  • 1. Data: 2011-02-17 18:02:05
    Temat: "gospodarka" loginami i hasłami administracyjnymi w firmie
    Od: m...@o...pl

    Administruję siecią firmy. W sieci m. innymi dane osobowe. Mam nowego szefa,
    który poprosił na piśmie o następujące dane:

    1. Informacje, od jakiego providera jest dostarczany internet
    a) administracyjny login i hasło
    b) wykaz numerów IP
    c) parametry łącza
    2. Informacja, jakie urządzenia łączą sieć WAN i LAN
    a) wyszczególnić routery i firewalle, podać loginy i hasła dostępowe do tych
    urządzeń
    b) wyszczególnić sposoby logowania się przez te urządzenia do sieci
    wewnętrznej LAN

    3. Informacja, jakie serwery i jakie oprogramowanie znajduje się w serwerowni,
    podać loginy i hasła administracyjne. Jakie są uruchomione usługi na tych
    serwerach

    4. Przygotować informację, do do backupów oprogramowania zainstalowanego w
    firmie i sposobie składowania i przechowywania danych
    5. Przedstawić schemat sieci wewnętrznej LAN z wyszczególnieniem dołączonych do
    tej sieci komputerów. Wyszczególnić ilość urządzeń typu SWITH i ich parametry
    (jeśli są to urządzenia zarządzane, podać loginy i hasła)
    6. Opisać sposób obiegu dokumentów elektronicznych w systemie z
    wyszczególnieniem miejsc, gdzie takiego systemu jeszcze nie ma (np wersje
    papierowe)
    7. Wyszczególnić wszystkie bazy danych znajdujące się w firmie, podać loginy i
    hasła administracyjne do tych baz danych.
    8. Podać login i hasło do systemu zarządzania domeną firmową i firmowa pocztą.

    Jak w waszych firmach przechowywanie są takie informacje ? Przecież te dane to
    jest klucz do wszystkich danych przedsiębiorstwa, który w razie dostania się w
    niepowołane ręce może mieć katastrofalne skutki dla danych- zarówno ich
    integralności, jak i bezpieczeństwa.

    Rozumiem rozwiązanie typu koperta zaklejona czy zalakowana w sejfie firmy. Ale
    tak po prostu na piśmie i (mogę się domyślać, bo pytania pochodzą być może z
    jakiejś firmy audytorskiej) prawdopodobnie do wglądu przez osoby trzecie ? Czy
    firmy audytorskie mogą żądac takich danych ?

  • 2. Data: 2011-02-17 18:06:46
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 2/17/2011 12:02 PM, m...@o...pl wrote:
> [...]
    > jakiejś firmy audytorskiej) prawdopodobnie do wglądu przez osoby trzecie ? Czy
    > firmy audytorskie mogą żądac takich danych ?

    przygotuj loginy i hasła w zapieczętowanych kopertach.
    W raporcie umieść informacje w której kopercie znajduje sie login i
    haslo do konkretnego urządzenia.
    Wszystko oficjalnie przekaż dyrektorowi lub miej pisemną informację komu
    masz to przekazać.

  • 3. Data: 2011-02-17 18:08:46
    Od: spp <s...@o...pl>

    W dniu 2011-02-17 19:06, witek pisze:

    > Wszystko oficjalnie przekaż dyrektorowi lub miej pisemną informację komu
    > masz to przekazać.

    Nowy szef chce mieć nowego administratora?
    ;)

    --
    spp

  • 4. Data: 2011-02-17 18:13:11
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 2/17/2011 12:08 PM, spp wrote:

    > Nowy szef chce mieć nowego administratora?
    > ;)

    niekoniecznie.
    nowy szef nie chce miec niezastąpionego administratora, którego w każdej
    chwili może autobus przejechać.
    Po za tym jak się coś "wyleje" to siedzieć pójdzie dyrektor za brak
    nadzoru, a dopiero za nim administrator.

  • 5. Data: 2011-02-17 18:42:09
    Od: Maruda <n...@c...pl>

    W dniu 2011-02-17 19:02, m...@o...pl pisze:

> [...]
    > jakiejś firmy audytorskiej) prawdopodobnie do wglądu przez osoby trzecie ? Czy
    > firmy audytorskie mogą żądac takich danych ?

    Co do pkt 1., częściowo 7 i 8., czyli loginy i hasła - masz rację. Jak
    Ci witek napisał - zapieczętowane koperty z Twoim podpisem, które w
    każdej chwili możesz obejrzeć, przechowywane w jakimś "sejfie"
    (kancelarii tajnej). Podobnie powinno być z kodami źródłowymi
    wszystkiego, co wyrzeźbisz.
    Reszta, to normalna dokumentacja, która po prostu "ma być". Sporządzić i
    poddać procedurze dokumentów niejawnych.
    Z resztą - są do tego procedury w ISO9000.

    --
    Dziękuję. Pozdrawiam. Ten Maruda.

