  • 1. Data: 2002-08-13 09:13:01
    Temat: jednoosobowe firmy
    Od: "Magdunia" <m...@k...net.pl>

    Slyszalam, ze podobno etraz firmy inne nie beda mogly korzystac z uslug
    jednoosobowych firm. Jest to nagminne, ze np. przedstawiciele handlowi
    zakladaja swoja dzialalnosc i wystawiaja faktury za swoje uslugi.
    Cos sie zmienilo????
    Pilne!!

    Magda

  • 2. Data: 2002-08-13 10:49:04
    Temat: Re: jednoosobowe firmy
    Od: "Matrix" <k...@w...pl>

    Użytkownik "Magdunia" <m...@k...net.pl> napisał w wiadomości

    >A dokladniej???

    Umowy cywilno-prawne,potocznie zwane "kontraktami".
    Ja własnie tak pracuje,niestety chyba tylko do wejścia w życie nowelizacji
    KP.
    Chodzi o to,że jeżeli umowa CP nosi znamiona (znowu bardzo precyzyjne
    określenie-LOL) umowy o pracę,to bedzie ona nieważna.
    IMO "omijanie" ZUS-u to kolejna bzdura.
    Ja płacę wszystkie składki,ale najniższe (od podstawy stanowiącej 60%
    sredniej krajowej)
    To w końcu moja sprawa,jaką chcę otrzymywać kiedyś emeryturę z tej
    instytucji.

    Matrix

  • 3. Data: 2002-08-13 10:52:10
    Od: "MAX" <max_kr(NO-SPAM-wytnij-to)@interia.pl>

    "Magdunia" <m...@k...net.pl> wrote in message

    > Cos sie zmienilo????

    Nie.

    Pozdro
    MAX

  • 4. Data: 2002-08-13 13:21:35
    Od: "Magdunia" <m...@k...net.pl>

    "AndY" <a...@w...pl> wrote in message news:ajb0vn$19p$1@news.tpi.pl...

    > ???
    >
    > Chodzi o to ze czlowiek majac DG jednoosobowa nie moze wystawiac faktur
    > jakiejs jednej tylko firmie ???
    > Musi jescze innym ? A jesli innych klientow nie moze pozyskac a ten jeden
    > placi to nie moge miec firmy i zarabiac na nim ???
    > Bardzo bardzo prosze o blizsze wyjasnienie problemu...

    Slyszalam, ze treraz po prostu bedzie tak, ze firmy jednoosobowe nie beda
    mogly byc uslugodawcami dla duzych firm. Od razu wydalo mi sie to
    podejrzane, ale chcialam zapytac czy ktos o tym slyszal, bo ... ten, kto to
    rozpowszechnia twierdzi, ze weszla juz nawet ustawa i prezydent podpisal. Ja
    jestem ostatnio z czytelnictwem na bakier, wiec wolalam zapytac.
    A z wystawianiem faktur jednej firmie - nie wiem, czy kiedykolwiek
    gdziekolwiek bylo napisane, ze nie wolno...

    Magda

  • 5. Data: 2002-08-13 13:22:03
    Od: "AndY" <a...@w...pl>

> [...]

    placi to nie moge miec firmy i zarabiac na nim ???
    Bardzo bardzo prosze o blizsze wyjasnienie problemu...

    AndY

  • 6. Data: 2002-08-13 13:27:59
    Od: "Magdunia" <m...@k...net.pl>

    "AndY" <a...@w...pl> wrote in message news:ajb1j6$4mn$1@news.tpi.pl...
    > No wlasnie ja tez slyszalem ze ponoc juz nawet ustawa weszla ze nie bede
    > mogl dostawac kasy od firmy mojej na moja firme :) Jakas kaczka na
    szczescie
    > rozumiem :))))

    Ja tego nie potwierdzam i nie zaprzeczam, ale ktos sie juz wypowiedzial, ze
    to bujda.

    Magda

  • 7. Data: 2002-08-13 13:32:27
    Od: "AndY" <a...@w...pl>

  • 8. Data: 2002-08-13 20:47:51
    Od: "Matrix" <k...@w...pl>

    Użytkownik "AndY" <a...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Dzieki za precyzyjna odpowiedz ale ... :)
    > Co to jest umowa cywilno-prawna .

