  • 1. Data: 2011-02-17 15:08:37
    Temat: Zmiany w prawie spadkowym - pytanie
    Od: Marek <s...@a...cn>

    Znajomy (nie jest prawnikiem) twierdzi, że za kilka miesięcy będzie
    możliwe umieszczenie w testamencie (spisanym u notariusza) zapisu
    o pozostawieniu w spadku mieszkania dla konkretnej osoby. Twierdzi, że
    równocześnie skutkuje to wyłączeniem tego mieszkania z masy spadkowej
    przez co np. córka mająca zapisane to mieszkanie nie będzie musiała
    wypłacić zachowku swoim braciom.
    Proszę o informacje czy to co usłyszałem od znajomego jest "prawdą",
    od kiedy ma obowiązywać zmiana (a może już została wprowadzona).

    --
    Marek

  • 2. Data: 2011-02-20 13:16:13
    Temat: Re: Zmiany w prawie spadkowym - pytanie
    Od: kam <...@...pl>

    W dniu 2011-02-17 16:08, Marek pisze:
    > Znajomy (nie jest prawnikiem) twierdzi, że za kilka miesięcy będzie
    > możliwe umieszczenie w testamencie (spisanym u notariusza) zapisu
    > o pozostawieniu w spadku mieszkania dla konkretnej osoby.

    zapewne tak będzie

    > Twierdzi, że
    > równocześnie skutkuje to wyłączeniem tego mieszkania z masy spadkowej
    > przez co np. córka mająca zapisane to mieszkanie nie będzie musiała
    > wypłacić zachowku swoim braciom.

    to, jak na razie, a wątpię żeby coś się zmieniło, źle twierdzi, bo ma
    być tak:
    "Przy obliczaniu zachowku nie uwzględnia się zapisów zwykłych i poleceń,
    natomiast dolicza się do spadku, stosownie do przepisów poniższych,
    darowizny oraz zapisy windykacyjne dokonane przez spadkodawcę."

    > Proszę o informacje czy to co usłyszałem od znajomego jest "prawdą",
    > od kiedy ma obowiązywać zmiana (a może już została wprowadzona).

    jak to: http://orka.sejm.gov.pl/proc6.nsf/ustawy/2116_u.htm
    stanie się prawem i jeszcze 6 miesięcy

  • 3. Data: 2011-02-21 17:07:22
    Od: Marek <s...@a...cn>

    W dniu 2011-02-20 14:16, kam pisze:
    {...}
    > "Przy obliczaniu zachowku nie uwzględnia się zapisów zwykłych i poleceń,
    > natomiast dolicza się do spadku, stosownie do przepisów poniższych,
    > darowizny oraz zapisy windykacyjne dokonane przez spadkodawcę."

    Dziękuję za informacje, problem w tym, że sformułowania "zapisów
    zwykłych i poleceń" oraz "zapisy windykacyjne dokonane przez
    spadkodawcę" są dla mnie niezrozumiałe. Próbowałem pytać "googla" ale
    uzyskane odpowiedzi tylko upewniły mnie, że nic rozumiem. Proszę
    przetłumaczyć mi z polskiego na chłopski :)

    --
    Marek

  • 4. Data: 2011-02-22 19:09:33
    Od: kam <...@...pl>

    W dniu 2011-02-21 18:07, Marek pisze:
> [...]
    > uzyskane odpowiedzi tylko upewniły mnie, że nic rozumiem. Proszę
    > przetłumaczyć mi z polskiego na chłopski :)

    zapis windykacyjny to właśnie nowość, która przeniesie własność na
    nabywcę z chwilą śmierci spadkodawcy
    a zapis zwykły, to obecny zapis, czyli nałożenie na spadkobierców
    obowiązku przeniesienia własności

    K.