  • 1. Data: 2002-12-21 10:47:23
    Temat: kupno mieszkania spółdzielczego - PILNE
    Od: "MAC" <m...@g...pl>

    PILNE:
    Mam wielką prośbę o wyjasnienie kilku kwestii dotyczacych kupna mieszkania
    własnościowego-spółdzielczego:
    1) Czy przy zakupie - automatycznie przechodzi na mnie wkład mieszkaniowy i
    czy po kupnie spółdzielnie moze domagac się ode mnie uzupełnienia wkładu i
    inych opłat dodatkowych
    a) czy jeśli mieszkanie jest własnościowe to oznacza, że właściciel wpłacił
    cały należny wkład budowlany
    b) czy spółdzielnia może odmówić mi przyjęcia w poczet jej członków

    2) Czy mogę kupić takie mieszkanie na połowę z narzeczoną i czy możemy
    obydwoje zostać członkami spółdzielni czy tylko jedno z nas

    3) Czy mogę założyć księgę wieczystą i przekształcić takie mieszkanie na
    hipoteczne i jakie wówczas sa dodatkowe koszta poza sądowymi dotyczącymi
    wpisu do rejestru (tzn. czy muszę uzupełniać wkład mieszkaniowy itp.)

    4) Jak sprawdzić fakt, że mieszkanie jest wolne od długów/zastawów lub nie
    jest przepisane na kogoś innego.

    5) Jesli spisuje umowę wstępną kupna mieszkania
    z opcją wyprowadzenia własciciela za 2 tygodnie i dopłatą reszty kwoty
    wówczas
    a) jaki zadatek się zwyczajowo daje przy takiej umowie
    b) jak zagwarantować sobie wymeldowanie poprzednich właścicieli
    c) jak zagwarantowac sobie, żeby po umowie wstępnej właściciel nie wziął
    kredytów pod zastaw tego mieszkania

    6) czy o wszystkie powyzsze sprawy zadba/zbada notariusz przed podpisaniem
    umowy kupna

    pozdrawiam wszystkich grupowiczów, życzę wesołych świąt i czekam na pomoc.
    Maciek

  • 2. Data: 2002-12-22 00:06:26
    Temat: Re: kupno mieszkania spółdzielczego - PILNE
    Od: "Andrzej i B." <a...@t...pl>

> [...]
    > kredytów pod zastaw tego mieszkania
    >
    > 6) czy o wszystkie powyzsze sprawy zadba/zbada notariusz przed podpisaniem

    Zbyt dużo pytań na raz i raczej jak masz tyle wątpliwości to zgłoś się do
    pośrednika obrotu nieruchomościami, notariusz raczej nie sprawdzi ci
    wszystkiego.
    Wydaje mi się ( podkreślam wydaje ) :
    -mieszkanie własnościowe nie ma wkładu mieszkaniowego( został rozliczony
    przy przekształceniu)
    -własnościowe nie oznacza, że po kupnie nie będziesz musiał dopłacić do
    wkładu budowlanego(jak napisałeś), może być dopłata i to spora po tzw.
    końcowym ( ostatecznym) rozliczeniu inwestycji
    -spółdzielnia nie może odmówić przyjęcia w poczet członków jeśli nie ma
    warunków wykluczających (przeczytaj statut SM)

