  • From: "Andrzej i B." <a...@t...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: kupno mieszkania spółdzielczego - PILNE
    Date: Sun, 22 Dec 2002 01:06:26 +0100

    > PILNE:
    > Mam wielką prośbę o wyjasnienie kilku kwestii dotyczacych kupna mieszkania
    > własnościowego-spółdzielczego:
    > 1) Czy przy zakupie - automatycznie przechodzi na mnie wkład mieszkaniowy
    > czy po kupnie spółdzielnie moze domagac się ode mnie uzupełnienia wkładu i
    > inych opłat dodatkowych
    > a) czy jeśli mieszkanie jest własnościowe to oznacza, że właściciel
    wpłacił
    > cały należny wkład budowlany
    > b) czy spółdzielnia może odmówić mi przyjęcia w poczet jej członków

> [...]

    Zbyt dużo pytań na raz i raczej jak masz tyle wątpliwości to zgłoś się do
    pośrednika obrotu nieruchomościami, notariusz raczej nie sprawdzi ci
    wszystkiego.
    Wydaje mi się ( podkreślam wydaje ) :
    -mieszkanie własnościowe nie ma wkładu mieszkaniowego( został rozliczony
    przy przekształceniu)
    -własnościowe nie oznacza, że po kupnie nie będziesz musiał dopłacić do
    wkładu budowlanego(jak napisałeś), może być dopłata i to spora po tzw.
    końcowym ( ostatecznym) rozliczeniu inwestycji
    -spółdzielnia nie może odmówić przyjęcia w poczet członków jeśli nie ma
    warunków wykluczających (przeczytaj statut SM)

    Ad 2. Nie jestem pewny jak to z narzeczonymi ale coś wydaje mi się, że jeśli
    właścicielem sp.mieszkania wł. może być tylko członek SM, a kupić pewnie
    możecie (?) to oboje powinniście wstąpić do SM
    Ad 3. Powinieneś zrobić odwrotnie przekształcasz w jak mówisz hipoteczne i
    przez to masz KW(Zamieniasz ze spółdzielczego własnościowego prawa na
    własnościowe (własność odrębna-wydzielona nieruchomość lokalowa masz udziały
    w częściach wspólnych nieruchomości,gruncie)Wiąże się to z opłatami
    notarialnymi i sądowymi (założenie, wpis do KW) są to opłaty obniżone w
    stosunku do innych opłat notarialnych (nie liczone od % transakcji tylko
    wskazane w ustawie i jest to % średnich zarobków ogłaszanych przez GUS - coś
    w tym rodzaju).W nowej ustawie możesz założyć KW do spółdzielczego prawa
    własności
    Trochę motasz z KW, i mieszkaniem hipotecznym. Mieszkanie może być
    spółdzielcze własnościowe i własnościowe. Przy pierwszym możesz założyć KW a
    przy drugim musisz. Jak masz KW to możesz ustanowić hipotekę jest to
    zabezpieczenie należności wobec kogoś tam wpisanego np. banku. Mieszkaniem
    hipotecznym ludzie nazywają często to z KW, a do niedawna mogło mieć je
    tylko własnościowe ( własność a nie spółdzielcze własnościowe prawo do
    lokalu no z pewnymi wyjątkami lokal przydzielony przed 24.04.01)

    Ad 4. Wyciągnij od spółdzielni albo żądaj od sprzedawcy aby on dostarczył
    następujące dokumenty :
    -CZY MIESZKANIE ZOSTAŁO ROZLICZONE OSTATECZNIE
    -CZY WKŁAD BUDOWLANY WPŁACONY JEST W CAŁOŚCI
    -CZY NIE MA INNYCH ZALEGŁOŚCI WOBEC SM
    -CZY NIE MA ZAWIADOMIENIA O MOŻLIWOŚCI USTANOWIENIA HIPOTEKI PRZYMUSOWEJ
    -CZY ZAŁOŻONO LUB WYDANO ZAŚWIADCZENIE DO ZAŁOŻENIA KSIĘGI WIECZYSTEJ
    Notariusz powinien przy podpisywaniu umowy (umowa wyłącznie notarialnie !)
    zatrzymać od sprzedawcy spółdzielczy dokument o przydziale i przekazać tobie
    ( jest wydawany tylko raz, dalej to tylko odpisy) lub oświadczenie o nabyciu
    z rynku wtórnego, zaświadczenie do założenia KW
    Jeśli SM wydała zaświadczenie do założenia KW a sprzedawca nie ma, to
    obowiązkowo wyjaśnij (sprawdź w KW)

    Ad 5 Odpowiedzią jest umowa wstępna u notariusza (podpisana notarialnie jest
    mocniejsza prawnie i możesz sądownie przenieść własność).
    Jak trafisz na oszusta to się sam nie uchronisz a notariusz nie jest od
    sprawdzania wszystkiego i nie uchroni ciebie(może tylko sprawdzić dokumenty
    dostarczone i wskazać wymagane obowiązkowo). Dobry pośrednik jest w stanie
    cię uchronić bo on gromadzi dokumenty sprawdza i wie na co trzeba być
    wyczulonym poza tym jest ubezpieczony od OC i gdy czegoś nie dopatrzy to
    wiesz skąd dochodzić. Za to im płacisz tak przynajmniej jest u nas w
    Szczecinie (od niedawna 01.01.2002 powinni być tylko dobrzy bo wprowadzono
    obowiązkowe licencje państwowe).

    Może po moim poście odezwie się ktoś bardziej kompetentny bo odezwałem się w
    myśl zasady "lekarzu lecz się sam" nie będąc lekarzem, ale lubię czytać o
    prawie bo nieznajomość prawa szkodzi, więc coś zostało mi w głowie.

    Powodzenia Andrzej