  • 1. Data: 2011-01-18 16:01:36
    Temat: leasing
    Od: Paul <e...@e...com>

    1. Czy mogę być jednocześnie finansującym i zbywcą? czyli, że leasinguje
    własny produkt

    2. Art. 709.13
    "Postanowienia umowne mniej korzystne dla korzystającego są nieważne"
    Czy to oznacza, że nie mogę np. obciążyć korzystającego kwotą 30 zł za
    wysłanie monitu do korzystającego w związku z opóźnieniem w płatności?
    Czy od opóźnionej raty mogę pobierać odsetki większe niż ustawowe (jeśli
    oczywiście będą one określone w umowie)?

    3. Czy mogę w umowie leasingu dopisać jakieś ograniczenia:
    - korzystający ma prawo korzystać tylko z mojego serwisu (mimo, że inny
    serwis zrobiłby dokładnie to samo i tak samo dobrze)?
    - korzystający ma obowiązek korzystania z mojego serwisu minimum raz na
    6 miesięcy, w celu np. wykonania przeglądu?
    - w przypadku złamania dwóch powyższych punktów kara umowna w wysokości X?

  • 2. Data: 2011-01-18 18:59:05
    Temat: Re: leasing
    Od: ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl>

    W dniu 18-01-2011 17:01, Paul pisze:
    > 1. Czy mogę być jednocześnie finansującym i zbywcą? czyli, że leasinguje
    > własny produkt

    Nie, bo to umowa zawarta z samym sobą.

> [...]
    > Czy to oznacza, że nie mogę np. obciążyć korzystającego kwotą 30 zł za
    > wysłanie monitu do korzystającego w związku z opóźnieniem w płatności?

    A w umowie masz cennik za wysłanie monitu? Jeżeli w umowie wpiszesz, że
    wysłanie wezwanie do zapłaty kosztuje 30 zł, to tak.

    > Czy od opóźnionej raty mogę pobierać odsetki większe niż ustawowe (jeśli
    > oczywiście będą one określone w umowie)?

    Tak, ale w granicach odsetek maksymalnych (--> Google).

> [...]
    > 6 miesięcy, w celu np. wykonania przeglądu?
    > - w przypadku złamania dwóch powyższych punktów kara umowna w wysokości X?

    W zasadzie nie widzę przeszkód, o ile korzystający będzie
    przedsiębiorcą. W umowie z konsumentem to by natomiast nie przeszło.

    --
    .B:artek.

  • 3. Data: 2011-01-18 19:09:27
    Od: Paul <e...@e...com>

    W dniu 2011-01-18 19:59, .B:artek. pisze:

    > Nie, bo to umowa zawarta z samym sobą.

    hmm, to w takim razie jest jakiś inny sposób, żeby sprzedać coś
    klientowi na zasadach podobnych do leasingu?

    Ewentualnie:
    Moja spółka sprzedaje produkt mnie (ofdg) za X zł
    I dalej:
    spółka jest finansującym, a ja zbywcą za kwotę X zł

    Ja (ofdg) wychodzę na zero, a jestem tylko takim "buforem".

    Przejdzie coś takiego?

  • 4. Data: 2011-01-18 19:59:45
    Od: ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl>

    W dniu 18-01-2011 20:09, Paul pisze:
    > hmm, to w takim razie jest jakiś inny sposób, żeby sprzedać coś
    > klientowi na zasadach podobnych do leasingu?

    Zdecyduj się:

    a) sprzedać
    b) umowa leasingu
    c) "na zasadach podobnych do leasingu"

    bo dla mnie jako prawnika to trzy różne bajki.

> [...]
    > spółka jest finansującym, a ja zbywcą za kwotę X zł
    >
    > Ja (ofdg) wychodzę na zero, a jestem tylko takim "buforem".

    A dlaczego spółka nie może leasingować bezpośrednio klientowi?

    --
    .B:artek.

