  • 1. Data: 2003-01-29 15:19:01
    Temat: Brednie - o prawie autorskim...
    Od: g...@p...onet.pl

    Proszę o komentarz na tekst napisany przez prawnika z pewnej szanującej się
    firmy wydawniczej.
    Cytuję: ---- Ochroną prawnoautorską objęte są jedynie utwory w rozumieniu
    obowiązującej ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Aby konkretną
    fotografie zaliczyć do kategorii utworu, powinna ona znamionować indywidualny
    wkład twórczy autora fotografii oraz cechować się oryginalnością. Bez wątpienia
    zdjęcia grzybów opublikowane na Pana stronach internetowych nie spełniają
    powyższych kryteriów kwalifikacji. Wykonanie zdjęcia pewnego gatunku grzyba nie
    ma charakteru twórczego, a jedynie odtwórczy (stanowi typową replikę grzyba
    utrwaloną w postaci obrazu fotograficznego)
    Zważywszy, iż zdjęcia opublikowane na Pana stronach internetowych nie mogą być
    w świetle przepisów ustawy o prawie autorskim zaliczane do kategorii utworów,
    nie istnieją także podstawy prawne do żądania przez Pana stosownej ochrony w
    oparciu o w/w ustawę, a wydawnictwo nie było zobowiązane do uzyskania Pańskiej
    zgody na rozpowszechnianie na stronach (tu nie wspomnę jaka to firma)zdjęć
    obrazujących grzyby, pochodzących z Pańskich stron internetowych. ----Koniec
    cytatu
    Ilu prawników podpisałoby się pod takim listem ?
    Proszę o komentarz...
    Zenit

  • 2. Data: 2003-01-29 19:47:52
    Temat: Re: Brednie - o prawie autorskim...
    Od: "Robert Tomasik" <r...@w...pl>

    Prawnik jest po to, by znaleźć uzasadnienie prawne dla każdej bredni.
    Pamiętasz prof. Falandysza? On by się pewnie podpisał.

  • 3. Data: 2003-01-30 06:20:34
    Od: s...@d...pl (Marcin Surowiec)

  • 4. Data: 2003-01-30 08:58:45
    Od: "Krzysztof Gil" <k...@p...pl>

    1 i najwazniejsze:
    Art. 8. 1. Prawo autorskie przysługuje twórcy, o ile ustawa nie stanowi
    inaczej.
    wiec: prawa autorskie obowiazuja na kazdy "utwor".

    i pamietaj, to NIE TY musisz udowadniac, ze Twoje zdjecia SA "UTWOREM",
    ale wydawnictwo musi udowodnic, ze zdjecia NIE SA utworem.

    A do sytuacji takowej moim zdaniem nie dojdzie,
    chyba ze ustawodawca stwierdzi, ze zmieni brzmienie art.1.1

    a w szczegolnym rozumieniu:
    Art. 1. 1. Przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności
    twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci,
    niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).
    2. W szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory:
    1) wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi
    (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy
    komputerowe),
    2) plastyczne,
    3) fotograficzne,
    4) lutnicze,
    5) wzornictwa przemysłowego,
    6) architektoniczne, architektoniczno-urbanistyczne i urbanistyczne,
    7) muzyczne i słowno-muzyczne,
    8) sceniczne, sceniczno-muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne,
    9) audiowizualne (w tym wizualne i audialne).
    3. Utwór jest przedmiotem prawa autorskiego od chwili ustalenia, chociażby
    miał postać nie ukończoną.
    4. Ochrona przysługuje twórcy niezależnie od spełnienia jakichkolwiek
    formalności.

    tak wiec fotografie jak najbardziej sa objete prawami autorskimi,
    dodatkowo w prawie autorskim i prawach pokrewnych czytamy:

    Art. 4. Nie stanowią przedmiotu prawa autorskiego:
    1) akty normatywne lub ich urzędowe projekty,
    2) urzędowe dokumenty, materiały, znaki i symbole,
    3) opublikowane opisy patentowe lub ochronne,
    4) proste informacje prasowe.

