  • 1. Data: 2007-11-03 17:55:30
    Temat: kierowcy nie zatrzymują się przed przejściem dla pieszych
    Od: "takijeden" <t...@g...pl>

    witam,
    przejście dla pieszych. brak sygnalizacji. czy kierowca pojazdu ma obowiązek
    zatrzymać przed pasem jeśli na chodniku czeka przechodzień/ grupka
    przechodniów. bardzo często, szczególnie w mniejszych miejscowościach spotykam
    się z taką sytuacją, że muszę czekać czasami nawet kilka minut aż taki jeden z
    drugim będzie łaskaw się zatrzymać umożliwiając mi przejście. najczęściej
    jednak to ja muszę wymuszać pierwszeństwo praktycznie wchodząc przed jadącym
    pojazdem na ulicę zdecydowanym krokiem, ale zdaję sobie sprawę, że to nie jest
    najzdrowsze podejście.

    jak to wygląda w świetle prawa?

    pozdrawiam.

  • 2. Data: 2007-11-03 18:08:29
    Od: Any User <u...@a...pl>

> [...]
    > pojazdem na ulicę zdecydowanym krokiem, ale zdaję sobie sprawę, że to nie jest

    Tego nie wiem - ja też stosuję metodę pt. jedna noga bezczelnie na
    jezdnię, aby móc się w razie czego bezpiecznie wycofać, jeśli mam do
    czynienia z szaleńcem. Przy czym w Poznaniu kierowcy są w niektórych
    miejscach na tyle bezczelni, że jadą nawet przy zielonym świetle dla
    pieszych.

    Ale spróbuj - jeśli masz czas, dobre miejsce, spory refleks i akurat
    przy sobie aparat - wyciągnąć aparat fotograficzny (samodzielny, gdyż
    komórka nie jest zbyt sugestywna) i pokazać/udawać, że robisz im
    zdjęcie. Śmieszny efekt. :)

    --
    Czy każdy powinien mieć prawo głosu w wyborach?
    http://pracownik.blogspot.com

  • 3. Data: 2007-11-03 18:12:25
    Od: "MAJA-BIURO" <m...@w...pl>

> [...]
    > jadącym
    > pojazdem na ulicę zdecydowanym krokiem, ale zdaję sobie sprawę, że to nie

    Nie ma takiego obowiazku, to jest kwestia kultury i kazdy szanujacy sie
    kierowca powinien sie zatrzymac. Ale formalnie dopoki jestes na chodniku to
    on ma pierwszenstwo.
    Co do wchodzenia przed samochod to pamietaj, ze jest to po pierwsze
    niebezpieczne, po drugie wykroczenie, wtargniecie na przejscie dla pieszych
    jest klasycznym wymuszeniem pierszenstwa,
    Nie jestem tu zwolennikiem zmiany prawa, ale obyczaju, a tam gdzie na prawde
    jest problem z przedostaniem sie przez jezdnie, mieszkancy powinni meczyc
    zarzadce drogi, o budowe sygnalizacji, albo kladki.
    I pamietaj samochod nie staje w miejscu, kierowca moze sie zagapic, miec
    awarie hamulcow itp. a potem jest nieszczescie i naprawde nie wazne kto jest
    winny...
    PZDR

  • 4. Data: 2007-11-03 18:35:52
    Od: Mikołaj Menke <m...@m...one.pl>

    Dnia 2007-11-03 19:12 użytkownik MAJA-BIURO napisał :

> [...]
    > niebezpieczne, po drugie wykroczenie, wtargniecie na przejscie dla pieszych
    > jest klasycznym wymuszeniem pierszenstwa,

    Nie do końca, zależy o jakiej sytuacji mowa. Zakładam, że mówimy o
    przepisach ogólnych. Jeśli kierujący skręca w drogę poprzeczną to ma
    ustąpić pierwszeństwa pieszemu. W innych przypadkach to pieszy ma
    ustąpić pierwszeństwa pojazdom.

> [...]
    > zarzadce drogi, o budowe sygnalizacji, albo kladki.
    > I pamietaj samochod nie staje w miejscu,

    A pieszy nie pojawia się z nikąd.

    > kierowca moze sie zagapic,

    Pieszy takoż.

    > miec
    > awarie hamulcow itp.

    Tu już przesadzasz, jeśli jeździ takim rzęchem, że ma nie zahamować, to
    nie powinien wyjeżdżać na drogi.
    Broń Boże nie usprawiedliwiam pieszych łażących jak krowy, ale kierowcy
    dlatego, że są większym zagrożeniem, powinni zdawać sobie z tego sprawę
    i uważać.

    --
    http://www.miki.z.pl m...@...pl
    Gadu-gadu: 2128279 Mobile: +48607345846 IRC: `miki`

  • 5. Data: 2007-11-03 18:50:44
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Mikołaj Menke w <news:fgif29$rmh$1@inews.gazeta.pl>:

> [...]
    > przepisach ogólnych. Jeśli kierujący skręca w drogę poprzeczną to ma
    > ustąpić pierwszeństwa pieszemu. W innych przypadkach to pieszy ma

    I co jeszcze? Oba przepisy mówią o pieszym na jezdni

    > A pieszy nie pojawia się z nikąd.

