  • 11. Data: 2023-11-18 15:23:12
    Temat: Re: postrzelony rolnik
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Pocisk karabinowy (sztucer myśliwski konstrukcyjnie jest karabinem)
    > zachowuje energię zdolną do zabicia człowieka na wiele kilometrów. Różna
    > broń rożnie, ale to są dystanse bliskie 10 kilometrom.

    Możesz podać przykład karabinku (nie wielkokaliborwego) o donośności
    10km wraz ze źródełkiem?

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 12. Data: 2023-11-18 15:44:27
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    > ekspertyza mechanoskopijna, a to w praktyce kilka miesięcy.

    Tyle zleceń czy tak czasochłonne?

    Robert

  • 13. Data: 2023-11-18 15:54:58
    Od: Alojzy Gąska <g...@g...com>

    sobota, 18 listopada 2023 o 12:31:23 UTC+1 Marcin Debowski napisał(a):

    > Przepraszam, bo to jest tragedia, ale zaczyna się robić jednocześnie
    > groteskowo:
    > https://www.rp.pl/prawo-karne/art39429881-smiertelne
    -postrzelenie-zolnierza-sad-mysliwy-nie-trafi-do-are
    sztu

    > "Do zdarzenia doszło w środę w godzinach wieczornych na poligonie
    > Krzekowo w Szczecinie - podczas ćwiczeń jeden z żołnierzy 12. Brygady
    > Zmechanizowanej został śmiertelnie postrzelony w szyję.
    >
    > Świadkowie mieli dostrzec uciekającego człowieka. Najprawdopodobniej był
    > to jeden z dwóch mężczyzn, którzy zostali później zatrzymani przez
    > policję w związku ze śmiertelnym wypadkiem. Zatrzymani to myśliwi,
    > którzy mieli polować w tym rejonie na dziki."

    Dziwne trochę przeca strzały ze strzelnicy niosą się na kilka kilometrów.

    Szrek
    > Pamiętacie typów co kłusowali na dzika w sadzie, a okazał się to chłopaka?

    Pamiętamy.

    Ciekawe zagadnienie psychologiczne. Może po kilku godzinach
    łażenia i tropienia wszystko wygląda jak dzik.

  • 14. Data: 2023-11-18 16:02:53
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 18.11.2023 o 15:54, Alojzy Gąska pisze:

    > Pamiętamy.

    > Ciekawe zagadnienie psychologiczne. Może po kilku godzinach
    > łażenia i tropienia wszystko wygląda jak dzik.

    To odwrotność policji - po kilku godzinach pracy wszystko wygląda jak
    umorzenie;)

    BTW - dobrze pamiętam że jeden z tych typów był byłym
    policjantem/milicjantem?

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 15. Data: 2023-11-18 20:39:17
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    > Dziwne trochę przeca strzały ze strzelnicy niosą się na kilka kilometrów.

    Oddane zgodnie z regulaminem strzelnicy strzały nie powinny jej
    opuszczać. Taka jest teoria. Wszystkiego nie jesteś w stanie
    przewidzieć. Znam naprawdę nieprawdopodobnie opuszczające strzelnicę
    pociski.

    > Szrek
    > Ciekawe zagadnienie psychologiczne. Może po kilku godzinach
    > łażenia i tropienia wszystko wygląda jak dzik.

    To nie o psychologię, a fizykę chodzi. W świetle widzialnym trudno
    człowieka z dzikiem pomylić. Jak już cel widzisz, to i widzisz co to. No
    chyba, ze jakiś idiota strzela do wszystkiego, co się rusza. Ale co do
    zasady myśliwy ma odstrzał na określone zwierzę i powinien nie tylko
    odróżnić je od człowieka, ale też zidentyfikować. Jak ma odstrzał na
    Dzika, to nie powinien do Jelenia - przykładowo - strzelać. Nie jestem
    myśliwym i te ich "prawidła" znam pobieżnie, tym nie mniej nawet w
    wypadku Jelenia są tam jakieś różnice i do jednych się strzela, a do
    innych nie. Przykładowo po rogach je odróżniają. No to zdroworozsądkowo
    skoro ma widzieć rogi, to z człowiekiem nie pomyli.

    Ale myśliwi używają noktowizji i termowizji. W wypadku noktowizji
    wszystko jest generalnie czarno-białe. Teren podświetla Ci laser. Jeśli
    człowiek idzie to nie ma siły, byś go ze zwierzęciem pomylił. Ale jak
    się nie rusza, no to jak na fotografii czarno-białej. A jeszcze
    strasznie przeszkadzają zarośla, bo jak obserwujesz teren w noktowizji i
    masz gdzieś blisko kilka gałązek, to one są podświetlane i zaciemniają
    resztę.

    W wypadku termowizji żywy (ciepły) cel jest podświetlany na czerwono. No
    i teraz o pomyłkę nie jest trudno. Myśliwy powinien zidentyfikować
    gatunek, ale kłusownik wali po prostu do mięsa. Strzela do każdej trochę
    bardziej czerwonej plamy.