    ----------
    w zwiazku z powyzszym, nie widze mozliwosci aby jakikolwiek nawet
    najlepszy prawnik udowodnil, ze jest inaczej.
    zdjecie zrobione czemukolwiek, czy to grzyb czy ryba, czy jakiekolwiek
    zwierze - jest chronione prawami autorskimi.

    cytuje:
    > Aby konkretną fotografie zaliczyć do kategorii utworu,
    > powinna ona znamionować indywidualny wkład twórczy autora
    > fotografii oraz cechować się oryginalnością.

    nie widzialem Twoich zdjec, ale nie sadze zeby byly malo oryginalne.
    Tak malo oryginalne, ze juz mniej oryginalnych byc nie moglo zeby
    redakcja pisma mogla je opublikowac.
    poza tym nie w prawie nie ma nic co by traktowalo oryginalnosci utworu,
    takiego pojecia nie ma.
    jest za to:

    > każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze

    indywidualny charakter mozna rozumiec jako przejaw dzialalnosci tworczej
    niepowtarzalny lub bardzo trudny do powtorzenia.

    dodatkowo nie wiem czy masz notke o prawach autorskich na witrynie,
    (gdyby byla - mozliwosc udowodnienia, iz prawa zostaly
    naruszone z premedytacja)

    konsekwencje:
    -------------------------------------

    Art. 116:

    1) Kto bez uprawnienia albo wbrew jego warunkom rozpowszechnia cudzy utwór w
    wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, artystyczne wykonanie,
    fonogram, wideogram lub nadanie, podlega karze pozbawienia wolności do lat
    2, ograniczenia wolności albo grzywny.

    2) Jeżeli sprawca dopuszcza się czynu określonego w ust. 1 w celu
    osiągnięcia korzyści majątkowej, podlega karze pozbawienia wolności do lat
    3.

    3) Jeżeli sprawca uczynił sobie z popełniania przestępstwa określonego w
    ust. 1 stałe źródło dochodu albo działalność przestępną, określoną w ust.1,
    organizuje lub nią kieruje, podlega karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy
    do lat 5.

    4) Jeżeli sprawca czynu określonego w ust. 1 działa nieumyślnie, podlega
    karze pozbawienia wolności do roku, ograniczenia wolności albo grzywny.

  • 5. Data: 2003-01-30 09:02:18
    Od: "Krzysztof Gil" <k...@p...pl>

    Użytkownik "Marcin Surowiec" <s...@d...pl> napisał w wiadomości

    > tez bym się podpisał,
    > bo teraz Ty masz problem a nie wydawnictwo, a o to m.in. chodzi :)

    niestety, problem ma wydawnictwo,
    i to ono musi sie napocic aby udowodnic swoja teorie.

    prosty pozew:

  • 6. Data: 2003-01-30 09:03:56
    Od: s...@d...pl (Marcin Surowiec)

    : w zwiazku z powyzszym, nie widze mozliwosci aby jakikolwiek nawet
    : najlepszy prawnik udowodnil, ze jest inaczej.

    nie doceniasz mistrzów :)

[...]

    nie uważasz, że te zdania brzmią podobnie?

    : dodatkowo nie wiem czy masz notke o prawach autorskich na witrynie,
    : (gdyby byla - mozliwosc udowodnienia, iz prawa zostaly
    : naruszone z premedytacja)

    to nie jest potrzebne, afair

    pozdrowienia

    mss

  • 7. Data: 2003-01-30 09:05:47
    Od: s...@d...pl (Marcin Surowiec)

    : i to ono musi sie napocic aby udowodnic swoja teorie.

    nie widziałem listu od wydawnictwa, widziałem od autora zdjęć :)

    : prosty pozew:
    : Art. 8. 1. Prawo autorskie przysługuje twórcy, o ile ustawa nie stanowi
    : inaczej.

    gdzieś obok napisałem, ze piszesz zastanawiająco podobnie jak wydawnictwo i
    nie jestem pewien czy wydawnictwo nie ma przypadkiem racji

  • 8. Data: 2003-01-30 09:07:41
    Od: Romek <r...@p...wp.pl>

    Dnia 29 Jan 2003 16:19:01 +0100, g...@p...onet.pl
    napisał(a):

> [...]
    >Cytuję: ---- Ochroną prawnoautorską objęte są jedynie utwory w rozumieniu
    >obowiązującej ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

    Zgadza sie.