    Hmm....nie jestem prawnikiem :-)))
    Moja UCP to umowa na świadczenie pracy zawarta pomiedzy usługobiorcą (mój
    były pracodawca) a usługodawcą (moja skromna osoba).
    Określa zakres obowiązków i czynności,czas pracy,podległość służbową etc.
    Qrcze,ale wyjasniłem :P

    > Interesuje mnie przypadek czy jezeli jestem zatrudniony w zakladzie pracy
    na
    > umowe o prace to czy moge zalozyc sobie firme i wystawiac dodatkowo firmie
    > ktorej pracuje na stale fakture za jakies tam uslugi ....

    O,tu jest piesek pogrzebany:-)
    Na jakie konkretnie usługi?
    Jezeli pracujesz w firmie na etacie jako np.kierownik działu,a otworzysz DG
    i bedziesz sprzątał (poza godzinach swojej kierowniczej pracy) biurowiec,to
    IMHO możesz pozostac na etacie i wykonywać usługi,jako strona umowy CP ,ale
    tylko na sprzątanie.
    Jeśli natomiast miałbyś świadczyć prace (w formie UCP) ,a zakres czynności
    byłby ten sam ,jak na etacie(kierownik działu),to musiałbyś najpierw
    rozwiazać umowę o pracę,zarejestrować stosowną DG i zawrzeć umowę CP,jako ta
    (z tytułu wątku) "jednoosobowa firma".
    BTW właśnie tę możliwość ma skasować nowelizacja KP.
    Chodzi o to,że jako ten przykładowy kierownik działu świadczyłbyś usługi w
    ramach "kontraktu" dokładnie te same,w tych samych godzinach i podlegał tym
    samym przełożonym,czyli wszystko jak na etacie.
    W tym przypadku można IMHO "przyczepić się" (nowela KP to określi),że Twoja
    umowa CP na kierownika działu nosić bedzie znamiona umowy o pracę i w
    swietle nowych przepisów bedzie nieprawna.

    A w noweli KP chodzi IMO o to,że ZUS robi bokami i trzeba mu ,jak
    zwykle,pomóc :-(
    Z etatu,przy niezłych zarobkach,zabiorą Ci np.1000zł składek (wysokośc
    Twojej emerytury i tak pozostanie wielką niewiadomą),a prowadząc DG i mając
    umowę CP możesz płacić 500 (nie licze 100,23zł SUZ),a resztę ulokować w
    jakims planie emerytalnym poza ZUS-em.

    Slyszy się również,że nowela ma chronić pracowników przed przymusem,jaki
    stwarza pracodawca (przejdź pani na umowę CP,bo na etacie pani dalej nie
    zatrudnię).
    Oczywiście w przypadku,gdy pracownik ma niskie dochody,wyjdzie na umowie
    niekorzystnie,ale wystarczyłoby zastosować przepis zabraniający takich
    praktyk ,a nie "urawniłowno" zabraniac wszystkim pracować na umowach.
    Piękny wybieg-ochrona pracownika,a w rzeczywistości...wiadomo o co chodzi.
    Towarzysz Winnicki(zam.Alternatywy 4) ciągle zywy !

    Amkara - Tarnobrzeg

    a...@w...pl
    http://amkara.wiltom.pl

    "Kto prawdę mówi , ten niepokój wszczyna"

  • 9. Data: 2002-08-13 21:59:24
    Od: "Matrix" <k...@w...pl>

    Użytkownik "Jacuo" <z...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > 1. To juz troche bylo - przeciez dotad w KP bylo okreslenie "praca pod
    > nazdzorem pracodawcy", ktora to praca mogal byc wykonywana ylko na umowe o
    > prace.
    > I sady ustalily praktyke, ze jezeli obie strony uznawaly, ze to jest umowa
    > cywilna, to nie stosowano tego przepisu. Zapewne teraz nowy przepis uderzy
    > takie umowy, ktore sa dlugokresowe, z okreslonymi uprawnieniami
    > "pracownika", zas umowy zawierane czasowo beda nie do ruszenia ( bo jakie
    > znamiona umow o prace one nosza ).

