  • 1. Data: 2003-01-29 16:01:39
    Temat: opluwanie
    Od: "Krzych" <k...@o...pl>

    Jestem ciekaw opinii grupowiczów.
    Czy oplucie radiowozu policyjnego (demonstracyjne w miejscu publicznym) jest
    czynem zabronionym, jeśli tak to jak należałoby go zakwalifikować ?

    Krzych

  • 2. Data: 2003-01-29 19:25:02
    Temat: Re: opluwanie
    Od: Klasyk <k...@f...onet.pl>

    On Wed, 29 Jan 2003 17:01:39 +0100, "Krzych" <k...@o...pl>
    wrote:

    >Jestem ciekaw opinii grupowiczów.
    >Czy oplucie radiowozu policyjnego (demonstracyjne w miejscu publicznym) jest
    >czynem zabronionym, jeśli tak to jak należałoby go zakwalifikować ?

    Jesli bedzie w nim lub w poblizu policjant, to moze zniewazenie
    funkcjonariusza publicznego na sluzbie???

  • 3. Data: 2003-01-29 19:40:48
    Od: "Hubert Suder" <h...@p...onet.pl>

    > Czy oplucie radiowozu policyjnego (demonstracyjne w miejscu publicznym) jest

    OT

  • 4. Data: 2003-01-29 19:45:16
    Od: "Robert Tomasik" <r...@w...pl>

    Kodeks wykroczeń:

    Art. 66. $ 1. Kto ze złośliwości lub swawoli, chcąc wywołać niepotrzebną
    czynność fałszywym alarmem, informacją lub innym sposobem, wprowadza w błąd
    instytucję użyteczności publicznej albo inny organ ochrony bezpieczeństwa,
    porządku publicznego lub zdrowia, podlega karze aresztu, ograniczenia
    wolności albo grzywny do 1.500 złotych.
    $ 2. Jeżeli wykroczenie spowodowało niepotrzebną czynność, można orzec
    nawiązkę do wysokości 1.000 złotych.

    Oplucie powoduje niepotrzebną czynność, bo najprawdopodobniej dostaniesz
    pałką przez cztery litery, a to użycie środków przymusu bezpośredniego,
    które wymaga co najmniej odnotowania w notatniku służbowym.

    A na poważnie:

    Art. 51. $ 1. Kto krzykiem, hałasem, alarmem lub innym wybrykiem zakłóca
    spokój, porządek publiczny, spoczynek nocny albo wywołuje zgorszenie w
    miejscu publicznym, podlega karze aresztu, ograniczenia wolności albo
    grzywny.
    $ 2. Jeżeli czyn określony w § 1 ma charakter chuligański lub sprawca
    dopuszcza się go, będąc pod wpływem alkoholu,
    podlega karze aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny.
    $ 3. Podżeganie i pomocnictwo są karalne.

  • 5. Data: 2003-01-30 16:47:10
    Od: "Krzych" <k...@o...pl>

    Użytkownik "Robert Tomasik" <r...@w...pl> napisał w wiadomości

    Oplucie powoduje niepotrzebną czynność, bo najprawdopodobniej dostaniesz
    > pałką przez cztery litery, a to użycie środków przymusu bezpośredniego,
    > które wymaga co najmniej odnotowania w notatniku służbowym.

    Nie ja jestem obwinionym. Mam praktykę w Sądzie Grodzkim, do którego wpłynął
    wniosek o ukaranie sporządzony przez Policję, zarzucający czyn jaki w
    skrócie opisałem.
    Powstała wątpliwość, jak to zakwalifikować, czy jest to 51 kw ?
    Przyjmując, że jest to inny wybryk wywołujący zgorszenie w miejscu
    publicznym, to tak ale ja mam wątpliwości co do tego "zgorszenia."
    Dodam, że Policja zakwalifikowała we wniosku ten czyn z art. 49 § 1 kw.
    Przypomnę, co on stanowi " art. 49 § 1 kw kto w miejscu publicznym
    demonstracyjnie okazuje lekceważenie Narodowi Polskiemu, Rzeczypospolitej
    Polskiej lub jej konstytucyjnym organom,
    podlega karze aresztu albo grzywny.

    Może znawcy prawa konstytucyjnego wypowiedzą się jak należałoby
    interpretować określenie "konstytucyjne organy" ?

    Pozdrawiam. Krzych

  • 6. Data: 2003-01-30 19:18:17
    Od: Romek <r...@p...wp.pl>

    Dnia Wed, 29 Jan 2003 17:01:39 +0100, "Krzych" <k...@o...pl>
    napisał(a):

    >Jestem ciekaw opinii grupowiczów.
    >Czy oplucie radiowozu policyjnego (demonstracyjne w miejscu publicznym) jest
    >czynem zabronionym, jeśli tak to jak należałoby go zakwalifikować ?

    Jako bezsensowny prostacki wulgaryzm.
    Romek

  • 7. Data: 2003-01-30 21:50:51
    Od: "Robert Tomasik" <r...@w...pl>

    Zastanawiałem się nad tą kwalifikacją, gdy odpowiadałem. Nie jestem jedynie
    pewien, czy policja jest organem konstytucyjnym. Nie ulega wątpliwości, że
    takimi organami są Sejm, Senat, Prezydent. Trybunał Konstytucyjny, Rada
    Ministrów itd. Ale Policja? Być może moja wykładnia jest błędna, ale dla
    mnie organami konstytucyjnymi są te organy, które są powołane przez
    Konstytucję. Policja jest powołana na podstawie ustawy, a nie Konstytucji.
    Po przemyśleniu uznałem, że bezpieczniejsza będzie kwalifikacja z art. 51
    kw.

    Plucie można uznać za inny wybryk. Plując na radiowóz raczej zakłuca się
    spokój, a w każdym razie na pewno wywołuje zgorszenie z uwagi na
    lekceważenie organu państwowego. Zakąłdam, że nie pluł na ten radiowóz, gdy
    ten był zaparkowany w garażu, więc pewnie uczynił to w miejscu publiczny.
    Uznanie tego za wybryk chuligański nie wydaje mi się pozostawać w
    sprzeczności z doktryną, więć pewnie z par. 2. Wóczas zagrożenie karą jest
    dokładnie takie same, jak w art. 49.

  • 8. Data: 2003-01-30 21:57:54
    Temat: Odp: opluwanie
    Od: "Sandra" <d...@w...pl>

    Użytkownik Krzych <k...@o...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:b192rh$3vk$...@n...tpi.pl...
    > Jestem ciekaw opinii grupowiczów.
    > Czy oplucie radiowozu policyjnego (demonstracyjne w miejscu publicznym)
    jest
    > czynem zabronionym, jeśli tak to jak należałoby go zakwalifikować ?

    przewodniczący sędzia pewnie już zakwalifikował :-)

    Sandra