> [...]

    >ma charakteru twórczego, a jedynie odtwórczy (stanowi typową replikę grzyba
    >utrwaloną w postaci obrazu fotograficznego)

    Nie jestesmy tego w stanie swierdzic nie widzac grzyba a raczej
    zdjecia.
    Natomiast istnije prawdopodobienstwo,ze maja racje. Nie kazde zdjecie
    jest chronione. Prawo autorskei siegneło bruku. Ludzie mysla,ze
    wszystko co sie wydaostaneispod ichdloni to utwor na miarę...
    Ja nie wiem jakie to zdjecia. Prawo autorskie wymaga minimalnego
    poziomu torczosci wiec , jezeli jest tam choc cien indywisdualnej
    tworczosci to bedzie chronione. Tylko,ze wikszosc takich zdj
    przygotywanych np. do atlasu grzbybów nie bedzie chronionych.
    Inn spraw,ze w czesci atlasów sa pikne , wybitne artysytczne zdjecia.
    Nie mozna zatem nic powiedziec nie widzac przedmiotu.
    W kazdym razie jeezeli to ma byc zdjecie "techniczne" np. kladziesz
    grzybka n astol i tak fotografujesz z eby tam bylo widac jakies
    blaszki itp to takie zdjecie chronione nei bedzie. A jak sie skradasz
    i czekasz az mrowka wyjdzie w lesie na grzybka, zeby byla kompozycja
    itp :) to takie zdjecie bedzie podlegac ochronie :))

> [...]
    >zgody na rozpowszechnianie na stronach (tu nie wspomnę jaka to firma)zdjęć
    >obrazujących grzyby, pochodzących z Pańskich stron internetowych.
    Nawet jezeli zalozymy, ze to zdjecie nie jest chronione prawem
    autrskim to i tak masz prawo do autrstwa fotografi z przepisów art 23
    kc. Wiec musza napisac ,ze to ty zrobiles fotke jestes jej autrem.

    >cytatu
    >Ilu prawników podpisałoby się pod takim listem ?

    Wszyscy.
    POzdrawiam
    Romek Bieda
    www.prawnik.net.pl

  • 9. Data: 2003-01-30 09:10:41
    Od: Romek <r...@p...wp.pl>

    Dnia Thu, 30 Jan 2003 10:14:29 +0100, "Krzysztof Gil" <k...@p...pl>
    napisał(a):

    >Użytkownik "Marcin Surowiec" <s...@d...pl> napisał w wiadomości

    Hmm
    Nad tym siedzi juz kilka pokolen prawników...a ty to chesz w jednym
    zdaniu załatwic...
    To naprawde nie takie proste i oczywiste jak ci sie wydaje.
    Moze na poczatek polecam kilka zdan na temat utworu w moim FAQ Prawa
    nowych technologii na www.prawnik.net.pl
    POtem polecam bogata litarature.

    pOzdrawiam
    Romek

  • 10. Data: 2003-01-30 09:14:29
    Od: "Krzysztof Gil" <k...@p...pl>

    Użytkownik "Marcin Surowiec" <s...@d...pl> napisał w wiadomości

    > nie doceniasz mistrzów :)

    doceniam, jednak nie sadze aby jakikolwiek sedzia wydal wyrok,
    dzieki ktoremu nagle sie okaze ze forma fotografii
    nie jest chroniona prawami autorskimi.

> [...]
    > : niepowtarzalny lub bardzo trudny do powtorzenia.
    >
    > nie uważasz, że te zdania brzmią podobnie?

    podobnie - tak,
    jest 1 malo ale:

    prawnik: [...] znamionować indywidualny wkład twórczy autora fotografii
    oraz cechować się oryginalnością. [...]

    prawo: [...] każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym
> [...]

    > : dodatkowo nie wiem czy masz notke o prawach autorskich na witrynie,
    > : (gdyby byla - mozliwosc udowodnienia, iz prawa zostaly

    nie jest, jednak jej posiadanie jest wskazane. (nikt nie zasloni sie
    niewiedza, nieswiadomoscia).