    Czasowo ?
    W moim przypadku UCP nie może trwać krócej niż 3 miesiące i nie dłużej niz
    rok.
    To,ze co roku (od kilku lat) jest przedłużana nie czyni jej chyba
    długoterminową.
    Tak więc,czy,Twoim zdaniem,będe mógł nadal (tzn. od 1 stycznia 2003)
    pracować na umowie?

    > 2. Co do ZUSu, to nie masz racji, bo a) - Twoje skladki sa realnie
    > wykorzytywane na obecne emerytury, wiec jak mniej placisz, to trzeba z
    > podatkow dokladac

    Ja nie płace mniej ,dlatego,że taki mam kaprys.
    Wysokość składek jest naliczana od bodaj 60% sredniej krajowej,a mnie sie
    nie uśmiecha dobrowolnie deklarować więcej-wolę wpłacać na plan emerytalny w
    innej instytucji.
    Jednak nic nie stoi na przeszkodzie nakazać mi płacić "realnie" od podstawy
    mojego wynagrodzenia,a nie straszyć nieprawnościa umowy,bo to nie ja ustalam
    wysokośc składek.

    b) jak bedziesz kiedys wybieral ze smietnikow, to jest b.
    > duza sznasa, ze bedziesz chciala od panstwa jednak jakiegos zabezpieczenia
    > ( a jak bedzie wasz duzo, to stworzycie jakis organizacje ).

    Mam rozumieć,że Ty,płacąc należne składki jesteś pewien ZUSowskiej
    emerytury,zapewniającej obiadki w Marriot'cie?
    Pozwolę sobie mieć inne zdanie i zaryzykować swoje pieniądze w pozarządowy i
    pozabudżetowy plan emerytalny.
    Jako zdeklarowany przeciwnik wszelkiego rodzaju ukołchozowienia i
    urawniłowki by marks&lenin solennie obiecuję,że w przypadku krachu
    zamkniętego funduszu emerytalnego,bede odwiedzał wyłacznie prywatne
    śmietniki,aby nie uszczuplać w żaden sposób państwowych i komunalnych
    odpadów :-)

    Matrix

  • 10. Data: 2002-08-14 05:27:38
    Od: "Wieslaw Tomczak" <t...@q...pl>

    Użytkownik "Magdunia" <m...@k...net.pl> napisał w wiadomości

    To nie ejst kwestia ustawy lecz pojawiajacej sie w niektorych
    rejonach kraju interpretacji urzedow skarbowych. Zbyt czesto zdarzalo sie
    ludzie pracujacy na etacie aby ominac zus i wyzsze podatki rejestrowali
    dzialalnosc i swiadczyli uslugi dla jednej tylko firmy. Probowano podciagac
    to nie jako dzialalnosc ale jako "samodzielnie prowadzona dzialalnosc -
    czyli ... umowy-zlecenia lub umowy o dzielo" - Kilka tygodni temu byl o
    tym artukul w prasie. (Gazeta Prawna albo Rzeczpospolita).
    Aby nie czepiano sie nikogo dobrze jest wiec wykazac jakis
    symboliczny utarg gotowkowy dla osoby fizycznej (typowe uslugi dla ludnosci)
    i.. mozna czuc sie w miare bezpieczne. Jesli Urzad uprze sie by wykonywac
    zlecenia dla kogos innego rowniez (nie wiem na jakiej podsatwie mieliby do
    tego prawo) zawsze mozna zaproponowac wykonanie uslugi dla Urzedu Skarbowego
    ale .... moja stawka jest dosc wysoka, cenie sie wysoko jako dobry
    fachowiec. :)))

    Kilka lat temu przerabiano podobny temat jak uciec od ryczaltu i
    w trakcie roku przejsc na zasady ogolne. Wystarczylo poszerzyc dzialalnosc o
    uslugi wystroju wnetrz i poradzic sasiadowi ze "ta doniczka z kwiatkiem
    ladniej wygladalaby na podlodze w kaciku niz na parapecie" - jest to juz
    porada i niezaleznie od tego czy otrzyma sie za nia zaplate czy tez nie - to
    nalezy od tego zaplacic podatek a wiec bylo to " wykonanie czynnosci ktora
    powodowala urate prawa do ryczaltu"

    Pozdrawiam
    WT