  • 5. Data: 2011-01-18 20:06:54
    Od: Paul <e...@e...com>

    W dniu 2011-01-18 20:59, .B:artek. pisze:

    > A dlaczego spółka nie może leasingować bezpośrednio klientowi?

    no też się o to pytam, czy mogę leasingować własny produkt?

  • 6. Data: 2011-01-18 21:02:33
    Od: ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl>

    W dniu 18-01-2011 21:06, Paul pisze:

    > no też się o to pytam, czy mogę leasingować własny produkt?

    Moja wina, przepraszam. W pierwszym poście myślałem (nie wiem czemu), że
    chcesz być jednocześnie finansującym i korzystającym. TAK, finansujący
    może być jednocześnie producentem towaru, tj. nie ma wymogu, żeby go
    gdzieś kupował. To jest leasing bezpośredni.

    --
    .B:artek.

  • 7. Data: 2011-01-18 21:45:44
    Od: Paul <e...@e...com>

    W dniu 2011-01-18 22:02, .B:artek. pisze:

> [...]
    > może być jednocześnie producentem towaru, tj. nie ma wymogu, żeby go
    > gdzieś kupował. To jest leasing bezpośredni.

    ok, wielkie dzięki za pomoc.

  • 8. Data: 2011-01-20 21:42:27
    Od: "Jackare" <j...@i...pl>

    Użytkownik ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    >
    > W zasadzie nie widzę przeszkód, o ile korzystający będzie przedsiębiorcą.
    > W umowie z konsumentem to by natomiast nie przeszło.

    A dlaczego ? Pytam z ciekawości) Leasing to dzierżawa. Przez cały okres
    leasingu przedmiot leasingu należy do jego właściciela, więc czemu nie wolno
    mu ustalić pewnych zasad korzystania z niego ? Takie warunki są np w umowach
    dzierżawy długoterminowej pojazdów - korzystający tylko płaci a wynajmujący
    wykonuje całą obsługę floty łącznie z dostarczaniem opon, wykonywaniem
    przeglądów techn, naprawami itp. Ma to wpisane w odpowiednio wykalkulowaną
    cenę

  • 9. Data: 2011-01-21 08:59:11
    Od: ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl>

    W dniu 20-01-2011 22:42, Jackare pisze:
    > A dlaczego ? Pytam z ciekawości) Leasing to dzierżawa.

    Z prawnego punktu widzenia jest jedynie podobieństwo, ale nie tożsamość
    umowy leasingu i umowy dzierżawy.

    > Przez cały okres
    > leasingu przedmiot leasingu należy do jego właściciela, więc czemu nie
    > wolno mu ustalić pewnych zasad korzystania z niego ?

    Ależ wolno mu.

> [...]
    > a wynajmujący wykonuje całą obsługę floty łącznie z dostarczaniem opon,
    > wykonywaniem przeglądów techn, naprawami itp. Ma to wpisane w

    Po pierwsze - pytający, jak rozumiem, miał na myśli sytuację, kiedy mamy
    umowę leasingu i zastrzegamy, że serwisowanie (dodatkowo płatne) będzie
    się odbywało tylko u finansującego. Takie coś w umowie zawieranej z
    konsumentem by nie przeszło, ponieważ jest to tzw. niedozwolone
    postanowienie umowne (sprzedaż wiązana czy jakoś tak), art 385(3) pkt 7 KC
    Po drugie - jeżeli wkalkulujesz koszty przyszłych serwisów w cenę, to
    jest to inna sytuacja, moim zdaniem przeszła by nawet w umowie konsumenckiej

    --
    .B:artek.

  • 10. Data: 2011-01-21 09:01:19
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Thu, 20 Jan 2011 22:42:27 +0100, Jackare napisał(a):

    > A dlaczego ? Pytam z ciekawości) Leasing to dzierżawa.

    Taki pogląd był gdzieś we wczesnych l. 90-tych (coś pomiędzy dzierżawą a
    zleceniem). Jak się leasing doczekał własnej regulacji w kc -- przestał
    być dzierżawą.

    --
    :-) Olgierd
    Lege Artis == http://olgierd.bblog.pl