    Ad 2. Nie jestem pewny jak to z narzeczonymi ale coś wydaje mi się, że jeśli
    właścicielem sp.mieszkania wł. może być tylko członek SM, a kupić pewnie
    możecie (?) to oboje powinniście wstąpić do SM
    Ad 3. Powinieneś zrobić odwrotnie przekształcasz w jak mówisz hipoteczne i
    przez to masz KW(Zamieniasz ze spółdzielczego własnościowego prawa na
    własnościowe (własność odrębna-wydzielona nieruchomość lokalowa masz udziały
    w częściach wspólnych nieruchomości,gruncie)Wiąże się to z opłatami
    notarialnymi i sądowymi (założenie, wpis do KW) są to opłaty obniżone w
    stosunku do innych opłat notarialnych (nie liczone od % transakcji tylko
    wskazane w ustawie i jest to % średnich zarobków ogłaszanych przez GUS - coś
    w tym rodzaju).W nowej ustawie możesz założyć KW do spółdzielczego prawa
    własności
    Trochę motasz z KW, i mieszkaniem hipotecznym. Mieszkanie może być
    spółdzielcze własnościowe i własnościowe. Przy pierwszym możesz założyć KW a
    przy drugim musisz. Jak masz KW to możesz ustanowić hipotekę jest to
    zabezpieczenie należności wobec kogoś tam wpisanego np. banku. Mieszkaniem
    hipotecznym ludzie nazywają często to z KW, a do niedawna mogło mieć je
    tylko własnościowe ( własność a nie spółdzielcze własnościowe prawo do
    lokalu no z pewnymi wyjątkami lokal przydzielony przed 24.04.01)

    Ad 4. Wyciągnij od spółdzielni albo żądaj od sprzedawcy aby on dostarczył
    następujące dokumenty :
    -CZY MIESZKANIE ZOSTAŁO ROZLICZONE OSTATECZNIE
    -CZY WKŁAD BUDOWLANY WPŁACONY JEST W CAŁOŚCI
    -CZY NIE MA INNYCH ZALEGŁOŚCI WOBEC SM
    -CZY NIE MA ZAWIADOMIENIA O MOŻLIWOŚCI USTANOWIENIA HIPOTEKI PRZYMUSOWEJ
    -CZY ZAŁOŻONO LUB WYDANO ZAŚWIADCZENIE DO ZAŁOŻENIA KSIĘGI WIECZYSTEJ
    Notariusz powinien przy podpisywaniu umowy (umowa wyłącznie notarialnie !)
    zatrzymać od sprzedawcy spółdzielczy dokument o przydziale i przekazać tobie
    ( jest wydawany tylko raz, dalej to tylko odpisy) lub oświadczenie o nabyciu
    z rynku wtórnego, zaświadczenie do założenia KW
    Jeśli SM wydała zaświadczenie do założenia KW a sprzedawca nie ma, to
    obowiązkowo wyjaśnij (sprawdź w KW)

    Ad 5 Odpowiedzią jest umowa wstępna u notariusza (podpisana notarialnie jest
    mocniejsza prawnie i możesz sądownie przenieść własność).
    Jak trafisz na oszusta to się sam nie uchronisz a notariusz nie jest od
    sprawdzania wszystkiego i nie uchroni ciebie(może tylko sprawdzić dokumenty
    dostarczone i wskazać wymagane obowiązkowo). Dobry pośrednik jest w stanie
    cię uchronić bo on gromadzi dokumenty sprawdza i wie na co trzeba być
    wyczulonym poza tym jest ubezpieczony od OC i gdy czegoś nie dopatrzy to
    wiesz skąd dochodzić. Za to im płacisz tak przynajmniej jest u nas w
    Szczecinie (od niedawna 01.01.2002 powinni być tylko dobrzy bo wprowadzono
    obowiązkowe licencje państwowe).

    Może po moim poście odezwie się ktoś bardziej kompetentny bo odezwałem się w
    myśl zasady "lekarzu lecz się sam" nie będąc lekarzem, ale lubię czytać o
    prawie bo nieznajomość prawa szkodzi, więc coś zostało mi w głowie.

    Powodzenia Andrzej

  • 3. Data: 2002-12-22 14:47:14
    Od: "MAC" <m...@g...pl>

    dzięki serdeczne za wszelkie uwagi przydadza się napewno

  • 4. Data: 2002-12-22 19:43:31
    Od: "666" <j...@o...pl>

    Przeniesienie na Ciebie wkładu budowlanego oraz udziału[-ów] w spółdzielni powinno
    być zapisane w akcie sprzedaży.
    Pamietaj jeszcze koniecznie, że przy przyjmowaniu na członka spółdzielni czeka Cię
    wniesienie wpisowego, w niektórych spółdzielniach jest to sporo ponad tysiąc
    złotych.
    JaC

