swoja prace i to co robie (choc
    czasami jest to tak nuzace...). Problem mam z nadgodzinami. Wysiedzialem
    ostatnio ponad 60h - co mnie za to spotkalo? Przez tydzien, dzien w
    dzien op****l. A to ze nie posprzatane, a to ze cos nie zrobione (zawsze
    przeciez moze byc na stanowisku czysciej i zawsze mozna bylo zrobic
    wiecej...) itp.
    I co, wyplata. Liczymy i wyszlo niecale 5 zl / h (technik informatyk,
    nie z gornej polki, ale zawsze chwalony i bez problemu wszystko w firmie
    dziala jak nalezy). Koledzy z magazynu, za przerzucanie kartonow dostaja
    czesto 15 zl / h, a nie pracuja o 2 w nocy.

    Obiecalem sobie, ze nie bede pracowal nadgodzin. Godzina 16 i do domu, a
    w domu kasuje katalog ,,Firma" i zajmuje sie odpoczynkiem, a nie praca. I
    co? Od szefa i dyrektora sie dowiedzialem, ze praca w godzinach
    nadliczbowych to moj OBOWIAZEK !! Szef mowi, ze zostaje po godzinach to
    zostaje i koniec !! Nie ma o czym dyskutowac, przeciez to jest firma!

    No mi sie zawsze wydawalo, ze nie obowiazek tylko taka troche dobra
    wola, obustronne porozumienie i godziwe wynagrodzenie za to...

    Rozmawialem dzis z rzeczoznawca BHP - potwierdzil mi, ze nie mam
    obowiazku pracowac nadgodzin, chyba ze mam jakies zaleglosci powstale z
    mojej winy.

    Prosba: czy potwierdzi mi ktos jeszcze zdanie pana rzeczoznawcy ?
    Najchetniej poparte paragrafem, bo niestety nieudalo sie tego
    wygooglowac (znalazlem tylko jak dlugo godzinowo mozna pracowac
    nadliczbowo).

    Z gory serdeczne dzieki
    Z pracowniczym pozdrowieniem

  • 2. Data: 2005-06-26 20:17:52
    Od: "Marek" <m...@h...pl>

    nadgodziny do ilosci okreslonej kodesem pracy to OBOWIAZEK pracownika
    niestety

  • 3. Data: 2005-06-26 20:28:19
    Od: Almighty <"almighty[wytnij]"@icpnet.pl>

    Bede zobowiazany za jakis paragraf...
    Ilosci nadgodzin juz mam :-)

    No ale to jak, szef przychodzi i mowi mi, że mam dzis w domu zrobic to i
    tamto to ja mam siedziec i robic? Niemam nic do gadania? I mam pracowac
    nadgodziny, bo jeszcze niewyczerpalem ich limitu?

    Dla mnie to troche smieszne...

  • 4. Data: 2005-06-26 20:39:13
    Od: "Marek" <m...@h...pl>

    z art. 100 mozna to wyciagnac
    to jest tak,
    pracodawca mowi ze dzis siedzisz w pracy dluzej, bo cos trzeba zrobic
    nie zrobisz - zarzut nie wykonania polecenia sluzbowego, skutkujace
    mozliwoscia zwolnienia lub lzejszych kar
    zalezy jakie masz uklady z pracodawca, jak mu sie postawisz, a on nic nie
    powie to wygrywasz
    kodeks pracy jest jednak po stornie pracodawcy w kwestii nadgodzin, on za
    nie placi, ale nie moze wiecej niz daje KP

  • 5. Data: 2005-06-26 21:12:49
    Od: Almighty <"almighty[wytnij]"@icpnet.pl>

    Art. 100. § 1. Pracownik jest obowiązany wykonywać pracę sumiennie i
    starannie oraz stosować się do poleceń przełożonych, które dotyczą
    pracy***, jeżeli nie są one sprzeczne z przepisami prawa lub umową o pracę.

    *** - ja w umowie o prace mam napisane o pracy na pelen etat - czyli 8h
    / dziennie. I przez te 8h wyobraz sobie, ze potrafie siedziec bez minuty
    przerwy, nie wypic kubka wody - bo takie sytuacje juz miewalem. I mnie
    szlag trafia jak slysze jeszcze o nadgodzinach - stad to moje meczenie :-)

    Dla mnie nagdzoiny to juz nadpraca, a nie praca o ktorej mowa w art. 100
    § 1 :-]

  • 6. Data: 2005-06-26 21:28:16
    Od: "Jotte" <t...@W...pl>

    W wiadomości news:d9n5oq$uqu$1@opal.icpnet.pl Almighty" <"almighty[wytnij]
    <Użytkownik "Almighty" <"almighty[wytnij]"@icpnet.pl> pisze:

    > Dla mnie nagdzoiny to juz nadpraca, a nie praca o
    > ktorej mowa w art. 100 § 1
    Bez znaczenia jest czym to jest dla Ciebie czy też czym Ci się to wydaje.
    Podobnie z behapowcem.
    Przeczytaj CAŁY kodeks pracy, a szczególnie Rodział 4 i 5.

    Jotte

  • 7. Data: 2005-06-26 21:59:14
    Od: maHo <m...@p...net>

    Almighty wrote:
> [...]
    > tamto to ja mam siedziec i robic? Niemam nic do gadania? I mam pracowac
    > nadgodziny, bo jeszcze niewyczerpalem ich limitu?

    Nie wiem jak obecny kodeks to reguluje, ale kilka lat temu, mając
    podobne poglądy jak ty, przeczytałem sobie ówczesny kodeks i się bardzo
    zdziwiłem - wg. niego pracodawca może żądać od pracownika wykonania
    nagodzin, jeżeli istnieją ku temu ważne przesłanki. A ważne przesłanki
    istnieją zawsze :)

    Wątpię żeby nowy kodeks był bardziej propracowniczy niż poprzedni.

    pozdrav

    maHo

  • 8. Data: 2005-06-26 22:03:07
    Od: "J.K." <k...@o...pl>

    Użytkownik "maHo" <m...@p...net> napisał w wiadomości
    Almighty wrote:
> [...]

    istnieją zawsze :)

    Wątpię żeby nowy kodeks był bardziej propracowniczy niż poprzedni.

    Jeżeli nie jest to przykre. Powinien być bardziej propracoowniczy.

    pozdrav

    J.L.

  • 9. Data: 2005-06-26 22:23:28
    Od: maHo <m...@p...net>

    J.K. wrote:
    [ciach]

> [...]
    >
    > Wątpię żeby nowy kodeks był bardziej propracowniczy niż poprzedni.
    >
    > Jeżeli nie jest to przykre. Powinien być bardziej propracoowniczy.

    Po pierwsze, cytuj normalnie.

    Po drugie, bardziej propracowniczy już był. Skutek jest taki że każdy
    kombinuje jak może jak tu zatrudnić pracownika żeby go nie zatrudnić :)

    pozdrav

    maHo

  • 10. Data: 2005-06-27 09:07:00
    Od: SzerszeN <s...@t...pl>

    Almighty napisał(a):

    > Dla mnie nagdzoiny to juz nadpraca, a nie praca o ktorej mowa w art. 100
    > § 1 :-]

    niestety jest jak jest, natomiast ty sobie wylicz ile powinienes dostac
    za te nadgodziny i powiedz szefowi ze placa wg kodeksu to nie jego dobra
    wola tylko obowiazek i popros o wyplate roznicy