  • 6. Data: 2011-02-17 19:03:09
    Od: "Papo5murfo" <r...@l...pl>

    Órzytkownik "Maruda" napisał:

> [...]
    > poddać procedurze dokumentów niejawnych.
    > Z resztą - są do tego procedury w ISO9000.

    mnie to coś dziwnie pachnie!:O(
    po pierwsze to należało by się zastanowić czy takie wymagania szefa leżą w
    zakresie obowiązków owego admina?:O)
    bo niby z jakiego powodu miałby odwalać kawał roboty która nie należy do
    jego obowiązków i pewnie szef nie planuje za nią dodatkowej zapłaty?:O)

    najbardziej mnie martfią te loginy i hasła administracyjne, bo jeśli zostaną
    udostępnione osobom trzecim to praktycznie admin przestanie być adminem, to
    znaczy osoby trzecie będą mogły zarządzać siecią, szpiegować co sie dzieje a
    ewentualna odpowiedzialność spadnie na admina którego będzie można zwolnić
    za niby złe wykonywanie swoich obowiazków!:O(

    tłumaczenie ludzi ze te chasła administracyjne trzeba przekazać na wypadek
    śmeirci admina to czysta bzdura!!!
    jak admin fpanie pod autobus to sieć pszejmuje nowy admin i zmienia
    fszystkie chasłą administracyjne bo ma bezpośredni dostęp do sieci, a jak
    będzie chciał to może nawet zmienić sieć i żadna wiedza na temat haseł czy
    podobnych dupereli nie jest potszebna:O)

    więc jeśli widzisz problem to odmów wykonania polecenia jako niezgodnego z
    twoimi obowiązkami zawartymi w umowie, oraz ze względów bezpieczeństwa
    sieci, pozdrawiam:O)
    jeśli szef chce znać hasła administracyjne to niech sam siebie zatrudni jako
    administratora:O)

  • 7. Data: 2011-02-17 19:17:39
    Od: m...@o...pl

    > Reszta, to normalna dokumentacja,
    Polityka bezpieczeństwa rzeczywiście chyba nie przewiduje tu żadnych procedur.
    >która po prostu "ma być". Sporządzić i
    > poddać procedurze dokumentów niejawnych.
    > Z resztą - są do tego procedury w ISO9000.

    Możesz to rozwinąć (jakieś przykłady, linki) ? Bo jedyne sensowne rozwiązanie to
    chyba kolejność:
    a) uzupełnienie polityki bezpieczeństwa firmy o procedury przechowywania haseł
    b) zgodnie z tymi procedurami postąpić.

    Chyba, że tu bardziej o hasła i to niekoniecznie dla bezpieczeństwa firmy
    potrzeba. Z drugiej strony wyobrażam sobie sytuację, ze ja daję hasła, dyrektor
    w dobrej wierze przekazuje je audytorowi, a ten ktoś robi sobie "na zawsze"
    furtkę do systemu.

    Zakładam jeszcze propozycję: jeżeli audyt (załóżmy, że dotychczas "cichy")to w
    części dotyczącej tego, co w serwerze: w mojej obecności.

  • 8. Data: 2011-02-17 20:38:27
    Od: Paweł <p...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 17 Feb 2011 12:06:46 -0600, witek
    <w...@g...pl.invalid> napisał:

> [...]
    >haslo do konkretnego urządzenia.
    >Wszystko oficjalnie przekaż dyrektorowi lub miej pisemną informację komu

    Skoro poprosił na piśmie, to przekaż w powyższej formie, za
    pokwitowaniem.

    Być może powoli rozglądaj się za nową pracą.
    Z drugiej strony, szef zachowuje się całkiem rozsądnie. Uśwadom go
    tylko jakim zagrożeniem może być otwarcie, lub przekazanie kopert w
    niepowołane ręce. Zainstaluj monitoring logowania na przekazane
    hasła... W wielu przypadkach można mieć więcej niż jedno konto
    administracyjne w systemie.

    Paweł

  • 9. Data: 2011-02-17 21:01:17
    Od: to <t...@a...xyz>

    begin Pawe?

    > Być może powoli rozglądaj się za nową pracą. Z drugiej strony, szef
    > zachowuje się całkiem rozsądnie.

    Nie tyle całkiem rozsądnie, co całkowicie rozsądnie. Nie wyobrażam sobie,
    jak w ogóle można traktować te kwestie inaczej. Admin miałby być
    niepodzielnym panem i władcą całej sieci firmowej? A co gdy będzie miał
    wypadek, obrazi się, cokolwiek?

    Kwestia jak chronić te dane to zupełnie osobna sprawa i o tym oczywiście
    warto porozmawiać. Ale samo polecenie nie jest niczym dziwnym.

  • 10. Data: 2011-02-17 21:04:50
    Temat: Re: "gospodarka" loginami i has?ami administracyjnymi w firmie
    Od: "qwerty" <q...@p...fm>

    Użytkownik "to" napisał w wiadomości grup
    .pl...
> [...]
    > jak w ogóle można traktować te kwestie inaczej. Admin miałby być
    > niepodzielnym panem i władcą całej sieci firmowej? A co gdy będzie miał

    Admin zmieni hasła i z wiedzą pisemną szlag trafi. Zresztą administratorzy nie
    znają każdego hasła.