  • 1. Data: 2007-04-12 11:39:15
    Temat: niegroźna nadgorliwość wierzyciela czy straszenie
    Od: czonek <k...@o...pl>

    04-04-2007 został mi doręczony nakaz zapłaty w postępowaniu
    upominawczym. Połowe widniejącego w nim zadłużenia spłaciłem
    wierzycielowi przed wydaniem nakazu a resztę (zbieg okoliczności) w dniu
    doręczenia mi nakazu. Mimo spałcenia kwoty spornej wraz z odsetkami,
    bedę wnosił sprzeciw od nakazu. Zgodnie z zawartym pouczeniem mam na to
    14 dni od doręczenia nakazu czyli do dnia 18-04-2007. Dzisiaj dostałem z
    kancelarii obsługujacej wierzyciela wezwanie przedegzekucyjne,
    staraszące mnie i poręczyciela egzekucją, kosztami egzekucji i taki
    różnymi. Czy to jest w porządku, że przysłali mi takie pismo przed
    uprawomocnieniem wyroku. Strasznie mnie to wkurzyło (tym bardziej że
    dług został spłacony). Poręczyciel mało nie dostał zawału mimo, że
    pokazałem mu dodwody wpłaty. Czy przysłanie mi takiego pisma zanim minął
    termin w którym mogę jako strona skorzystać z przysługujacego prawa do
    wniesienia sprzeciwu nie jest przypadkiem próbą wywierania nacisku, czy
    wprowadzenia w błąd. Przecież mniej rozgarniety dłużnik pod taka presją
    może zrezgnować z przysługujacych mu praw? Czy mogę w jakis sposób
    wykorzystać ten fakt przy wnoszeniu sprzeciwu od nakazu w którym będę
    wnosił o zasądzenia kosztów na rzecz powoda?

  • 2. Data: 2007-04-12 19:10:56
    Od: Bungo <b...@g...pl>

    czonek napisał(a):
> [...]
    > wykorzystać ten fakt przy wnoszeniu sprzeciwu od nakazu w którym będę
    > wnosił o zasądzenia kosztów na rzecz powoda?

    nie skupiaj uwagi na sprawach z prawnego punktu widzenia nieistotnych.
    Skoro zaplaciles, to domyslam sie, ze w sprzeciwie wykazesz ze nakaz
    jest zbedny, bo juz splaciles, i przedlozysz Sadowi dowody wplaty.

    firmy windykacyjne (zwane czasem "kancelaria" zebys czasem nie
    pomyslal ze masz do czynienia z chamstwem) nalezy spokojnie olac.
    Niech sobie podejmuja na swoj koszt rozmaite dzialania, najlepiej
    wysokoplatne:-) moze to ich czegos nauczy.

    Jesli w ich pismie jest jakas tresc naruszajaca Twoje dobra osobiste,
    badz zawierajaca jakies grozby karalne, oczywiscie mozesz pociagnac
    ich do odpowiedzialnosci cywilnej badz karnej. Istotna jest tresc tego
    ich wezwania. Samo wskazanie, ze grozi Ci egzekucja i koszty z tym
    zwiazane jest dopuszcalne, jesli ma odpowiednia forme. Jest to bowiem
    prawda, faktycznie (w przypadku gdy platnosc zostanie zasadzona lub
    np. jest juz tytul egzekucyjny) grozi Ci egzekucja i koszty z tym
    zwiazane.

    pamietaj tez o jednym - nie masz obowiazku splacac swego dlugu przez
    posrednikow; zawsze mozesz wplacic dlug bezposrednio wierzycielowi, a
    on ma obowiazek splate przyjac. Tak jest legalnie i taniej :-)

    ==>> pozdrawiam:-)
    ==>> Bungo

  • 3. Data: 2007-04-12 19:34:18
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "czonek" <k...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > egzekucji i taki różnymi. Czy to jest w porządku, że przysłali mi takie pismo

    Wiesz, przysyłać sobie mogą.