  • 5. Data: 2002-12-26 13:19:43
    Od: "PiotrR" <w...@p...onet.pl>

    Użytkownik "MAC" <m...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > czy po kupnie spółdzielnie moze domagac się ode mnie uzupełnienia wkładu i

    raczej TAK - mogą być wyjątki

    > a) czy jeśli mieszkanie jest własnościowe to oznacza, że właściciel
    wpłacił
    > cały należny wkład budowlany

    raczej tak - są wypadki - sprawdź w Spółdzielni !!! i na przydziale
    poprzedniego
    właściciela, który dostał ze Spółdzielni

    > b) czy spółdzielnia może odmówić mi przyjęcia w poczet jej członków

    raczej NIE - chyba że podpadłeś komus z Zarządu lub jesteś znany na mieście
    jako osoba zakazana

    > 2) Czy mogę kupić takie mieszkanie na połowę z narzeczoną i czy możemy
    > obydwoje zostać członkami spółdzielni czy tylko jedno z nas

    możecie oboje - wpłacacie dwa razy wpisowe i udziały (ok. 400 zł/osobę -
    zależy
    od miasta i spółdzielni)

    > 3) Czy mogę założyć księgę wieczystą i przekształcić takie mieszkanie na
    > hipoteczne i jakie wówczas sa dodatkowe koszta poza sądowymi dotyczącymi
    > wpisu do rejestru (tzn. czy muszę uzupełniać wkład mieszkaniowy itp.)

    wkład mieszkaniowy powinien być wpłacony w Spółdzielni jeśli jest to
    własnościowe spłacone/nieobciążone kredytami - sprawdż w spółdzielni
    (dział Członkowski - przydział i dział Księgowości - kartoteka)

    > 4) Jak sprawdzić fakt, że mieszkanie jest wolne od długów/zastawów lub
    nie
    > jest przepisane na kogoś innego.

    księga wieczysta

    > 5) Jesli spisuje umowę wstępną kupna mieszkania
    > z opcją wyprowadzenia własciciela za 2 tygodnie i dopłatą reszty kwoty
    > wówczas
    > a) jaki zadatek się zwyczajowo daje przy takiej umowie

    tego nie wiem

    > b) jak zagwarantować sobie wymeldowanie poprzednich właścicieli

    tego też nie wiem - muszą wiedzieć w Urzędzie Miasta Wydział Meldunkowy

    > c) jak zagwarantowac sobie, żeby po umowie wstępnej właściciel nie wziął
    > kredytów pod zastaw tego mieszkania

    nawet jak weżmie to teoretycznie są one nieważne
    (teoretycznie - bo praktyka mówi bardzo często inaczej)
    liczy sie data aktu notarialnego

    > 6) czy o wszystkie powyzsze sprawy zadba/zbada notariusz przed podpisaniem
    > umowy kupna

    bardzo czesto NIE - więc najlepiej przycisnąć notariusza gdzie wyśle
    ewentulane odpisy
    (prawdopodobnie tylko wydział geodezji Urzędu Miasta)
    i resztą zająć się od razu (Urząd Miasta - wydział nieruchomości ,wydział
    podatków ;
    Zakład energetyczny ; Gazownia ; Wodociągi ; Poczta ;
    Telekomunikacja)

    > pozdrawiam wszystkich grupowiczów, życzę wesołych świąt i czekam na pomoc.
    > Maciek

    Polecam przed przejęciem mieszkania spisać wszelkie liczniki i podzielniki
    ciepła
    w obecności obu stron i pokwitowane przez obie strony
    Dodatkowo sprawdzić jeśli umożliwią jak jest z płatnościami za czynsz w
    Spółdzielni
    (do wglądu książeczka opłat)
    i kiedy ostatnio był rozliczany prąd , gaz , ciepło , telefon.
    (zaległe rachunki potrafią przygnębić)

    Odebrać klucz od piwnicy, skrzynki pocztowej i altany śmietnikowej
    (niepotrzebne skreślić)

    Dużo tego - ale warto pamietać o wszystkim

    Miłego mieszkania

    Piotr
    Płock