    Tylko z nienacka, jak i motory :)

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 6. Data: 2007-11-03 18:53:42
    Od: "MAJA-BIURO" <m...@w...pl>

    > A pieszy nie pojawia się z nikąd.
    jasne... dlatego pisze o kulturze, ale w Polsce funkcjonuje poglad, ze tylko
    kierowca samochodu odpowiada za bezpieczenstwo ruchu, a to nie prawda sa
    rownoprawnymi uczestnikami ruchu drogowego i obaj odpowiadaja za jego
    bezpieczenstwo i moim skromnym zdaniem odsetek pieszych samobojcow jest
    jednak wiekszy od kierowcow zabojcow.

    > Pieszy takoż.

    Jasne dlatego pisze, zeby zachowac rozsadek, to nie byl apel do kierowcow
    zeby przyspieszali przed przejsciem

> [...]
    > Broń Boże nie usprawiedliwiam pieszych łażących jak krowy, ale kierowcy
    > dlatego, że są większym zagrożeniem, powinni zdawać sobie z tego sprawę
    Jesli zas chodzi o konsekwencje to widzialem kiedys smiertelny wypadek w
    ktorym zginal pasazer auta jadacego z przeciwka po probie ominiecia
    pieszego, ktory wtargnal na jezdnie i czolowym zderzeniu dwoch aut..

    A uwazac powinni wszyscy.PZDR

  • 7. Data: 2007-11-03 19:34:36
    Od: "takijeden" <t...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Any User <u...@a...pl> napisał(a):

> [...]
    > przy sobie aparat - wyciągnąć aparat fotograficzny (samodzielny, gdyż
    > komórka nie jest zbyt sugestywna) i pokazać/udawać, że robisz im

    zaobserwowałem, że im bardziej jestem "formalnie" ubrany tym częściej się
    zatrzymują, więc może to jest jakiś sposób ;)

  • 8. Data: 2007-11-03 20:00:53
    Od: Mikołaj Menke <m...@m...one.pl>

    Dnia 2007-11-03 19:50 użytkownik 'Tom N' napisał :

    > I co jeszcze? Oba przepisy mówią o pieszym na jezdni

    Odczytujesz przepis zbyt dosłownie, a to oczywiste jaki jest sens
    ustępowania pierwszeństwa, bo przecież nie taki, że kto pierwszy, ten
    lepszy. Poza tym w Twojej interpretacji art. 26. ust. 1. i ust. 2.
    dublowałyby się. A jeśli dalej masz wątpliwości o co chodzi, to pozwól,
    że zacytuję Konwencję Wiedeńską:
    "While changing direction, the driver shall, without prejudice to the
    provisions of Article 21 of this Convention regarding pedestrians, allow
    road users to pass on the carriageway, or on other parts of the same
    road he is preparing to leave."

  • 9. Data: 2007-11-03 20:27:33
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Mikołaj Menke w <news:fgik1m$gks$1@inews.gazeta.pl>:

    > Odczytujesz przepis zbyt dosłownie, a to oczywiste jaki jest sens
    > ustępowania pierwszeństwa, bo przecież nie taki, że kto pierwszy, ten
    > lepszy.

    Ja nie odczytuję, widze co sie dzieje na drodze.

    > Poza tym w Twojej interpretacji art. 26. ust. 1. i ust. 2.
    > dublowałyby się.

    Nie na każdym skrzyżowaniu jest oznakowane przejście. Patrz art. 13.2.

> [...]
    > provisions of Article 21 of this Convention regarding pedestrians, allow
    > road users to pass on the carriageway, or on other parts of the same

    2. Podczas wykonywania manewru zmiany kierunku ruchu kierujący - nie
    naruszając postanowień artykułu 21 niniejszej konwencji dotyczących pieszych
    - jest obowiązany przepuścić pojazdy jadące z przeciwnego kierunku na
    jezdni, którą zamierza opuścić, oraz rowery i motorowery jadące po drogach
    dla rowerów, przecinających jezdnię, na którą zamierza wjechać.

    Tyle w polskim brzmieniu z Dz.U.88.5.40

    A w PoRD wycięli art. 27.2....

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 10. Data: 2007-11-03 20:43:11
    Od: Mikołaj Menke <m...@m...one.pl>

    Dnia 2007-11-03 21:27 użytkownik 'Tom N' napisał :

    > Ja nie odczytuję, widze co sie dzieje na drodze.

    Niestety. Żaden rozsądny pieszy nie będzie "siłą" udowadniał racji
    samochodowi, bo źle się to może skończyć.

    > Nie na każdym skrzyżowaniu jest oznakowane przejście. Patrz art. 13.2.

    Przepraszam, mój błąd, zapomniałem o tym. W każdym razie niezależnie od
    tego co mówi PoRD, to KW jest jednoznaczna, nie chodzi o to kto się
    pojawił na jezdni pierwszy, bo powtarzam - nie taki jest sens
    ustępowania pierwszeństwa, ale najwyraźniej ustawodawcy o tym zapomnieli
    albo nie wiedzą (co nie powinno specjalnie dziwić). Zgadzam się z Tobą,
    że PoRD mówi, że ustępuje się pierwszeństwa tylko tym na jezdni, ale KW
    jest "ponad" PoRD.

> [...]
    > jezdni, którą zamierza opuścić, oraz rowery i motorowery jadące po drogach
    > dla rowerów, przecinających jezdnię, na którą zamierza wjechać.

    Wyraźnie w języku polskim jest rozbieżność, bo tam nie jest napisane
    "bicycles and mopeds" lecz "road users", co jednoznacznie wskazuje
    pieszych, rowerzystów czy jakichkolwiek innych użytkowników drogi.