    Niby jest zakaz strzelania po zmroku, ale pojęcie zmroku nie jest
    jednoznaczne. Zmrok zapada stopniowo. Osobiście uważam, że powinno się w
    przepisach odnieść do jakiejś określonej wartości. Jest coś takiego jak
    zmrok cywilny przykładowo. Większość tych wypadków ostrzelania człowieka
    zamiast zwierzęcia ma miejsce właśnie w okolicy zmroku.

    --
    (~) Robert Tomasik

  • 16. Data: 2023-11-18 20:41:39
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 18.11.2023 o 15:12, Shrek pisze:
    > Nie zidentyfikowali bo nawet go nie widzieli. A myśliwi tłumaczący że
    > strzelali do dzika są w polsce klasyką.

    A co mają mówić? Że celowo do człowieka kradnącego jabłka strzelali? No
    i też problemem jest strzelanie z samochodu. Jak siedzisz na zasadzce,
    to widzisz, co włazi Ci za drzewo. A jak przyjeżdżasz i walisz do
    wszystkiego, co wystaje trochę z za drzewa, no to o pomyłkę ne jest trudno.

    --
    (~) Robert Tomasik

  • 17. Data: 2023-11-18 20:44:10
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > A co mają mówić? Że celowo do człowieka kradnącego jabłka strzelali?

    A myślisz, że celowo strzelali do człowieka? Strzelili bo nie
    zidentyfikowali celu.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 18. Data: 2023-11-18 21:21:33
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 18.11.2023 o 15:23, Shrek pisze:

    > Możesz podać przykład karabinku (nie wielkokaliborwego) o donośności
    > 10km wraz ze źródełkiem?

    Karabinu, a nie karabinka (karabinki maja energię wylotową 1~1,5 kJ) i
    pisałem o blisko 10 km. I nawet bym Ci poszukał, ale pytanie wskazuje na
    indolencje na poziomie krytycznym. W tym wypadku znaczenie ma amunicja,
    a nie karabin. Żaden producent amunicji nie robi tabeli balistycznej na
    dystansy 10 km.

    Pod adresem https://strzal.pl/rekord-swiata-celny-strzal-na-pona
    d-7-km/
    znajdziesz informację o celowanym strzale na dystans przekraczający 7
    km. Nie potrafię Ci wskazać książki, w której przeczytałem, że pocisk
    karabinu wojskowego zachowuje energię ponad 17 J na dystansie około 7500
    metrów. Ale nie zapominaj, że myśliwi strzelają z różnych dziwnych
    kalibrów.

    U myśliwych popularny jest GECO 9,3x62 Plus 16,5 g, który ma na wylocie
    4,5 kJ, podczas gdy typowy wojskowy 7,62 x 54R ma około 3 kJ. Tego
    wprost się nie przelicza (nie będzie półtorej raza dalej), ale sądzę, że
    GECO zachowa dalej energię. To może być 8~9 kilometrów. Nie wiem, czy
    akurat dokładnie 10 km.

    --
    (~) Robert Tomasik

  • 19. Data: 2023-11-18 21:45:08
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    > Tyle zleceń czy tak czasochłonne?

    U mnie się tyle czeka. Samo badanie nie jest czasochłonne, ale robi się
    to pewnymi etapami dla wielu opinii. Po pierwsze musisz uzyskać kilka
    wzorcowych pocisków wystrzelonych z dowodowej broni. A więc trzeba
    znaleźć amunicję, jechać do laboratorium. Odstrzelić. Wydobyć z żelu.

    Potem się to skanuje na takim urządzeniu, co niejako rozwija walec na
    płaskie. Następnie skan pocisku dowodowego dopasowuje się do tych
    porównawczych. Dawniej do tego był taki specjalny mikroskop
    dwóokularowy, ale teraz robi się to w programie. Musisz dopasowywać
    ryski do siebie, bo nie wiesz, w jakim położeniu pocisk przeszedł.

    Oczywiście najpierw i przede wszystkim trzeba znaleźć pocisk dowodowy,
    co nie jest proste, jeśli nie został w ciele ofiary. Potem mieć farta,
    że się ten odcinek prowadzący nie uszkodził. Potem znaleźć i wytypować
    broń.

    Kiedyś szukaliśmy pocisku kilka miesięcy różnie kombinując łącznie z
    wycinaniem jednego pnia i przeszukaniem go, bo było coś, co dziurkę
    przypominało i wykrywacz metal wykrywał - znalazł się tam ułamany gwóźdź.

    --
    (~) Robert Tomasik

  • 20. Data: 2023-11-18 21:53:43
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 18.11.2023 o 20:44, Shrek pisze:
    > A myślisz, że celowo strzelali do człowieka? Strzelili bo nie
    > zidentyfikowali celu.

    Nie mam zielonego pojęcia. U nas był przypadek, że idiota strzelił w
    kierunku palącej w jego lesie ognisko grupy harcerzy i chyba nie liczył,
    ze trafi, a trafił zucha w szyję i to tak szczęśliwie, ze pocisk
    przeszedł pomiędzy tętnicą a kręgosłupem - ze 150 metrów, w nocy i przez
    krzaki. Nie znając materiałów niem będę się wypowiadał, ale nie uważam
    tego za całkowicie nieprawdopodobne.
    --
    (~) Robert Tomasik