    From: "PiotrR" <w...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: kupno mieszkania spółdzielczego - PILNE
    Date: Thu, 26 Dec 2002 14:19:43 +0100

    Użytkownik "MAC" <m...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:au1gt7$8s5$1@news.gazeta.pl...
    > PILNE:
    > Mam wielką prośbę o wyjasnienie kilku kwestii dotyczacych kupna mieszkania
    > własnościowego-spółdzielczego:
    > 1) Czy przy zakupie - automatycznie przechodzi na mnie wkład mieszkaniowy
    > czy po kupnie spółdzielnie moze domagac się ode mnie uzupełnienia wkładu i
    > inych opłat dodatkowych

    raczej TAK - mogą być wyjątki

    > a) czy jeśli mieszkanie jest własnościowe to oznacza, że właściciel
    wpłacił
    > cały należny wkład budowlany

    raczej tak - są wypadki - sprawdź w Spółdzielni !!! i na przydziale
    poprzedniego
    właściciela, który dostał ze Spółdzielni

    > b) czy spółdzielnia może odmówić mi przyjęcia w poczet jej członków

    raczej NIE - chyba że podpadłeś komus z Zarządu lub jesteś znany na mieście
    jako osoba zakazana

    > 2) Czy mogę kupić takie mieszkanie na połowę z narzeczoną i czy możemy
    > obydwoje zostać członkami spółdzielni czy tylko jedno z nas

    możecie oboje - wpłacacie dwa razy wpisowe i udziały (ok. 400 zł/osobę -
    zależy
    od miasta i spółdzielni)

    > 3) Czy mogę założyć księgę wieczystą i przekształcić takie mieszkanie na
    > hipoteczne i jakie wówczas sa dodatkowe koszta poza sądowymi dotyczącymi
    > wpisu do rejestru (tzn. czy muszę uzupełniać wkład mieszkaniowy itp.)

    wkład mieszkaniowy powinien być wpłacony w Spółdzielni jeśli jest to
    własnościowe spłacone/nieobciążone kredytami - sprawdż w spółdzielni
    (dział Członkowski - przydział i dział Księgowości - kartoteka)

    > 4) Jak sprawdzić fakt, że mieszkanie jest wolne od długów/zastawów lub
    nie
    > jest przepisane na kogoś innego.

    księga wieczysta

    > 5) Jesli spisuje umowę wstępną kupna mieszkania
    > z opcją wyprowadzenia własciciela za 2 tygodnie i dopłatą reszty kwoty
    > wówczas
    > a) jaki zadatek się zwyczajowo daje przy takiej umowie

    tego nie wiem

    > b) jak zagwarantować sobie wymeldowanie poprzednich właścicieli

    tego też nie wiem - muszą wiedzieć w Urzędzie Miasta Wydział Meldunkowy

    > c) jak zagwarantowac sobie, żeby po umowie wstępnej właściciel nie wziął
    > kredytów pod zastaw tego mieszkania

    nawet jak weżmie to teoretycznie są one nieważne
    (teoretycznie - bo praktyka mówi bardzo często inaczej)
    liczy sie data aktu notarialnego

    > 6) czy o wszystkie powyzsze sprawy zadba/zbada notariusz przed podpisaniem
    > umowy kupna

    bardzo czesto NIE - więc najlepiej przycisnąć notariusza gdzie wyśle
    ewentulane odpisy
    (prawdopodobnie tylko wydział geodezji Urzędu Miasta)
    i resztą zająć się od razu (Urząd Miasta - wydział nieruchomości ,wydział
    podatków ;
    Zakład energetyczny ; Gazownia ; Wodociągi ; Poczta ;
    Telekomunikacja)

    > pozdrawiam wszystkich grupowiczów, życzę wesołych świąt i czekam na pomoc.
    > Maciek

    Polecam przed przejęciem mieszkania spisać wszelkie liczniki i podzielniki
    ciepła
    w obecności obu stron i pokwitowane przez obie strony
    Dodatkowo sprawdzić jeśli umożliwią jak jest z płatnościami za czynsz w
    Spółdzielni
    (do wglądu książeczka opłat)
    i kiedy ostatnio był rozliczany prąd , gaz , ciepło , telefon.
    (zaległe rachunki potrafią przygnębić)

    Odebrać klucz od piwnicy, skrzynki pocztowej i altany śmietnikowej
    (niepotrzebne skreślić)

    Dużo tego - ale warto pamietać o wszystkim

    Miłego mieszkania

    Piotr
    Płock