> [...]
    > jakis sposób wykorzystać ten fakt przy wnoszeniu sprzeciwu od nakazu w którym
    > będę wnosił o zasądzenia kosztów na rzecz powoda?

    Kosztów nie wygrasz, o ile zapłata Twoja nastąpiła po złożeniu przez wierzyciela
    pozwu w sądzie. Przecież nie był w stanie przewidzieć, że wreszcie zapłacisz.
    Chyba, ze złożył pozew przed upływem terminu płatności, ale wątpię.

  • 4. Data: 2007-04-12 20:55:58
    Od: c...@p...onet.pl

> [...]
    > pozwu w sądzie. Przecież nie był w stanie przewidzieć, że wreszcie zapłacisz.
    > Chyba, ze złożył pozew przed upływem terminu płatności, ale wątpię.

    Tu sięgnę kilka tygodni wstecz w historii tego długu. Pod koniec lutego dostałem
    wezwanie w sprawie wykupienie weksla wypisanego na sporną sumę z podanym
    terminem wykupu na 3 marca. Ponieważ wiedziałem, że do trzeciego marca nie
    zbiorę pieniędzy, napisałem do wierzyciela i reprezentującej go kacelarii, że
    proszę o przesunięcie terminu wykupu weksla o jeden tydzień i wskazałem dzień 9
    marca jako ostateczny wykupu weksla(pismo wysłane poleconym za zwrotnym
    potwierdzeniem obioru). Ze zwrotek wynika, że obydwa pisma zostały odebrane 5
    marca. Ja naprawdę chciałem wykupić ten weksel i spłacić dług, niestety jedyny
    skutek był taki, że następnego dnia po odebraniu mojej prośby, czyli 6 marca
    jest datowany pozew a siódmego marca gdy dzwoniłem do SKOKu, że przyjadę z
    pieniędzmi Pani mi powiedziała, że sprawa jest już w Sądzie. Po tej informacji
    wstrzymałem się z płatnością we wnioskowanym przeze mnie terminie wykupu weksla
    i sporna kwotę przelałem w trzech ratach począwszy od 12 marca pierwsza. To by
    było tyle z mojej dobrej woli spłaty długu, że jestem ze spłaconym długiem,
    nakazem żeby go spłacić, dodatkowymi kosztami - sądowymi i zastępstwa
    procesowego - czyli dodatkowe 700 złotych. PKP - pięknie q ** rwa pięknie. Teraz
    mi zależy tylko na uniknięciu kosztów.

  • 5. Data: 2007-04-14 21:47:38
    Od: MiCHA <m...@m...waw.pl>

    c...@p...onet.pl wrote:

    > Tu sięgnę kilka tygodni wstecz w historii tego długu. Pod koniec lutego dostałem
    > wezwanie w sprawie wykupienie weksla wypisanego na sporną sumę z podanym
    > terminem wykupu na 3 marca.

    Założę się, że weksel nie został Ci przedstawiony, do czego wierzyciel
    jest zobowiązany przez prawo wekslowe. A jeśli tak, to...

    > Teraz mi zależy tylko na uniknięciu kosztów.

    ...masz szanse uniknąć kosztów. Musisz jednak bardzo dobrze wykorzystać
    to uchybienie i mieć trochę szczęścia. Popytaj mądrzejszych, bo ja
    więcej Ci nie pomogę. :-(

    Tym niemiej - jeśli weksel był zabezpieczeniem pożyczki, to obowiązek
    jej spłaty w żaden sposób nie łączył się z wekslem jako takim - w
    zasadzie wierzyciel miał prawo żądać spłaty długu nawet bez weksla. Po
    prostu podstawą roszczenia nie był weksel, tylko sam fakt istnienia
    pożyczki. Tak więc nawet jeśli nie dopełniono wszystkich formalności
    wekslowych, to i tak wciąż jest pewne ryzyko, że nie wybronisz się od
    kosztów sądowych...

    --
    MiCHA